problem i och från hagen

B

buspoona

Jag har probem med min häst i och från hagen. Vår häst är svår att få hennefölja med mig från hagen, hon går att ta men hon vägrar följa med.sätter upp huvudet och stretar bakåt. Hon hindrar även en annan hästägare att ta sin häst och tränger sig emellan och är hotfull. Jag har fått tips om att ryta till och ta ett ordentligt tag i grimman och snärta till med grimskaftet men det känns som hon blir mer hotfull då. hjälp vad gör jag

Sv: problem i och från hagen

Jag har lite tips!

När du ska hämnta hästen: Fryser hon fast dra inte överdrivet i grimskaftet utan bara förisktigt till en början. När hon backar bakåt så lättar du för att hon itne ska backa ennu mera. Men såfort som hästen tänker gå frammåt så lättar du som beröm. Testa också att sick-sacka till grinden. Hsätar går oftast inte raka vägen till sitt mål utan sick-sackar ;D

När hästen tränger sig och är hotfull handlar det om ledarskapet och dominans. Hästen skyddar sin flock från oss och då måste vi berätta att det är vi som bestämmer. Du behöver inte slå hästen men den som är utsatt borde jaga bort hästen från flocken, berätta vem som är ledaren. När hästen håller sig från flocken kallar man in hästen igen, klappar och så är allt lugnt i någon vecka. Sedan brukar det bli skit igen.
Så gör vi ialalfall hemma när våran valack blir elak. :d

Jag har lite tips!

När du ska hämnta hästen: Fryser hon fast dra inte överdrivet i grimskaftet utan bara förisktigt till en början. När hon backar bakåt så lättar du för att hon itne ska backa ennu mera. Men såfort som hästen tänker gå frammåt så lättar du som beröm. Testa också att sick-sacka till grinden. Hsätar går oftast inte raka vägen till sitt mål utan sick-sackar ;D

Exakt de trixen har fungerat på min häst, hon är numera snäll som ett lamm när hon skall ledas in. Tog bara ett par veckor innan hon "gav upp".

Jobbigt när hästarna börjar med sàdanna dumheter och istadigheter.

När du tar in din häst ta med nàgon som gàr bakom din häst med en làng smiska om hästen försöker stanna eller bete sig dumt sà är din hjälpreda direkt bakom hästen och manar opa henne sà att hon inte har nàgon chans att stanna eller gà bakât.

Làngsmisken är inte till för att slà hästen gul och blà utan för att kunna mana pà hästen utan att vara för nära bakbennen.

FOrtsätter hon att bete sig dàligt sà ta hjälp av en vuxen peron som hjálper dig att lösa problemet.

Har nästan samma problem med min ponny, fast de är när han ska in i stallet som han fryser fast eller backar bak,när ingen annan häst är inne. Har inte ägt ponnyn så länge så de är nu när vi kom hem från betet, de här problemet började. Jag har börja göra som förslaget ovan, att hålla ett liten "tryck" i grimmskaftet, å de minsta lilla han visar att gå fram har jag gett eftergift. Ibörjan stretade han imot, å för att unvika en kamp, fick han backa några steg när han backade. Men nu har han förstått att man går fram eller åtminståde inte backar när de blir tryck, så fram steg. Jag har även (ner jag har haft gott om tid) gått in å ut ur stallet flera gånger, tills han gått rätt in. Senast idag hade han en tjorv dag då han inte skulle gå in, så då fick jag hålla på en fem gånger innan han gick rätt in utan tjorv, så då blev jag nöjd å han fick gå ut ihagen igen.

De behövs tålamod, på min ponny hjälps de inte å ryta i eller hårda tag då blir de bara värre. De här tycks då funka för både mig å hästen plus att vi får ett bättre samspel:)

/jeanette

Tack för alla goda råd jag ska prova tipsen de närmsta dagarna så får vi se hur det fungerar. Den tjejen som poona hotat har skällt och snärtat till henne med piska så jag tror ju att hon går emellan för att skydda de övriga hästkompisarna mot henne. Eller nån annan ide?

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 249
Senast: Cattis_E
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 242
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 208
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 892
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Black Friday
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Valet i USA