Problem Häst

Zoo

Trådstartare
Jag har problem med mitt 10 åriga sto som har varit i min ägo i snart 2 månader. Ett av problemen som hela tiden upp står är vid hantering, när hon ska borstas. Står hon uppbunden blir det pecis som att hon får panik. Hon kan göra ko sparkar, bits och trycker upp en mot väggen. Binder man upp henne mer blir hon ännu värre. Självklart finner jag mig inte att hon ska hålla på så när man hanterar henne och då klappar jag till henne (självklart inte i ansiktet) men då blir det som att hon ska ge igen och lägger öronen bakåt och visar sina huggtänder. Men när man tar ut henne och borstar samtidigt som hon står och betar är det inga som hällst problem!

Ett annat problem är när man ska lasta henne, så fort luckan fälls ner eller att man bara kör fram transporten står hon och skakar och svätten bara rinner på henne. Det brukar ta mellan 10-30 minuter att få inne henne också.
Men när hon väl är inne är hon lugn fast svätten rinner fortfarnade.

Någon som har några tipps och idéer om hur man ska få henne tryggare och snällare???

Sv: Problem Häst

Hon känner sig osäker hos dig och har inte accepterat dig som sin ledare ännu! Förtjäna hennes respekt så kommer det att lösa sig!

Hon har ju nyss flyttat till ett nytt ställe, med nya människor och vänner, låt henne få lite tid!

Pressa henne inte, låt henne gå oborstad ett par dagar och bara var hos henne i hagen, träna på att leda henne och träna lite lastning utan att åka iväg!

Hon står kvar därifrån vi tog henne där hon har stått i över 4 år, pga att hon var som hon var. Men dom som födde upp henne sålde henne för att hon var så elak och ingen kunde hantera henne. Men med mig går det bättre än vad det gör med andra människor.

Det går tyvärr inte att vara med henne i hagen, hon jagar ut en...

Ta det bara lugnt, låtsas som hon är en "fjäder" i universum eller ja du förstår vad jag menar:)
Det är det bästa du kan göra bara ignorera henne,och bli absolut inte rädd för henne.!
Slå inte heller till henne ,eftersom hon blir mer negativ till det hela , bara ignorera.!
När hon förstår att du inte bryr dig, är det förhoppningsvis inte roligt längre och lägger av efter ett antal upprepningar med ditt nya beteende.!

Du vet ju inte heller hur förra ägare har hanterat denna häst el?
Kan vara att förra ägaren varit rädd för henne, varit stygg vid henne, ej uppfostrat henne, varit hårdhänt osv, så det bästa om du ger hästen tid tills det att hon litar på dig..!!

Ta det bara lugnt, låtsas som hon är en "fjäder" i universum eller ja du förstår vad jag menar:)
Det är det bästa du kan göra bara ignorera henne,och bli absolut inte rädd för henne.!
Slå inte heller till henne ,eftersom hon blir mer negativ till det hela , bara ignorera.!
När hon förstår att du inte bryr dig, är det förhoppningsvis inte roligt längre och lägger av efter ett antal upprepningar med ditt nya beteende.!

Precis vad jag tänkte skriva!

Har själv haft en häst som betett sig som TS och när jag slutade bli arg och irriterad på henne utan bara ignorerade slutade hon till sist. Jag gör lugnt det jag ska göra tills det blir klart. I början innan vi kände varandra så bra gjorde jag också allt på samma sätt och i samma ordning varje gång för att hästen skulle bli trygg med mina rutiner.

Tack så jätte mycket för era svar!
självklart är jag inte rädd för henne och ignonerar henne mest hela tiden. Dock blir det så att jag måste ta ifrån mig när hon ska trycka upp en mot väggen. Men jag får fortsätta att ignonera henn. Fast jag kan inte låta bli att tycka att det är lite konstigt att hon är världens snällaste när man bostar henne ute i grimma.

Hon är faktiskt upp född inte alls långt ifrån där hon bor nu. Hon kommer från ett större stall med "porslins hästar" och alla vet hur dom människorna kan vara. När hon var föl fick hon inte gå med sin mamma ut till hagen osv. När hon blev äldre var det många som var rädd för henne och inte vågade hantera henne. Hon är också VÄLDIGT ranglåg, då är det om hon tar ut sin ilska på oss när hon har chansen att kunna bestämma? drar jag för lång sökta funderingar?

Kan ligga något i det. Min åring försökte sätta mig på plats när hennes mamma började avvisa henne och de andra hästarna i hagen talade om för henne att hon bara var en liten skit. Hon gick mot mig med bakåtslickade öron och högg i luften. Jag stod givetvis kvar men när hon inte gav sig började jag gå mot henne. Hon backade och slutade efter ett par veckor.

Hon kommer från ett större stall med "porslins hästar" och alla vet hur dom människorna kan vara. När hon var föl fick hon inte gå med sin mamma ut till hagen osv.
What?! porslinshästar?? Och jag har missat hur dom ägarna är:confused:

Och fick hon inte gå ut som föl? Vansinnigt!! Verkar vara väldigt märkliga människor?

Då skulle jag borsta henne ute till och börja med. Så hon lär sig att det e mysigt. Och sen inne hande jag inte bundit upp henne utan låtit henne stå lös och sen ev börjat med uppbindningen.

Angående lastningen hade jag gjort så att jag hade låtit henne lukta oc undersöka transporten (utsidan). Sen när hon e lung när hon står brevid den hade jag börjat ge henne sin kraft på lämmen och sucsetivt flyttat längre in, över ett par veckors tid. Hellre låta det ta lång tid än stressa fram och riskera att få börja om från noll.

Glöm inte att berömma henne massor när hon beter sig bra, jag hade hand om en häst som bet fram och sparkades bak, alla bråkade med henne så hon blev bara värre. Jag började med att smeka henne den ynka sekund det tog mellan huggen och sparkarna, efter hand tog det längre och längre tid mellan attackerna för att till sist upphöra helt!

Bara beröm när hon inte beter sig illa och nonchalera i möjligaste mån när hon attackerar!

Lycka till!:)

Tack så jätte mycket för era svar!
självklart är jag inte rädd för henne och ignonerar henne mest hela tiden. Dock blir det så att jag måste ta ifrån mig när hon ska trycka upp en mot väggen. Men jag får fortsätta att ignonera henn. Fast jag kan inte låta bli att tycka att det är lite konstigt att hon är världens snällaste när man bostar henne ute i grimma.

Hon är faktiskt upp född inte alls långt ifrån där hon bor nu. Hon kommer från ett större stall med "porslins hästar" och alla vet hur dom människorna kan vara. När hon var föl fick hon inte gå med sin mamma ut till hagen osv. När hon blev äldre var det många som var rädd för henne och inte vågade hantera henne. Hon är också VÄLDIGT ranglåg, då är det om hon tar ut sin ilska på oss när hon har chansen att kunna bestämma? drar jag för lång sökta funderingar?
Hästar är av naturen rädda då de känner att de är fast och inte kan fly. Då du sätter fast henne ännu mer känner hon sig ännu mer trängd. Så det är inte alls konstigt att hon är lugnare då hon är lös, hon vet att hon är fri att fly om det kulle behövas. //stina:)

Tack för era tips åter igen!
Jag får testa mig fram efter det ni har skrivit och se vad som händer. Självklart får hon massor med berömm när hon är duktig och även lite godis ibland. Om jag ska vara helt ärlig så förstår jag att hon inte vill bli uppbunden, jag skulle inte vilja bli det om någon stod och pillade på mig över allt. Jag ska tänka på era tips och råd och hoppas på att det löser sig.

Jag ska höra av mig hur det går!

När hon är ute har hon ju också annat att titta på, och blir inte helt fokuserad på dig och vad du gör. Då står hon inte och hetsar upp sig på samma sätt.

Gör det enkelt för henne att göra rätt. Bråka inte i onödan.

Rider du henne, eller hur motioneras hon?

Om hon försöker jaga dig ut ur hagen så hade jag jagat tillbaka, alltså jag ska inte backa för henne utan tvärtom ska hon akta sig när jag ber om det. Hon får komma fram och hälsa däremot och då är det finfint.

Vad gäller transporten så kan du testa som våran granne gör, ställ in transporten i hagen och lägg in ett fång med hö. Hennes hästar går iaf in utan problem, sedan är det fortfarande äckligt när man ska iväg, eftersom man oftast bara har en häst och fler människor och lite tidspress.. (inte samma känsla) så då blir dom misstänksamma ändå. Men det kan vara ärt att prova? Ett sätt att avdramatisera själva transporten.

Hantera henne lungt o varligt. Vänligt o bestämt. När vi hade en ponny som var så där så alltså rädd och kände sig hotad när man gick in i boxen så brukade jag bara stå o luta mig med ryggen mot boxdörren tills den själv kom fram o undrarde vad som luktade gott. Ta det bara lungt, bli aldrig arg. Det finns ju lugnande preparat oxå att köpa - både för att påverka hormonerna på ston men även typ magnesiumprodukter för tex lastningar, när du vill dela på sto o föl mm. Kanske kan vara värt att komplettera med ibland. Seren*** påminner om produkter som man ger människor med bokstavsjukdommar för att få dem mer lugna. Även ges till schizofrena.
Rätt hanterad är dock grunden så klart! Finns i fodertillskott och egentligen naturligt i hästens kropp men den kan ha svårt att producera det själv eller att det är en störning i mängden. Rätt mängd magnesium tillsammans med rätt mängd B-vitamin o typ b-vitamin samt en speciell aminosyra gör att det går i genom hjärnbalken. För mkt magnesium o fel b-vitamin ger ingen .Du kan söka på Seratonin för människor!. Jag kan pm dig vad medlet heter - men vill inte göra "reklam" på buke. Men det har garanterat effekt. Dock karens vid tävling pga magnesiumet o inget annat farligt preparat. Du kan få fullständig innehållsförteckn för jag har det själv ;-)

Vissa hästar får panik när de känner att de sitter fast och det kan man inte straffa dem för.

Efter att ett antal grimmor slitits sönder och jag haft en häst som voltat på stallgången, satte jag upp sådana här:
safteyuppbindningswire.jpg

Då sitter hästen egentligen fast, men har inte känslan av det. Efter att jag börjat använda den typen av uppbindningar så står hästen som ett ljus :)

Liknande trådar

Hästhantering Måste man börja om med alla nya hästar man köper? Jag har haft två treåringar och två fyraåringar. Fyraåringarna var travare så där...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
12 299
Senast: MiniLi
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 495
Senast: Irival
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 946
Senast: NotlikeI
·
Hästhantering Har ett varmblod på 8 år i sommar, valack. Ägt han i snart 2 år men nyligen flyttat honom till ett nytt stall med nya hästkompisar och...
Svar
15
· Visningar
3 385

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka