Problem med balansen i galopp, vad göra?

E

emma_sthlm

Förlåt för bombning av forumet, det här blir min sista tråd på ett tag :o

Min ridning har hattat en hel del på sistone, jag har haft medryttarhästar osv, men känner ändå att jag är lite ringrostig vad gäller vissa saker.
En av dessa är galoppen, jag har balansproblem och det händer att jag aldrig riktigt får till det när jag galopperar utan mest flyger omkring okontrollerat och dunsar hårt mot sadeln.

Detta är givetvis jobbigt för mig och säkerligen för hästen också.
Hade detta problem på ridskolan också ett tag, men då hittade jag balansen genom att luta mig kraftigt bakåt.

Nu ska jag på turridning nästa vecka, i 2 timmar med galopp flera gånger och jag är lite skraj att jag inte ska få till det då.

Vad tycker ni jag ska göra? Det fungerar ju när jag står upp i sadeln, men det kan ju bli rätt jobbigt långa stunder.

Har ni några knep för hur man ska göra om ens balans har blivit lite kass?

Sv: Problem med balansen i galopp, vad göra?

Stå upp och håll i manen :)
Sedan får du jobba med sits och balans när tid finns men i "akuta" skedet är det en lösning.
Jag har över lag usel balans och det är inget undantag i galopp.
Sitter du rakt över hästen? Jämna läder? Har du tyngdpunkten på rätt ställe? Är du avslappnad och följsam?

Träna sits utan stigbyglar, "flyg flygplan" i uppförsbackar, gymnastikhoppa...t.ex. :)

Stå upp och håll i manen :)
Sedan får du jobba med sits och balans när tid finns men i "akuta" skedet är det en lösning.
Jag har över lag usel balans och det är inget undantag i galopp.
Sitter du rakt över hästen? Jämna läder? Har du tyngdpunkten på rätt ställe? Är du avslappnad och följsam?

Träna sits utan stigbyglar, "flyg flygplan" i uppförsbackar, gymnastikhoppa...t.ex. :)

Jag är sned i ryggen tyvärr, vilket gör att jag belastar ena foten lite mer och troligtvis inte sitter helt rakt i sadeln heller.

Som sagt när jag lutar mig jättemycket bakåt så brukar det gå bra, men "ska" man verkligen sitta så?

Ja om det leder till att du kan hålla balansen och sitta rakt så är det väl jättebra?
Jag är också sned i ryggen, eller egentligen i hela kroppen, så jag vet precis hur det är :(

Men är det såpass "vingligt" att du är på väg av i galoppen? Annars gör vad som funkar bäst för dig, jag tror inte hästen tar skada av att du lutar lite framåt/bakåt...jobbigare är nog om du vinglar/studsar runt...den mår nog bäst av att du sitter så stadigt som möjligt :)

Börja med att stå upp och håll i manen så du hittar takten :)

När du sedan ska sitta ner så det enda du ska tänka på är att slappna av slappna av slappna av, skit i om det inte ser så tjusigt ut, ju fler varv du galopperar ju mindre varv är det kvar tills det ser tjusigt ut :) Ett bra tips är att tänka på att slappna av extra i svanken och nästan så att du svankar lite. Då är det lättare att vara följsam i galoppen. :)

Lycka till! :laugh:

Angående att luta sig ordentligt bakåt så är det ju faktiskt så att om du sitter ordentligt på sittbenen och är aningens bakåt med axlarna (alltså i praktiken i lod, men aningens mer åt det bakåtlutade hållet) så får du mycket mer stadga i sitsen än om du t ex snarare är åt hängsits-hållet eller helt rak, det blir mindre risk att du påverkas av hästens rörelser.
Själv tycker jag det sättet blir lite tungt och krystat (för min smak) så även om det fungerar i praktiken så gör jag inte gärna så i någon överdriven variant.

Balansboll, träna core-muskulatur och då i synnerhet stabiliserande muskler, kanske lite yoga/pilates eller dylikt, är vad jag skulle rekommendera! :)
Sen får man såklart jobba med sitsen också. Ett par övningar som jag tycker är bra är att börja passet med att när du bara sitter i sadeln i en halt så lyfter man ut hela skänklarna rakt ut från hästen och håller kvar en liten stund. Sen lyfter du upp knäna rakt framåt så långt upp du kommer (utan att ta hjälp av händer/armar) håller kvar en stund och släpper ner benen igen. Samma sak men så långt bakåt du kan komma med hela benet inkl. låren. På så vis hittar man lättare ett avslappnat läge och "hittar sittbenen". Den delen ska ju inte vara spänd utan det är mage/rygg som ska aktiveras för att hålla balansen! :) Man kan även testa att luta sig så långt bakåt man kan i sadeln resp. så långt framåt man kan och växla så ett par gånger fram och tillbaka för att lättare hitta en bra tyngdpunkt med överkroppen.

Tycker det handlar mest om teknik, men det underlättar såklart om man har tränat styrka på sidan om. Särskilt om den kanske var lite undermålig redan från början. Alltså - själva balanssinnet i sig tycker jag inte det handlar så mycket om, de flesta har ändå en helt ok balans i grunden. Man ska "bara" lära sig känna av vad som skapar bra balans vid ridning och hitta tekniken till det! :)

Senast ändrad:

Börja med att stå upp och håll i manen så du hittar takten :)

När du sedan ska sitta ner så det enda du ska tänka på är att slappna av slappna av slappna av, skit i om det inte ser så tjusigt ut, ju fler varv du galopperar ju mindre varv är det kvar tills det ser tjusigt ut :) Ett bra tips är att tänka på att slappna av extra i svanken och nästan så att du svankar lite. Då är det lättare att vara följsam i galoppen. :)

Lycka till! :laugh:

Det där är nog väldigt individuellt, för själv ska jag absolut inte tänka att jag svankar lite extra - någonsin! :rofl: För att det är svank så det räcker och blir över som normalläge. Möjligen att jag kan bli lite kutryggig, särskilt om jag har lite ont i rygg eller nacke, och då rätas svanken ut lite på fel sätt. Men då är det ju inte svanken man bör fokusera på utan snarare att sträcka på sig! :p

Höfterna tenderar att tippa för mycket framåt när man svankar och då låser man ryggen mer eller mindre. Är man lite mer som jag och redan naturligt har en tydlig svank, då tror jag det är bättre att nästan tänka tvärtom, att man flyttar fram rumpan lite i sadeln och vinklar om så man mer tänker att bäckenet pekar uppåt/bakåt för att lättare sitta kvar i sadeln och hänga med i rörelserna.

Pilatesboll :bump:

Som Totola skrev är det viktigt att stärka rygg och mage - där sitter kontrollen. Pilatesbollen hjälper både med styrka och balans. Släng ut vanliga stolar och sitt bara på bollen hemma :D.

Angående turritten i galopp: att stå i fältsits brukar vara enklast om man rider fort. Det är svårt att sitta fint på en häst som dundrar i väg i skogen. Blir du sned över sadeln så försök att luta dig lite åt den "lätta" sidan. Turridningshästar brukar vara ganska förlåtande.

I övrigt är det kanske bättre om du får tips av din ridlärare som ser dig i aktion. Balansen måste du hitta själv, och funkar det att luta dig mycket bakåt så gör det då. Jag har lätt att falla fram och försöker övedriva bakåt istället, då hamnar jag rakt. Sedan är ju det stående svaret - rid utan stigbyglar så att du måste komma ned i sadeln. Räcker ofta med ett par sessioner så sitter man någorlunda :devil:. Be att bli longerad på en stabil häst, så att du inte kan hålla balansen i tyglarna, och rid runt, runt, runt, runt...

Det är säkert jätte induviduellt ja.
Men jag fick det tipset av min tränare och hon hade iof halshuggit mig om jag satt igång och spänt mig i ryggen bara för att jag svankade.. :angel:
Alltså jag menar ju inte att man ska sitta som en krok utan om man tänker svanka, så blir det lättare, iaf för mig, att bli mer följsam i sadeln, men det bygger ju lite på att man inte sitter och spänner sig som en idiot så det krävs ju rätt bra grundsits vilket jag då arbetat upp ordentligt i travarbetet. Jag hade nämigen en häst som behövde lugna ner sig kolosalt och lära sig att andas och stressade upp sig massor vid galopp så vi körde väääääldigt mycket travarbete i nästan ett halvår och jag skulle faktiskt våga påstå att min sits då var väldigt bra i travarbetet och det fick jag ju väldigt mycket hjälp av.... Sen var jag hästlös i ett år och nu är allt borta :o ;)

Ett tillägg till det du skrev - det är ju som sagt svårt att själv veta hur man ska kompensera om man inte ser det på bilder/video eller får höra det av tränaren. Men det finns ändå en övning man kan göra för att lättare hitta "rätt" känsla (risken är ju liksom när man sitter och överdriver åt andra hållet att när man väl börjar hamna rätt så kan det gå åt andra hållet istället, eller att man börjar tappa känslan allteftersom) och det är t ex följande:
Stå rakt på golvet med en axelbredd mellan fötterna. Rulla upp på tåspetsarna och balansera där en liten stund (försök att inte ändra något i resten av kroppen). Rulla bak till hälarna och balansera på hälarna en stund. Upprepa några gånger.
När man gjort det så märker man plötsligt hur mycket lättare det är att hitta en neutral balanspunkt! :)
Samma sak med övningen att luta sig överdrivet bakåt resp. framåt med överkroppen när man sitter till häst.

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 745
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 456
Senast: Mabuse
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 863
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har skrivit en tråd här tidigare om att jag nyss börjat rida igen efter att på grund av ridrädsla efter en olycka inte ridit på...
2
Svar
39
· Visningar
3 557

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka