Problem, häst rädd för hinder!!

S

Staywithmenow

Jag vet inte vad jag ska göra. Min häst är jätte osäker vid hoppningen. Han stannar på ALLA nya hinder. Han går inte änns över bommar på marken om det är fler än en utan han hoppar över alla eller stannar. Han kan ha hoppat ett hinder en miljon gånger men helt plötsligt får han för sig att just det hindret är läskigt så tvärstannar han precis när han kommit fram till hindret och kollar ner på det och tycker det är skit läskigt. Och när han väl hoppat det springer han bara iväg och är skit lycklig att han hoppat det. Men han är väldigt glad mot hindrena och nästan rusar iväg mot som och precis framme vid dom tvärstannar han och om han råkar nudda lite av bommen flyger han bakåt. Inte roligt alls, man blir nästan lute rädd för att hoppa. Nån som har något bra tips på övningar/sätt som hjälper mot detta? Vill ju gärna kunna hoppa honom på ett någorlunda bra sätt.

Sv: Problem, häst rädd för hinder!!

Hejhej !
tråkigt för dej med ditt problem. Hur gammal är han ? Har han alltid hållit på så? Har du tänkt att ha honom till hoppning ?

Jag tycker såhära; (om det var min häst alltså) Om hästen är runt eller över 9-10år och alltid hållt på så i hela sitt liv är det helt enkelt en inte en hopphäst. Jag skulle kanske försöka satsta på något annat. Han kanske har råkat ut för en olycka tidigare i livet som gjort honom rätt eller likande?

Löshoppning kanske skulle fungera?
I alla fall låter det som han behöver mycket övertygande, och när han väll har hoppat, MÅNGA klappar o godis :P

eftersom det inte framgår hur gammal din häst är och vad den gjort tidigare är det väldigt svår att svara. men jag försöker iallafall;). om det är en unghäst du har så tycker jag att du ska lös hoppa den så den får upp självförtroendet. om det är en gammal häst så tycker jag att du varje dag ska ha ett hinder framme och ta ett par skutt över ( inget högt hinder 40-50 cm) sen alltid bommar framme och rid över i alla gångarter. börja med en bom och öka på med fler när den inte längre är konstigt. vänta ut din men var bestämd och tydlig om den är rädd. är den dum måste då säga ifrån. om det är en unghäst kan du även där ha bommar framme och rida över. sen tycker jag att det är jätte viktigt att rida för en tränare som kan hjälpa dig.
lycka till

Okej tack :) Han är 9 år. Men han har inte blivit så mycket hoppad tidigare :S.

träning träning träning det finns inget annat. Åk runt till massa olika ställen o hoppa lågt lågt. Massa beröm när han gör rätt. Så självklart en bra tränare!

Låter som min piga som inte hade så många trevliga upplevelser av hoppningen. Igår tränade vi våran första felfria runda, utan att hon stannade på ett enda hinder!!!
Högsta höjden var på 85-90 cm
Detta har tagit mig nästan tre år att komma hit......men nu hoppar hon med bjudning, utan att skena av rädsla efter hindren(det kan dock fortfarande gå fort emellanåt)hon svettas inte vid anblicken av hinder, och utan att stanna femtioelva gånger innan hon vågar hoppa.
Jag är en stolt matte som lagt ner massor av blod svett å tårar och än mera tid!!!

Hej. Jag har haft ungefär samma problem som du, bara att min häst är oerhört rutinerad o tävlad på hög nivå. Hon var livrädd för bommar när jag fick hem henne.. Hon kunde ställa sig och frusta och stånka i ena hörnan av ridbanan bara vid anblicken av en bom i andra änden... Om hon råkade nudda så flög hon två meter upp i luften precis som din..

Jag förstår att du blir lite osäker inför hoppningen, mitt självförtroende har försämrats sen jag började hoppa henne hemma. Men nu, två år senare är det nästan tillbaka helt igen tack vare en mycket bra tränare, mod, uthållighet och tålamod.

Mitt tips: skaffa en riktigt bra tränare som kan vara med "från början" som förstår hästen/lär sig förstå hästen (dvs ställer rätt krav och anpassar övningarna) Det är viktigt att känna att man har stöd av någon!!

Sen: ställ upp hinder som är så låga att hästen kan kliva över dem om den skulle stanna, kom ihåg: det finns ingen annan väg än över! MEN slå inte hästen över hindrena, om den är rädd kommer det bara stjälpa hästens förtroende för dig. Men samtidigt är det otroligt viktigt att du är konsekvent och rider ordentligt ända fram till hindret och inte lättar förrän du är över hindret eftersom detta kan uppfattas av hästen som att du lämnar den i sticket (iaf är det så med min häst när hon är osäker, om jag råkar vara för framåtlutad och ge eftergift liiite för tidigt stannar hon på titthinder) Rid ganska upprätad och ha ett ordentligt stöd med skänkeln.

Om hästen stannar: försök få den att gå över. Om detta inte funkar låt den då titta på hindret o lägg en volt. En bra grej att öva på är att göra halt mitt över en bom om hästen "flyr" iväg från hindrena.

Jag kommer inte på ngt mer för tillfället men om ngt låter konstigt eller du har någon mer fråga så svarar jag gärna! Lycka till, och glöm inte, det ordnar sig till slut!

Liknande trådar

Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 913
Senast: Linda_A
·
Träning Hej! Har ett litet problem med ena hästen jag rider vilket är att han gärna stannar eller bockar efter hinder. Han tycker hoppningen...
Svar
8
· Visningar
2 139
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag har en 6 årig häst som jag hoppade för första gången i januari, detta var även allra första gången han hoppar i sitt liv. Sen...
Svar
10
· Visningar
1 471
Senast: bfpb
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 315
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka