Sv: Problem: Hur inverkar ryttarens sneda rygg på hästen?
Jag har en whiplash med en massa nervskador som gör att jag tyvärr blir roterad i bäckenet utöver att jag får låsningar i rygg och nacke. Jag har koll på rörelsemönstret dagtid. Men sen sover jag ju.. Och ibland vaknar jag då sned/roterad.
Jag går en gång/v till en kille som är sjukgymnast/kiropraktor.
Det syns inte på mig att jag blir sned om jag inte går jäääättelänge med det. Då kan min tränare se att jag inte ser lika genomsläpplig ut i båda varv eller i båda galopper då jag sitter.
Men iom att jag i stort sett alltid går ofta så hinner det inte bli så farligt.
Jag har också varit och gjort ryttaranalys hos en sjukgymnast(som dock är utbildad i norge och därmed också har motsvarande kiropraktor-utbildning) inriktad mot sits. Jag fick då veta via tryckmatta hur jag satt före och efter behandling. Det var ingen större skillnad innan. Men efter blev det ca 1% förskjutning jämfört med innan ca 5-6%.
Jag är dock jämt musklad och har god balans, enligt den här sitsgurun.
Det var hon förvånad över. För tydligen brukar man inte kunna vara så liksidig om man har de skador jag har. Balansen brukar också vara sämre.
Hon tyckte det borde bero på god teknik.
Jag rider helst inte om jag känner mig snedare. Gör jag det kan jag rida lätt eller stå. Jag red nu nyligen som låst. Gud så mycket sämre jag red! :O
Jag ber också utbildat sadelfolk kolla genom mina sadlar noga. Så jag inte snedbelastat dem. Än har det inte skett.
Jag har lärt mig kompensera rätt bra.
Jag jobbar ju som tränare och ryttare. Så jag måste kunna kompensera för mina ev snedheter eller brister. Och skulle jag vara för sned skulle jag ha sämre balans och åka av på problemfall/inridningar. Jag skulle då inte klara av att hålla balansen och vara snabb i omläggningar av den om jag blir för låst.
Jag tror att det går att till viss del träna upp kroppen till att kompensera något genom att stärka den på rätt ställen.
Finns det ingen tränare eller sjukgymnast eller likn som håller lektioner i sitsträning och kan ge avsuttna övningar så ni kan stärka dottern så?
Det finns en hel del bra övningar om man blir sned pga annat än snett skelett, dvs tex svaghet, neurologiska skador etc.
En duktig tränare som har känsla för rörelsestörningar brukar också inte helt sällan kunna se på elever då de har låsningar/snedheter.
Jag skickar gärna elever till några behandlare jag anser är bra om jag upplever dem som låsta.
Har de riktiga problem med smärta eller skador kanske man får ta in en ortoped(läkare) i det hela med.