Problem! Måste banta fort..

Sv: Problem! Måste banta fort..

Missförstod er då,klart som sjutton era hästar ska bantas ner några kilon snabbt....

Vrålrid dom och longera dom som galningar 4-5gg/dagligen så ska ni se att de får muskler på de fettrika ställena.Belgian blue släng er i väggen!

:devil::devil::devil:

Kan du inte bara strunta i att göra inlägg när du inte tillför något precis...

Eller försöker du va kul så funkar det inte.:cool:

Ne precis... det är ju inte tal om massa kilon hit o dit, för mig handlar det precis som för "Norrlänning" om att omvandla lite av fettet till muskler.

För den typen av bantning krävs arbete, hästen kan omöjligt få några muskler genom att stå stilla eller röra sig väldigt lite. Tänk om det vore så väl ändå, snabb bantning brukar oftast resultera i ett frånfall av redan befintliga muskler.

Kvistdieten:angel:

skämt åsido.
skulle bara ge det hästen väger i antal kg hö-minus 100-talet:angel:
Om du ger näringsrikt silage skulle jag ge mindre av det o lite halm istället.
Har själv bantat stor häst under boxvila. Det gick när jag äntligen tog mig i kragen, tyvärr pga Fång.
Vägde upp dagsransonen o portionerade ut över dygnet i tussar.

Jag kan bara skicka uttalandet tillbaka till dig själv, för det var precis det ni gjorde eller avsaknaden av tillförande info i era inlägg. Jag kan inget annat än hålla med Boj.

Åter igen uppmanar jag bantar folk att lära sig hur hästen ska utfodras och dess näringsbehov. Grovfoder är A&O för en häst och man kan inte banta snabbt oavsett hur många eller hur lite kilon det är frågan om. Det är ett djur som kräver bra balans i foderintag och motion för att fungera väl ut. Förstår inte varför man tror man skulle kunna banta bort(svälta) fett till muskler eller överhuvudtaget sätta hästen i arbete som ska resultera i muskelbyggnad snabbt.

Det finns tyvärr inga genvägar. :( Det jag tycker har varit effektivast har varit långa skittpass (i lite snabbare skritt, och ingen slöskritt.) Har inte läst igenom tråden så noga, men såg att någon föreslagit simning, blev ltie nyfiken. Men det kanske vore en bra metod, för att slippa överbelastning! Lycka till ! //Ellinor

Snart ska vår hingst iväg på visning och då måste han verkligen vara i toppform. Problemet är att han varit halt i vår och därför har jag precis börjat sätta igång honom nu, sakta men säkert så att hans skada inte ska komma tillbaka. Och han har ju självklart gottat sig under sina halta dagar och blivit riktigt fet. Det går inte att visa honom sådan.. vad ska jag göra?

Visningen är i slutet av augusti och jag ska inte annat än skritta honom nu framöver. Han går inte på mycket gräs alls nu, går fortfarande i en lite mindre hage så att han inte skulle springa så mkt som han gjorde i sin vanliga, så att han skulle få chans att läka i benen. Han får ensilage nu i och med att de pyttefå grässtrån som finns i hagen inte räcker.

Är det någon som har något tips på vad jag kan göra för att han ska smalna av på denna korta tid?? Ut o skritta långa turer, kan det hjälpa? Någon som kanske vet någon kanonbra grej?

Det är verkligen panik nu så alla svar o tips uppskattas!

//Barnardo

Sånt där tar tid, med tanke på att hästen inte ens är igångsatt efter skada skulle jag inte hoppas på att få den i form tills då det gäller.Tyvärr.
För visning krävs ju inte enbart en smal häst, den ska ju vara i någorlunda bra form oxå , dvs vara tränad.
Sikta på nästa år istället så kan du göra upp en mer långsiktig plan.

Så du menar att om jag rider min lite mer än vanligt i 1 ½ mån så kommer han inte att förändras på nå sätt?
DÅ menar jag inte flårida eller nå dylikt så kom inte och lägg nå skojiga ord i min mun..

Då tycker jag snarar DU kan läsa på själv lite överhuvudtaget.

Om du rider din häst lite mer än vanligt så får du givetvis öka grovfoderintaget mer. Säger ju sig självt!!

Om du rider din häst lite mer än vanligt så får du givetvis öka grovfoderintaget mer. Säger ju sig självt!!

En parentes-
skulle vilja se en FT-häst orka galoppera med jättebuken Hugo.
alla hästar kan inte prestera med bara mer grovfoder.

Jag vill egentligen inte påstå att han börjar helt från noll nu när jag satt igång honom igen. Trots att han var halt sprang han runt i hagen och motionerade sig själv lite smått.. Vilket egentligen inte alls är bra (därför fick vi flytta honom till mindre hage) men hade han inte hållt på sådär hade han nog varit tre gånger fetare än han är nu! Och jag måste säga, att trots att jag bara ridit honom i en dryg vecka nu, så har det faktiskt gett lite resultat! Och jag har inte gjort något direkt med fodret, utan han får som han brukar. Och muskler har han, det är som att han vore i riktigt fin form men har en lite för fet mage.. Hade det varit jag som bestämt hade jag faktiskt kunnat vänta tills nästa år och satsa på det istället, men tyvärr så måste jag ju lyda ägarnas order, så det blir nog visning i år trots allt. :smirk:

*KL*
Jag blir riktigt förfärad av att se folks skrivelser och tydligen okunskap om detta med bantning av häst.Tror ni verkligen man kan banta en häst på samma sätt som vi människor tar genvägar i bantning och viktnedgång??:eek:
En häst ska inte bantas! En häst ska röra sig mer för att tappa överhull och detta på lååång sikt. Inte tal om några veckor eller månader.
Alltså lär er hästens utfodring och näringsbehov så förstår ni hur helt vansinnigt det låter med era bantar frågor!!!!:mad:

Varför är det vansinnigt???

Det finns alldeles för många FETA hästar och det är inte naturligt för dem.

Fetma är ju faktiskt ett problem som inte bara är människor förunnat, det finns ju överviktiga hundar, katter etc

Jag kan bara skicka uttalandet tillbaka till dig själv, för det var precis det ni gjorde eller avsaknaden av tillförande info i era inlägg. Jag kan inget annat än hålla med Boj.

Åter igen uppmanar jag bantar folk att lära sig hur hästen ska utfodras och dess näringsbehov. Grovfoder är A&O för en häst och man kan inte banta snabbt oavsett hur många eller hur lite kilon det är frågan om. Det är ett djur som kräver bra balans i foderintag och motion för att fungera väl ut. Förstår inte varför man tror man skulle kunna banta bort(svälta) fett till muskler eller överhuvudtaget sätta hästen i arbete som ska resultera i muskelbyggnad snabbt.

Varför är banta = svälta??

En gammal stallägare bantade sina fångponnyer genom svält. Men det är ju inte att rekommendera.

Skritten ska vara som "powerwalk". Huvudet (på hästen) ska pendla rejält och du själv ska gunga i sadeln så skinnet slits ;) .
Då får du fettförbränning.
Svälta hästar ska man inte göra men får hästen torrt hösilage kan det räcka med 7kg + lite gräs över den perioden man behöver. Sen måste man öka fodret för att hästen inte ska tappa mer.
// Linda

*KL*
Jag blir riktigt förfärad av att se folks skrivelser och tydligen okunskap om detta med bantning av häst.Tror ni verkligen man kan banta en häst på samma sätt som vi människor tar genvägar i bantning och viktnedgång??:eek:
En häst ska inte bantas! En häst ska röra sig mer för att tappa överhull och detta på lååång sikt. Inte tal om några veckor eller månader.
Alltså lär er hästens utfodring och näringsbehov så förstår ni hur helt vansinnigt det låter med era bantar frågor!!!!:mad:

En fet häst SKALL bantas och det genast! Feta hästar som ligger i farozonen för att få fetmarelaterad sjukdom blir ordinerade av veterinär att bantas snabbt och radikalt! Det är inte tal om några långa perioder med ökad motion och minskad mat. Utan det handlar om att kraftigt minska på foderintaget och även byta ut delar av grovfodret mot halm om läget är riktigt illa.
Efter det skall en förnuftig foderstat läggas upp.

En fet häst SKALL bantas och det genast! Feta hästar som ligger i farozonen för att få fetmarelaterad sjukdom blir ordinerade av veterinär att bantas snabbt och radikalt! Det är inte tal om några långa perioder med ökad motion och minskad mat. Utan det handlar om att kraftigt minska på foderintaget och även byta ut delar av grovfodret mot halm om läget är riktigt illa.
Efter det skall en förnuftig foderstat läggas upp.

Det är självklart en stor skillnad mellan en häst som riskerar att få exempelvis akut fång jämfört med en häst som bara är i överhull. Jag kan tänka mig att om du akut bantar en häst så lär du pajja några inre organ i processen och då är det lika illa som att den får fång.

Nej, det är inte någon skillnad. För en häst som är i överhull riskerar att få fång (bl.a.). Allt över normalvikt är i riskzonen. Det är inte enbart enormt feta hästar. Utan det rör sig om alla tjocka hästar (från lite överhull till rejäl fetma). Så det är ingen skillnad.

Man måste samtidigt veta vad man håller på med om man ska försöka banta en fet häst "snabbt och radikalt". Risken finns att bantningen i sig orsakar sjukdomar. Hyperlipemi, grovtarmsstörningar med alla olika följdsjukdomar som det kan medföra m.m.

Sara

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 773
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 786
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 684

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka