Ilona
Trådstartare
Jag har länge siktat på att betäcka mitt sto 2012. Har (som de flesta andra av oss travnördar) lusläst hingstkatalogen hela våren för att hitta den ultimata hingsten. Bestämmer mig för en herre som kompletterar stoet bra, och passar mattes plånbok. Bokar hingsten och bestämmer tillsammans med hingsthållaren att han ska få betjäna mitt sto via skick.
Åker med stoet till närmaste seminstation och påbörjar gynundersökningar. Naturligtvis vill hon inte komma i brunst ordentligt, och när juni går mot sitt slut bestämmer veterinären sig för att ge henne en pg. Stoet svarar bra på detta och ett par dagar senare ser allt kanon ut vid undersökningen. Veterinären är övertygad om att det blir perfekt att inseminera nästkommande dag, och sperma beställs via expressbrev från hingsthållaren. Kommande morgon får jag ett samtal från seminstationen om att paketet inte har kommit fram. Flyget som skulle transportera det har gått sönder, och paketet kommer vara framme tidigast dagen efter. Hingsten står 130 mil bort (enkel väg) och det är alltså uteslutet att hämta varan med bil.
Jag ber stuterichefen om råd och han menar att jag har två alternativ. Hoppas på att stoet ej har släppt sitt ägg tills nästa dag och inseminera med den tilltänkta hingsten då, eller byta hingst och inseminera direkt. Han menar också att det kan vara riskfyllt att behöva vänta på nästa brunst eftersom stoet har strulat med brunsterna tidigare, samt att det börjar bli sent på säsongen.
Jag bestämmer mig för att följa veterinärens råd och inseminera stoet samma dag. Åker trettio mil för att hämta sperma från en annan hingst, transporterar detta till seminstationen och får stoet inseminerat. Hon blir dräktig.
I samband med dräktighetskollen pratar jag med stuterichefen igen och han tycker att jag borde kontakta hingshållaren till hingst nr 1 och be om att få bokningsavgiften tillbaka. Detta eftersom att om allt hade avlöpt som planerat så hade jag inte behövt byta hingst (och betala dubbla bokningsavgifter).
Jag kontaktar hingsthållaren och som blir nästintill otrevlig så fort jag nämner något om pengarna tillbaka. Denne hänvisar istället till posten och menar att det är de som ska ersätta mig. Jag ringer posten som hänvisar mig tillbaka till hingsthållaren. Denne säger då att h*n ska "kolla upp ett par grejer" och återkomma inom några dagar. När jag frågar vad som ska kollas upp vill h*n inte svara. Dagen efter vårt samtal får jag ett SMS från hingsthållaren där det står att jag inte kommer få några pengar tillbaka, och att om jag vill veta varför så får jag ringa. Har försökt kontakta hingsthållaren hela eftermiddagen utan framgång.
Får det gå till så här? Finns det någon annan man kan kontakta i såna här ärenden?
Förstår om ett par tusen i bokningsavgift kan verka som småslantar enligt många, men för en timanställd tjej som inte kan jobba på två månader pga handledsfrakturer är det en enorm skillnad på 2500 och 5000 kr.
Vill gärna inte tro att det är kört att få pengarna tillbaka (även om det säkert kan vara så). Så jag lämnar frågan till er kloka bukare och hoppas att någon kan komma med ett glädjande svar!
Tack på förhand!
Åker med stoet till närmaste seminstation och påbörjar gynundersökningar. Naturligtvis vill hon inte komma i brunst ordentligt, och när juni går mot sitt slut bestämmer veterinären sig för att ge henne en pg. Stoet svarar bra på detta och ett par dagar senare ser allt kanon ut vid undersökningen. Veterinären är övertygad om att det blir perfekt att inseminera nästkommande dag, och sperma beställs via expressbrev från hingsthållaren. Kommande morgon får jag ett samtal från seminstationen om att paketet inte har kommit fram. Flyget som skulle transportera det har gått sönder, och paketet kommer vara framme tidigast dagen efter. Hingsten står 130 mil bort (enkel väg) och det är alltså uteslutet att hämta varan med bil.
Jag ber stuterichefen om råd och han menar att jag har två alternativ. Hoppas på att stoet ej har släppt sitt ägg tills nästa dag och inseminera med den tilltänkta hingsten då, eller byta hingst och inseminera direkt. Han menar också att det kan vara riskfyllt att behöva vänta på nästa brunst eftersom stoet har strulat med brunsterna tidigare, samt att det börjar bli sent på säsongen.
Jag bestämmer mig för att följa veterinärens råd och inseminera stoet samma dag. Åker trettio mil för att hämta sperma från en annan hingst, transporterar detta till seminstationen och får stoet inseminerat. Hon blir dräktig.
I samband med dräktighetskollen pratar jag med stuterichefen igen och han tycker att jag borde kontakta hingshållaren till hingst nr 1 och be om att få bokningsavgiften tillbaka. Detta eftersom att om allt hade avlöpt som planerat så hade jag inte behövt byta hingst (och betala dubbla bokningsavgifter).
Jag kontaktar hingsthållaren och som blir nästintill otrevlig så fort jag nämner något om pengarna tillbaka. Denne hänvisar istället till posten och menar att det är de som ska ersätta mig. Jag ringer posten som hänvisar mig tillbaka till hingsthållaren. Denne säger då att h*n ska "kolla upp ett par grejer" och återkomma inom några dagar. När jag frågar vad som ska kollas upp vill h*n inte svara. Dagen efter vårt samtal får jag ett SMS från hingsthållaren där det står att jag inte kommer få några pengar tillbaka, och att om jag vill veta varför så får jag ringa. Har försökt kontakta hingsthållaren hela eftermiddagen utan framgång.
Får det gå till så här? Finns det någon annan man kan kontakta i såna här ärenden?
Förstår om ett par tusen i bokningsavgift kan verka som småslantar enligt många, men för en timanställd tjej som inte kan jobba på två månader pga handledsfrakturer är det en enorm skillnad på 2500 och 5000 kr.
Vill gärna inte tro att det är kört att få pengarna tillbaka (även om det säkert kan vara så). Så jag lämnar frågan till er kloka bukare och hoppas att någon kan komma med ett glädjande svar!
Tack på förhand!