Problem! Måste banta fort..

Sv: Problem! Måste banta fort..

Men svälta är ju något helt annat. Att man sänker födointaget är ju ett måste men man behöver ju inte för den delen ge hästen för lite att äta utan bara vad den eg skall äta. Och sedan motion.

Nej, det är inte någon skillnad. För en häst som är i överhull riskerar att få fång (bl.a.). Allt över normalvikt är i riskzonen. Det är inte enbart enormt feta hästar. Utan det rör sig om alla tjocka hästar (från lite överhull till rejäl fetma). Så det är ingen skillnad.

Så du menar att det inte är en skillnad mellan en b-ponny som väger 50 kg i övervikt och samma ponny dock med 150 kg i övervikt?

Man måste samtidigt veta vad man håller på med om man ska försöka banta en fet häst "snabbt och radikalt". Risken finns att bantningen i sig orsakar sjukdomar. Hyperlipemi, grovtarmsstörningar med alla olika följdsjukdomar som det kan medföra m.m.

Sara

Jo, men så är det ju med all hästhantering! Grundläggande kunskaper behövs.

Jasså du! Det säger sej själv...

Kan du då som kan så betydligt mer än mej, säga hur jag ska göra för att få min häst att gå ner i vikt?!

Hur bantar DU en häst om du hela tiden ökar grovfodret samtidigt som du ökar motionen?

Nåt så att hästen orkar mer/bygger muskler skulle jag fodra med, dock inte grovfoder.
Jo det finns ju lucern då ...

Men svälta är ju något helt annat. Att man sänker födointaget är ju ett måste men man behöver ju inte för den delen ge hästen för lite att äta utan bara vad den eg skall äta. Och sedan motion.

Jo det jag menade mest på att när man säger banta så tänker man oftast snabb bantning där djuret ifråga får en mängd mat som inte är tillräckligt, bantning för många innebär att "äta rätt" utan motion (det har jag mycket bevis på), motion kräver att du äter rätt för att faktiskt orka motionera.

En häst kan för övrigt inte bantas snabbt alls eftersom födointaget ska minskas succesivt och inte på en natt, en häst är känslig för snabba foderbyten och kan få stora men!

Så du menar att det inte är en skillnad mellan en b-ponny som väger 50 kg i övervikt och samma ponny dock med 150 kg i övervikt?

Ja, i riskzonen hamnar de så fort de är i övervikt. Men risken ökar ju mer övervikt hästen har. Så en häst med hög övervikt löper större risk att råka ut för besvär men all övervikt är illa ur hälsosynpunkt.

Ja, i riskzonen hamnar de så fort de är i övervikt. Men risken ökar ju mer övervikt hästen har. Så en häst med hög övervikt löper större risk att råka ut för besvär men all övervikt är illa ur hälsosynpunkt.

Men snälla du får ju tänka efter, en häst som har "endast" 50 kg i övervikt kan man faktiskt banta under lång sikt. Man ska inte ta till drastiska metoder om det inte är akut! Du kan väll inte på allvar riskera att skada hästen om den inte är i akut risk att få fång? Det blir en stor skillnad mellan en något överviktig häst och en som är riktigt FET.

Jag skulle aldrig i mitt liv svälta hästen och riskera att göra permanenta och akuta skador på hästen när den inte är i en större riskzon- jag skulle motionera, sänka födointaget till en rimlig och hälsosam nivå och på en längre sikt se till att hästen blir vid normal hull.

En häst kan för övrigt inte bantas snabbt alls eftersom födointaget ska minskas succesivt och inte på en natt, en häst är känslig för snabba foderbyten och kan få stora men!

Men det gäller inte generellt! För det första så är det alltid foderbyten uppåt som är känsligast. Neråt kan du förändra med en helt annan hastighet. Men det förutsätter ju att du fortfarande ger upp till miniminivå av grovfodret.
Men rör det sig om en fet häst så är det viktigt att snabbt minska på födointaget så att de inte blir sjuka. Ju längre och långsammare du drar ut på det desto större risk att komplikationer uppstår.

Men inser du inte att problemet inte uppstår förräns det rör sig om mer rejäl övervikt?

En häst med enbart lite övervikt hamnar du inte i problemet. För det första så ser du oftast inte övervikt förräns det är försent. De hinner oftast lägga på sig lite rejält innan det upptäcks. Och det är då som åtgärder behöver sättas in. För att ha koll på så små värden får du ju isf väga din häst regelbundet, vilket det är få som gör.

För det andra så tappar hästar vikt väldigt snabbt om åtgärder sätts in. Likväl som de kan sätta hull otroligt snabbt när det behövs.
Så risken för att folk skulle börja tokbanta hästar med enbart lite övervikt, eller banta så att skador uppstår är nog väldigt liten. De som anser sig behöva banta sin häst har säkerligen en häst som är så pass överviktig att den riskerar att få hälsoproblem. För det är inte mkt fett som behövs för det. För att tex få fång kan det räcka med lite hull på magen (så att det är svårt att känna revben) lite fett i nacken, lite rund över bogen etc. Det är tillräckligt!!! Mer än så behövs inte för att det ska uppstå problem.

Ähhh nej har jag skrivit det?
Hon ville ju "banta" hästen och får då eventuellt dra ner på ev kraftfoder. Grovfoder ska maninte dra ner på,hellre öka om motion ökar.

Ja sjukligt feta men inte "normal" betesfetma...KLar skillnad. Hästen ifråga hade väl varit stillastående pga skada? Så sjukligt fet hinner knappast en häst bli så de ska svältas eller bantas snabbt.

*suck* Givetvis drar jag ner eller ta bort ev kraftfoder,ökar motionen och ökar grovfodret.Hästar ska "bantas" sakta.Om man har ett grovfoder som är energirikt så blandas halm in så mängden ändock blir den samma som om jag enbart gett hö.Nu är det så att drar man ner drastiskt på energitill delningen men energi förbrukningen ökas drastiskt så kan de råka ut för hyperlipemi som oftast är med dödlig utgång.

Senast ändrad:

Jo det jag menade mest på att när man säger banta så tänker man oftast snabb bantning där djuret ifråga får en mängd mat som inte är tillräckligt, bantning för många innebär att "äta rätt" utan motion (det har jag mycket bevis på), motion kräver att du äter rätt för att faktiskt orka motionera.

Oftast inte när man tar bort kraftfoder utan det är när man byter eller ger mer som det kan bli problem.

Nej.... Det är inte mkt fett som behövs för att det ska bli problem om man har otur. Därför ska man verkligen se till att hästen håller sig i ett bra hull. Har den blivit fet SKALL åtgärder sättas in. Vilka åtgärder är beroende på vilken foderstat hästen för närvarande har, samt hur mkt övervikt den har. Men det är oerhört ofta som grovfodret behöver dras ner!

Och jo, en häst kan som sagt lägga på sig i vikt väldigt fort.

Men det gäller inte generellt! För det första så är det alltid foderbyten uppåt som är känsligast. Neråt kan du förändra med en helt annan hastighet. Men det förutsätter ju att du fortfarande ger upp till miniminivå av grovfodret.
Men rör det sig om en fet häst så är det viktigt att snabbt minska på födointaget så att de inte blir sjuka. Ju längre och långsammare du drar ut på det desto större risk att komplikationer uppstår.

Det beror helt på vad man menar med en "helt annan hastighet". Att plocka bort all foder tills det når en minimum nivå kan fortfarande inte göras på någon dag. Anser jag iaf. Man minskar succestivt för att magen skall ställa om.

*suck* Givetvis drar jag ner eller ta bort ev kraftfoder,ökar motionen och ökar grovfodret.Hästar ska "bantas" sakta.Om man har ett grovfoder som är energirikt så blandas halm in så mängden ändock blir den samma som om jag enbart gett hö.Nu är det så att drar man ner drastiskt på energitill delningen men energi förbrukningen ökas drastiskt så kan de råka ut för hyperlipemi som oftast är med dödlig utgång.

Då ditt första inlägg riktade sej till alla hysteriska hästbantare, så borde du då ha koll på vad dessa olika bantare skriver.

Jag har inte tagit bort något utan snarare lagt till hö nu då betet inte är så kraftigt i hans hage.
Det var motion jag (tror även TS ville de) ville ha tips om.
Vad som tar bra men för det säger det ju inte att jag ska överanstränga honom:mad:
Det vill väl ingen?!

*kl*

Det måste ju gå att powerwalka precis som nån annan sa. Det är ju bästa fettförbränningen för människor iaf. Har du dessutom tillgång till en skog är det toppen. Gå även ut utan att rida, alltså led honom för att slita mindre så kan du gå längre.

Och om du förbrukar mer kalorier än vad som kommer in, ja då minskar omfånget :)

Jag tror du kan ändra utseendet ganska mycket på en och en halv månad, ta bort lite fett och lägg till mycket muskler, kanske en tvätt och en glansig svans så går det nog bra. ;)

Promenader i ett friskt tempo i skritt på både mjuk väg och stock och sten(om skadan tillåter det).

Jag vet inte vem eller vart du lärt dig hästens näringsbehov men av det du skriver att döma så är du helt ute på fel spår! En häst är växt/gräs ätare och måste få tillgång till grovfoder för att magen och tarmarna ska fungera utan att få en massa följdproblem.En minimi giva på 1kg ts grovfoder per 100kg vikt räknar man.Och det är minimi! Mao så ska man ge mer för att tillgodose hästens tuggbehov men också näringsbehov.Att dra ner på grovfoder och kraftfoder ger en stressad mage och följdproblem.Att snabb banta en häst med rejält överhull är för mig detsamma som stor okunskap och rent djurplågeri !!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 342
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 772
Senast: tuaphua
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 786
Senast: AbCdE
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 683

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka