Problem avkalka kaffebryggare

aprilmaj

Trådstartare
Övernattningsgästerna står här och vill ha sitt morgonkaffe, och jag också för den delen. Eftersom bryggaren började puttra betänkligt försöker jag avkalka den med ättiksprit och vatten. Det har runnit ner ca en dl, sedan är det stopp. Inget mer händer.

Har provat att hälla i mer ättika, ingen förändring. Jag har väntat i 20 min, skakat på den. Ska jag hälla ut allt och prova med citronsyra istället? Är citronsyra starkare?

Med hopp om snabbt svar! hälsar gästerna :)

Övernattningsgästerna står här och vill ha sitt morgonkaffe, och jag också för den delen. Eftersom bryggaren började puttra betänkligt försöker jag avkalka den med ättiksprit och vatten. Det har runnit ner ca en dl, sedan är det stopp. Inget mer händer.

Har provat att hälla i mer ättika, ingen förändring. Jag har väntat i 20 min, skakat på den. Ska jag hälla ut allt och prova med citronsyra istället? Är citronsyra starkare?

Nu har jag aldrig använt en kaffebryggare så riktigt var det är stopp förstår jag inte (:o), men när jag avkalkar använder jag vinsyra. Finns inget bättre i min erfarenhet, kalkavlagringarna smälter bort på någon sekund bara! :up:

Nu har jag aldrig använt en kaffebryggare så riktigt var det är stopp förstår jag inte (:o), men när jag avkalkar använder jag vinsyra. Finns inget bättre i min erfarenhet, kalkavlagringarna smälter bort på någon sekund bara! :up:
Tack för tips! Har ingen vinsyra hemma tyvärr.

Jag brygger kaffe "för hand" nu, så att vi inte slår ihjäl varandra av kaffeabstinens :angel:

Får ta itu med bryggaren efteråt, så om någon har något annat råd tas det tacksamt emot :up:

Låter som om backventilen har gett upp andan om det är så att inget vatten kommer igenom.
Du kan lämna in bryggaren för reparation, men blir billigare att köpa ny.
Ingen avkalkning i världen får ventilen att fungera normalt igen,

Vi tänker åka och köpa en ny för säkerhets skull. (Hoppas de har bryggare i den vanliga mataffären.)

Sedan ska jag experimentera med Kalkosan och vinsyra i den gamla. Kanske går den att rädda. Tack för alla råd!

Så länge du häller i något surt( vinsyra ättika, citronsyra mm ) så kommer den att avkalkas.
Låt den stå några timmar och testa sen igen om den funkar, annars öka tiden

Så länge du häller i något surt( vinsyra ättika, citronsyra mm ) så kommer den att avkalkas.
Låt den stå några timmar och testa sen igen om den funkar, annars öka tiden
Kaffebryggaren har fått gå till de sälla jaktmarkerna. Det blev inte bättre vad jag än gjorde, så det var nog som @Pegasus63 skrev, fel på den där ventilen.
Panikköpte en ny på ICA (det enda som var öppet), men den var ingen höjdare...

Bra att veta inför avkalkningen av den nya att det funkar med vilket surt som helst :up:

Efter att ha provat en mängd olika typer av avkalkning (främst till vattenkokaren där man tydligt kan följa förloppet) anmäler jag kraftigt avvikande åsikt.
Du håller fast vid Kalkosan? De hade inte det på ICA, för det var det jag planerat att köpa efter ditt tips. Det fick bli det som fanns; Melittas Anti Calc. Är det bara skräp?

Vi använder alltid citronsyra, funkar strålande och är ju inte giftigt på minsta vis. Nu är det inte framför allt kalk vi har problem med utan snarare järnavlagringar så det kanske spelar roll. Fast jag tror kalkosan innehåller mest vinsyra OCH citronsyra utöver lite andra kemikalier så det borde funka. Lös upp i ljummet vatten och häll i. Brygg som vanligt fast utan kaffepulver, kör sedan igenom bara vatten en gång så är det genomsköljt.

Vilket avkalkningsmedel som funkar beror kanske på hur mycket kalk det är i vattnet samt hur ofta man avkalkar?

Vilket avkalkningsmedel som funkar beror kanske på hur mycket kalk det är i vattnet samt hur ofta man avkalkar?
Precis. Här i Uppsala har vi ju väldigt hårt vatten. Mitt förra badrum med "öppen dusch" fick jag skura hela med kalkosan en gång i månaden, minst. Toan hade fått bruna skador i emaljen pga kalket. Citronsyra kom jag inte långt med kan jag lova :D

Vi har oerhört hårt vatten här också. Hårda kalkavlagringar i toaletterna på bara någon vecka (där det rinner ner när man spolar, så illa är det).

Vattenkokaren behöver avkalkas varje vecka för att inte få funktionsnedsättning. Ser jättetråkigt ut.

Mina föräldrars kaffemaskin är en sån där fancy som maler bönorna och brygger två koppar i taget. Den säger till själv när den vill avkalkas, och det är nog oftare än en gång i månaden tror jag... :o:angel: Vi gillar kaffe! :D

Liknande trådar

E
Hästvård Jag hittade lite tips i en bok som jag tänkte lägga ut här. OBS! Detta stod i en bok! Alltså får ni tolka det hur ni vill, men vad jag...
Svar
19
· Visningar
4 064

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård

Omröstningar