Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej, det är inte någon skillnad. För en häst som är i överhull riskerar att få fång (bl.a.). Allt över normalvikt är i riskzonen. Det är inte enbart enormt feta hästar. Utan det rör sig om alla tjocka hästar (från lite överhull till rejäl fetma). Så det är ingen skillnad.
Man måste samtidigt veta vad man håller på med om man ska försöka banta en fet häst "snabbt och radikalt". Risken finns att bantningen i sig orsakar sjukdomar. Hyperlipemi, grovtarmsstörningar med alla olika följdsjukdomar som det kan medföra m.m.
Sara
Men svälta är ju något helt annat. Att man sänker födointaget är ju ett måste men man behöver ju inte för den delen ge hästen för lite att äta utan bara vad den eg skall äta. Och sedan motion.
Så du menar att det inte är en skillnad mellan en b-ponny som väger 50 kg i övervikt och samma ponny dock med 150 kg i övervikt?
Ja, i riskzonen hamnar de så fort de är i övervikt. Men risken ökar ju mer övervikt hästen har. Så en häst med hög övervikt löper större risk att råka ut för besvär men all övervikt är illa ur hälsosynpunkt.
En häst kan för övrigt inte bantas snabbt alls eftersom födointaget ska minskas succesivt och inte på en natt, en häst är känslig för snabba foderbyten och kan få stora men!
Jo det jag menade mest på att när man säger banta så tänker man oftast snabb bantning där djuret ifråga får en mängd mat som inte är tillräckligt, bantning för många innebär att "äta rätt" utan motion (det har jag mycket bevis på), motion kräver att du äter rätt för att faktiskt orka motionera.
En häst kan för övrigt inte bantas snabbt alls eftersom födointaget ska minskas succesivt och inte på en natt, en häst är känslig för snabba foderbyten och kan få stora men!
Men det gäller inte generellt! För det första så är det alltid foderbyten uppåt som är känsligast. Neråt kan du förändra med en helt annan hastighet. Men det förutsätter ju att du fortfarande ger upp till miniminivå av grovfodret.
Men rör det sig om en fet häst så är det viktigt att snabbt minska på födointaget så att de inte blir sjuka. Ju längre och långsammare du drar ut på det desto större risk att komplikationer uppstår.
Nej.... Det är inte mkt fett som behövs för att det ska bli problem om man har otur.
*suck* Givetvis drar jag ner eller ta bort ev kraftfoder,ökar motionen och ökar grovfodret.Hästar ska "bantas" sakta.Om man har ett grovfoder som är energirikt så blandas halm in så mängden ändock blir den samma som om jag enbart gett hö.Nu är det så att drar man ner drastiskt på energitill delningen men energi förbrukningen ökas drastiskt så kan de råka ut för hyperlipemi som oftast är med dödlig utgång.