Problem med bakknäna??

Snobben

Trådstartare
Någon som har en häst med bakknä bekymmer?
Hur har problemet då yttrat sig och vad har ni gjort?
Min syrras häst har problem med sina bakknän, det knäpper dovt i dem som att knäskålen är instabil. Har gjort ultraljud och ska röntga framöver. Fler som haft hästar med dessa problem?

Sv: Problem med bakknäna??

Någon som har en häst med bakknä bekymmer?
Hur har problemet då yttrat sig och vad har ni gjort?
Min syrras häst har problem med sina bakknän, det knäpper dovt i dem som att knäskålen är instabil. Har gjort ultraljud och ska röntga framöver. Fler som haft hästar med dessa problem?

OM :crazy:

Jag lyckas ju alltid skaffa mig bakknähästar av någon anledning.
Jag har en med pålagringar i ena bakknät och förra året tog jag bort en häst som hade så trasiga bakknän så att han inte hade en chans att överleva. hans menisker var i princip helt uppätna.
SEn har jag så klart som många andra haft hästar/har hästar som blivit behandlade i bakknän som följd av diverse "saker"...

Problemen yttrar sig på så himla många olika vis. Alltsom oftast märker man ju på sådana hästar att de tunnar ur i musklerna bak, eller/och blir ojämt musklade. Visst kan de få knäppningar och krasningar också. (det hade han jag tog bort, krasningar)

Böjprov brukar vara ganska intetsägande när det gäller bakknän. Som du också nämner så är ultraljud och röntgen de sätt man bäst ser förändringar på. Hästen kan reagarea minimalt på böjning med ändå visa förändringar iknäna vid en röntgen eller vid ett ultraljud.
Har du gjort de sakerna så kommer du få en bra bild över hur det ser ut i knäet på hästen.

Han var lite gallig-enl vetr ord på ultraljudet i knäna, det var vad dom sa då (när dom väl hittade knäskålen:smirk:)

Rek inte röntgen då, men antar att det är bra för att se ev pålagringar. Han har ju även en gammal gaffelbandskada bak.

När dom böjde honom så var han inte halt, men hemmaveterinären kunde efter böjprov direkt se knäledsinflammation båda bak:(

Du har en häst med pålagringar i knäna som ändå är okej?

Mitt gammelsto på 18 år har troligtvis pålagringar i båda knäna bak.
Jag har inte röntgat pga. av hennes ålder samt att jag litar på min vetrinär som har "tagit hand" om min häst i 8 år och vet hennes historia samt problem.
Går ju inte säga helt klart att det är pålagringar men det mest troliga i alla fall. Hon har ett förflutet som travhäst också tidigare.

I vilket fall som helst så rider jag henne nästan helt som vanligt.
Hennes problem är att hon kan inte stanna eller sakta av "instabilt". Hon måste vara med i kroppen och ha kolla på bakbenen. Tvära stop klarar hon inte heller, det är som att det låser vid sådana tillfällen (svårt att förklara).
Ju mer hon rids, desto bättre blir hon. Jag tävlar och rider henne som vilken häst som helst och hon har inte ont.
Om hon står stilla en längre stund eller om hon lyft benen längre (hovslagarbesök) så "låser" det sig men släpper efter ett par steg.
Antagligen "hakar" pålagringarna fast och orsakar dessa "låsningar".

Låter som patella upphakning på din?
Syrrans häst har dova knakljud från båda sina knän när han bara står still, som det är instabilt och byter läge.

*lånar knapp*:angel:

OM :crazy:

Jag har en med pålagringar i ena bakknät.

Problemen yttrar sig på så himla många olika vis. Alltsom oftast märker man ju på sådana hästar att de tunnar ur i musklerna bak, eller/och blir ojämt musklade. Visst kan de få knäppningar och krasningar också. (det hade han jag tog bort, krasningar)

min häst har pålagringar i hb. knä och han har knäppningar i båda bakknäna.. kan det vara farligt?? :crazy:

Vi har pratat om det jag och min vetrinär men det verkar inte vara patellahakning.
Det är svårt att förklara hur det yttrar sig på henne och när jag läser vad jag skrivit så kan jag också tycka att det kan vara patella.
Men vi misstänker inte att det är det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
756
Senast: tara
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
709
Hästvård Vi har kämpat i 1,5 år med vår häst där magsår ständigt återkommer. Han är röntgad rygg, bakben. Behandlad i SI lederna och bakknän...
Svar
13
· Visningar
1 500
Senast: Ponylove
·
Hästvård Jag skall hålla mig kortfattad och tar gärna emot erfarenheter av er som har haft unga unghästar med svullnad. Mitt sex månader gamla...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 713

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka