Problem med eftergift

G

gjiongi

hej!

Jag behöver hjälp med tips på hur man kan förbättra eftergiften.
Jag blir så himla stel och stum i händerna när jag rider, jag har liksom svårt att få till en mjuk och följsamma händer utan att släppa på tyglarna. Jag blir antingen hård och stum i händerna, eller så släpper jag helt, jag får inte till den fina kontakten med hästens mun.
Någon som har bra tips på hur jag kan förbättra detta?

Jag har också svårt med aktiviteten med skänklarna, alltså att skänkla vid rätt tillfälle, hur jag ska skänkla, när ska jag skänkla och samma här när eftergiften ska komma?

Tips och förklaringar skulle vara till stor hjälp =)

Sv: Problem med eftergift

Något jag märkt på mig själv är att jag är svag i handlederna och händerna, det gör att jag låser handleden och blir stum i handen.

hej!

Jag blir så himla stel och stum i händerna när jag rider, jag har liksom svårt att få till en mjuk och följsamma händer utan att släppa på tyglarna. Jag blir antingen hård och stum i händerna, eller så släpper jag helt, jag får inte till den fina kontakten med hästens mun.

Jag kan känna precis samma sak när jag rider, att jag låser handen. Min tränare har sagt att jag ska slappna av från axeln till handleden, då man ofta spänner hela armen.. Detta funkar ibland när jag känner att axlarna är uppe vid öronen ;) Annars säger hon att det ska kännas som ett gummiband som följer hästens mun utan att glappa eller stumma. Som sagt, någon som har några tips och vad man ska tänka på..? ;)

En sak som är väldigt nyttig är att lägga ett spö (helst hoppspö, relativt kort) på tvären på händerna, under tummarna, samtidigt som man håller i tyglarna och rida som "vanligt". Känns mycket obehagligt men man brukar bli mjuk o stilla i handen.

En sak som är väldigt nyttig är att lägga ett spö (helst hoppspö, relativt kort) på tvären på händerna, under tummarna, samtidigt som man håller i tyglarna och rida som "vanligt". Känns mycket obehagligt men man brukar bli mjuk o stilla i handen.

Fast jag upplever det som tvärtom, att man blir ännu mer låst. Handen blir stilla, men inte följsam.

Jag har också lätt att bli stel i axlarna. Så fort jag känner att jag inte är 100% följsam skakar jag loss axlarna. Jag fortsätter rida i t ex trav längst fyrkantsspåret men länger tyglarna lite så jag inte stör hästen. Sedanr ullar jag axlarna växelvis framåt och bakåt. Drar upp axeln till örat och släpper ner igen osv, allt för att slappna av. Sedan kortar jag tyglarna och fortsätter rida, med mjuka fina axlar och händer :idea:.

Jag kan känna precis samma sak när jag rider, att jag låser handen. Min tränare har sagt att jag ska slappna av från axeln till handleden, då man ofta spänner hela armen.. Detta funkar ibland när jag känner att axlarna är uppe vid öronen ;) Annars säger hon att det ska kännas som ett gummiband som följer hästens mun utan att glappa eller stumma. Som sagt, någon som har några tips och vad man ska tänka på..? ;)

Ja precis, men det är just att hitta balansen mellan att glappa eller stumme som är mitt problem.

Jag brukar få till det bättre när jag rider hästen inspänd, och jag ahr något som hjälper mig med formen, men så fort jag tar av den och ska få han i form utan den så får jag dessa problem igen.

Ta bort fokus från att hästen ska gå och kröka på nacken! Hitta takten och balansen bakifrån och bry dig inte om var hästen har huvudet. Rid mycket överångar och sidvärts så hästen slappnar av och kommer till stöd. När du kommer igång och rider mer med din kropp och ben kommer du också ha lättare att slappna av i axlarna och ha en bra kontakt med hästens mun.

Strunta i formen för ögonblicket och fokusera istället på att lära dig och dina händer att "prata" med hästens mun. Skritta med sträckta (inte spända) tyglar, tänk dig att dina fingrar sträcker sig ner mot hästens mun och håller i dess mungipa och laner. Känn vad hästen säger till dig, följ med i dess huvudrörelse så du inte hindrar ryggen från att arbeta i skritten. Börja sedan försiktigt inverka, om hästen stretar emot din hand stänger du fingrarna och lyssnar efter hästens erbjudande om eftergift - då ska du snabbt öppna fingrarna igen och därigenom belöna hästens försök att göra rätt.

Det är absolut lättast att börja träna i skritt, det är då man hinner tänka och komma på sig själv oftast, och ju fler gånger man kommer på sig själv destå bättre! Tillsist sitter det automatiskt och man hinner rätta sig i trav och galopp också! men ju fler gånger man kommer på det själv, till sist så tänker man på det hela tiden och då sitter det :laugh:
Med benen är ett tips att verkligen tänka på sitsen. om man sitter på rumpan och förjer hästen bra och har en bra egen balans blir det sååå mycket enklare! annars blir det lätt fladdrigt och otajmat. känn att du verkligen SITTER på hästen och slappna av i benen, ner med hälen så skänkeln inte åker bak! Lycka till! :bump:

hej!

Någon som har bra tips på hur jag kan förbättra detta?

Jag har också svårt med aktiviteten med skänklarna, alltså att skänkla vid rätt tillfälle, hur jag ska skänkla, när ska jag skänkla och samma här när eftergiften ska komma?

Tips och förklaringar skulle vara till stor hjälp =)

Jag hadde samma problem förut men då började jag rida lektion för en jätte bra tränare och nu är det bättre. Jag tycker du ska försöka rida för en tränare, om du inte har möjlighet till det så kan du rida för en kompig som kan påminna dej om det hela tiden. Det fungerade för mej och nu har jag jätte bra kontakt med hästen när jag rider men jag är inte för hård i handen.
Lycka till:bump:

Jag tycker jag får mycket mer stilla och mjuk hand när jag rider med två tyglar, vilket jag gör när jag har hackamore och vanligt bett på hästen samtidigt.
Då har jag mer att hålla ordning på, samt att det blir lite skarpare för hästen, så jag blir mer stilla.
Är också bättre i handen när jag rider på hackamore, då det inte inverkar på samma sätt som bett.

Jag har deetsamma, har en riktigt het ponny som gärna drar efter hindret. Har blivit något bättre när jag rider på pelham, då vågar jag släppa honom mer. Dock har jag märkt att jag fortfarande är stel i mina händer. Det syndes på de bilder som en tävlingsfotograf som h*n tog när vi var på tävling i söndags.

Hoppas man får lägga in den här länken :o: http://picasaweb.google.se/Wassphoto/LCUPK7juni0902#5345484063016163058

Obs, är på väg ner i språnget. Hinderhöjden är på 95 cm.

Det är jag och minponny på bilden :)

Prova att byta tyglarna mot halsförlängare istället, då kan inte "tyglarna" vara stumma och du får inte så mycket att hänga dig fast i.

Fäst ändarna på snodden i bettringarna och håll i andra änden, precis som vanliga tyglar, inte runt nacken/sadelgjorden som man bruakr fästa halsförlängare.

Har du böjda ambågar? De ska vara böjda och ligga in till sidan. Det är inte bara handleden som ska vara fjädrande utan även armbågen, det är ett vanligt problem som många har som skapar stumhet i arm/hand.
Många håller också ett antingen krampaktigt tag runt tygelne eller "fis"-håller bara lite slappt som om det är "äckligt" att hålla i tygeln. Ta tygeln, nyp fast den ovanpå pekfingret genom att trycka fast den med tummen och slut de andra fingrarna mjukt och tätt runt tyglen. Eftergiften är när man lättar på lill/ring/långfingret i varierande grad. Det kan ge ett par centimeter bara det. Prova och känn efter, bind fast tyglarna i något och testa:laugh:

SKänkla gör du när du vill att hästen ska reagera framåt, annars används inte skänkeln utan ligger bara mjukt intill hästens sida och vilar. Ett snabbt tryck ska få hästen att kvickt reagera, och lika kvickt tar du bort skänkeltrycket igen (det du vill kalla eftergift).

Jag kan inte öppna bilden? "Kunde inte bearbeta begäran"
(Kan iof vara min dator som tjurar)

Jag får upp den allafall. ANledningen att jag inte kan sätta in bilden är att det är tävlingsfotografens bild. Obetald med andra ord. Har köpt de tre bilderna så när jag får dem kan jag lägga ut. Det var därför jag var osäker om jag fick lägga ut länken :)

Prova att byta tyglarna mot halsförlängare istället, då kan inte "tyglarna" vara stumma och du får inte så mycket att hänga dig fast i.

Fäst ändarna på snodden i bettringarna och håll i andra änden, precis som vanliga tyglar, inte runt nacken/sadelgjorden som man bruakr fästa halsförlängare.

Riktigt bra idé! SKa prova det imorgon :)

Ett tips är att hela tiden se till att du har handlederna raka! Det är lätt att sitta och "tjuvhålla" och bli hård i handen, utan att man märker det själv, genom att man böjer handleden. När handleden böjs så bryts den elastiska kopplingen genom arm-hand-tygel-mun.
Själv har jag problem på min ena häst som är stel i högersidan och vill ta mer stöd i bettet där. Kan plötsligt komma på mig själv med att sitta och vinkla in högerhanden och tappa all flexibilitet.

Säger bara en sak.....det är bara att träna på. Har med erfarenhet att göra. Ta hjälp av en tränare.:grin:

Liknande trådar

Hundträning Hej och hjälp!... Har en retriever av jakttyp som tidigare velat apportera vilt, från 5 månader till 1-1,5 års ålder, men som nu ca ett...
Svar
10
· Visningar
1 051
Senast: bobbbo
·
Dressyr Tips på bett till hispanoarab med liten munhåla. Import som 7-åring, riden på kandar med mycket stöd. Kontroll av mun vid ankomst...
Svar
12
· Visningar
724
Senast: Fiorano
·
Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 761
Senast: mamman
·
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 400

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka