Sv: Problem, häst rädd för hinder!!
Hej. Jag har haft ungefär samma problem som du, bara att min häst är oerhört rutinerad o tävlad på hög nivå. Hon var livrädd för bommar när jag fick hem henne.. Hon kunde ställa sig och frusta och stånka i ena hörnan av ridbanan bara vid anblicken av en bom i andra änden... Om hon råkade nudda så flög hon två meter upp i luften precis som din..
Jag förstår att du blir lite osäker inför hoppningen, mitt självförtroende har försämrats sen jag började hoppa henne hemma. Men nu, två år senare är det nästan tillbaka helt igen tack vare en mycket bra tränare, mod, uthållighet och tålamod.
Mitt tips: skaffa en riktigt bra tränare som kan vara med "från början" som förstår hästen/lär sig förstå hästen (dvs ställer rätt krav och anpassar övningarna) Det är viktigt att känna att man har stöd av någon!!
Sen: ställ upp hinder som är så låga att hästen kan kliva över dem om den skulle stanna, kom ihåg: det finns ingen annan väg än över! MEN slå inte hästen över hindrena, om den är rädd kommer det bara stjälpa hästens förtroende för dig. Men samtidigt är det otroligt viktigt att du är konsekvent och rider ordentligt ända fram till hindret och inte lättar förrän du är över hindret eftersom detta kan uppfattas av hästen som att du lämnar den i sticket (iaf är det så med min häst när hon är osäker, om jag råkar vara för framåtlutad och ge eftergift liiite för tidigt stannar hon på titthinder) Rid ganska upprätad och ha ett ordentligt stöd med skänkeln.
Om hästen stannar: försök få den att gå över. Om detta inte funkar låt den då titta på hindret o lägg en volt. En bra grej att öva på är att göra halt mitt över en bom om hästen "flyr" iväg från hindrena.
Jag kommer inte på ngt mer för tillfället men om ngt låter konstigt eller du har någon mer fråga så svarar jag gärna! Lycka till, och glöm inte, det ordnar sig till slut!