Problem med bettet ?

M

mollyfranzen

Rider en 5 årig islandshäst .
Hon rids på vanligt tredelat & har gjort det ganska länge nu . Har funkat jätte bra med det men dem sista dagarna/veckorna funkar det inte alls.
Det är som att "kastar" ( utan att dra iväg då ) sig på bettet , gapar lr tuggar på det . Och då menar jag tugga på ett negativt sätt.
Detta är oerhört jobbigt eftersom hon biland drar tyglarna ut handen & man kan inte ta i hennes mun riktigt för då protesterar hon . Har prövat med tvådelat , men då funkade tredelat mycket bättre.
I longering så är det ingenting med munnen o så . Och hon visar ingenting i munnen som kan störa henne eller så .
Kan det vara att hon behöver mer jämnare stöd i tyglen eftersom dt funkar så bra i longering ? Eller är det något med munnen ?
:crazy:

Sv: Problem med bettet ?

Låter som ett renodlat tandproblem, det är jätte bra att kolla så unga hästar i munnen regelbundet speciellt när de har fått haft bett i munnen ett tag. Detta för att motverka just dessa problem, ofta uppstår vassa kanter på tänderna vilket är oerhört oskönt för hästen.

Tack för svaren, vi ska ta ut en tandläkare :)

Vad bra! :) Kolla bara så att den personen är veterinär med utbildning på tänder...

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 568
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
1 000
Utrustning Hej på er kära bukefalosare! Jag har en känslig häst som verkar bli känsligare med åren. Nu är han 15 år och har tidigare gått på...
Svar
13
· Visningar
2 368
Senast: zanzan
·
Utrustning Hej! Jag är inte så världsduktig på bett och skulle därför behöva hjälp. Det handlar om min 9-åriga D-ponny jag haft i snart två år...
Svar
6
· Visningar
1 014
Senast: caballus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka