Problem att få ner hästen...

P

Phorsytia

Jag har problem att få ner min häst..
Fasten hon ändå går MYCKET bättre än när
jag köpte är jag lixom inte nöjd.. Ska ta massa dressyr lektioner
i höst men har Någon något tips hur jag kan jobba henne? :confused:

Sv: Problem att få ner hästen...

Håller med...
Vadå "Få ner" :eek:

Går högt med huvudet, asså jobbar inte
speciellt bra i dressyren.. okej är SKIT dålig på
att förklara.. Ähh skit it!

Du kanske menar att hon behöver jobba i en lägre form för att komma upp med ryggen?

Det är svårt att lämna några råd för oss här. Man vill ju se hästen och det är nog riktigt som du skrev - dressyrlektioner.

Är lite kritisk till uttrycket "få ner hästen". Det låter, för mig, som mycket tygel = motstånd hos hästen. Tänk istället "lösgöra = mjuka upp".

Jag kanske kan hjälpa dig bättre om du infogar bilder och berättar lite mer om dig, hästen och hur den känns att rida.

Okej, då förstår jag.
Det är bara det att jag själv inte är särskilt förtjust i uttrycket "få ner hästen på tygeln"... :crazy:

Det du antagligen behöver göra är att lösgöra henne, mjuka upp. T ex genom skänkelvikningar, volter, fattningar m.m.

Zondell skrev:
Du kanske menar att hon behöver jobba i en lägre form för att komma upp med ryggen?

Det är svårt att lämna några råd för oss här. Man vill ju se hästen och det är nog riktigt som du skrev - dressyrlektioner.

Är lite kritisk till uttrycket "få ner hästen". Det låter, för mig, som mycket tygel = motstånd hos hästen. Tänk istället "lösgöra = mjuka upp".

Jag kanske kan hjälpa dig bättre om du infogar bilder och berättar lite mer om dig, hästen och hur den känns att rida.

Tycker inte riktigt om att du vill ha nacken ner först sen ryggen upp!!! för att få en rund nacken gäller det att ha med sig bakbenen först, sen ryggen upp och SEN kommer nacken!

Phorsytia skrev:
Jag har problem att få ner min häst..
Fasten hon ändå går MYCKET bättre än när
jag köpte är jag lixom inte nöjd.. Ska ta massa dressyr lektioner
i höst men har Någon något tips hur jag kan jobba henne? :confused:

tips till dig; se över din sits. har du gräslig sits kommer du ingen vart. det gäller att ha en bra sits, en sits där du kan påverka din häst.

Hmm...men en häst som stretar uppåt med huvudet kommer aldrig komma under sig och bli lösgjord. Många glömmer en sak som måste komma innan den fysiska lösgjordheten, och det är den psykiska lösgjordheten, en motvillig eller stressad häst kommer aldrig kunna bli lösgjord i kroppen. Och en mentalt avslappnad häst går inte med huvudet rakt upp, så är det bara. Jag menar inte att man ska tvinga ner huvudet för att få avslappning, men ett något sänkt huvud alternativt vanlig "hag-form" är ett kvitto på mental avslappning.

Mm förlåt för det sättet jag skrev på men som sagt inte speciellt bra att skriva bra förklarningar eller vad jag nu ska säga.. Senast jag red så jobbade jag jätte hårt med sitsen min och när jag tänker efter så kanske jag är lite slarvig. Men jobbade mycke på volterna och det gick Skit bra!! Hon var så duktig och det kan nog mycke berott på att jag satt dåligt att det inte riktigt har gått!!
Men tack för svaren!

PathOfClovers skrev:
Hmm...men en häst som stretar uppåt med huvudet kommer aldrig komma under sig och bli lösgjord. Många glömmer en sak som måste komma innan den fysiska lösgjordheten, och det är den psykiska lösgjordheten, en motvillig eller stressad häst kommer aldrig kunna bli lösgjord i kroppen. Och en mentalt avslappnad häst går inte med huvudet rakt upp, så är det bara. Jag menar inte att man ska tvinga ner huvudet för att få avslappning, men ett något sänkt huvud alternativt vanlig "hag-form" är ett kvitto på mental avslappning.

ok då e jag med på hur du menar. blev lite ställd :o när jag läste ditt första inlägg men du förklarade bättre i det andra. :D

PathOfClovers skrev:
Jag har bara skrivit ett inlägg?

gaaahhh...förlåt...såg det nu. fick för mig att du skrev ett annat inlägg som jag svarade på. jag e lite snurrig...har fått solsting! :o ska nog hålla mig inne ett par dagar... :idea:

Om vi utgår från att du med "få ner" hästen menar att den ska gå lång och låg, avslappnad.
Om du lirkar lite i tyglarna och sen släpper efter så kankse du får lite mer nedåtsökning. Till en början kan man luta sej liite framåt för att förstärka vad man vill. Rid mycket volter/serpentinbågar för att lösgöra nacken men lås inte hästen med tyglarna. Rid gärna lite sidvärts och dyl. Är man väldigt fokuserad på vad man vill få fram hos hästen är det bara att testa lite av varje tills det funkar.

Att lirka med tygeln och luta sig framåt är väl inget jättebra råd...

Så fall mycket bättre att hålla en mjuk stadig kontakt och räta upp sig så att tyngdpunkten förflyttas bakåt och börja jobba utifrån det

Lirkandet är till för att stimulera nacken på hästen. Nosen ska ju FRAMÅT inte inåt. Håller man en "mjuk stadig kontakt och räta upp sej så att tyngdpunkten förflyttas bakåt" kommer du troligen få dessa effekter:

1. om du flyttar tyngdpunkten bakåt kan inte hästen följa din tyngdpunkt, vilket ofta resulterar i att den går med sänkt rygg och på bogarna
2. om du har en mjuk, stadig kontakt när hästen går à la stjärnkikare komemr tygeln verka bakåt/uppåt tills hästen slappnar av, då verkar den istället inåt. Är det vad vi vill? Vi vill ju få hästen nedåt och framåt med nosen.

Att luta sej liite framåt är mest för ens egen skull, att man verkligen ska känna i kroppen hur man vill att hästen ska gå. Oftast är hästens tyngdpunkt för långt fram, möter man då upp den är det lättare att ur det "plocka tillbaka" tyngdpunkten.
Om hästen inte vill söka sej nedåt tyder det oftast på att den spänner sej. Då måste man komma förbi spänningarna.
Jag brukar manipulera hästen med tyglar och ibland hälar (typ som man använder sporrarna) för att få bort spänningarna. Ibland genom att ta i en tygel snett uppåt mot manken och hålla kvar tills den ger efter, ibland med samma tygeltag fast "hacka" med tygeln och ev. stimulera lite med hälen/sporren för att lättare få avslappning.
Är hästen inte särskilt spänd brukar det räcka med att lirka för att få "lös" nacken och när den väl är lös kommer huvudet följa med framåt/nedåt om jag släpper efter på tyglarna.

Jag förstår hur du menar och håller med dig, men som råd till en oerfaren (?) på internet ser jag framför mig en framåtlutad obalanserad sågande ryttare.

1. om du flyttar tyngdpunkten bakåt kan inte hästen följa din tyngdpunkt, vilket ofta resulterar i att den går med sänkt rygg och på bogarna

Förstår inte riktigt resonemanget här, genom att sätta mig på hästens rygg förflyttar jag dess tyngdpunkt framåt. Sen vill jag att hästen ska flytta sin tyngdpunkt bakåt, ska jag då uppnå det genom att förskjuta hästens tyngdpunkt ännu mer framåt ?

2. om du har en mjuk, stadig kontakt när hästen går à la stjärnkikare komemr tygeln verka bakåt/uppåt tills hästen slappnar av, då verkar den istället inåt. Är det vad vi vill? Vi vill ju få hästen nedåt och framåt med nosen.

Har inte ridit en stjärnkikare på länge, och minns inte så väl hur det känns. Men har sett otaliga ryttare på hästar med huvudet i vädret sitta lite framåt med vickande hand. Hästen inbjuder till det när den går så. Genom att vinkla sitt bäcken och rida korrekt, göra skolor och övningar kommer hästen att ta fram-ner näsan till en kontakt.
Problemet är väl att ryttare som är tillräckligt duktiga att rida bort det problemet aldrig får det, och de som rider sig till en stjärnkikare inte är tillräckligt duktiga att korrigera det.

Menar absolut inte att provocera, tycker det var en intressant diskussion ! :bow:

Pansi skrev:
Jag förstår hur du menar och håller med dig, men som råd till en oerfaren (?) på internet ser jag framför mig en framåtlutad obalanserad sågande ryttare.

Förstår inte riktigt resonemanget här, genom att sätta mig på hästens rygg förflyttar jag dess tyngdpunkt framåt. Sen vill jag att hästen ska flytta sin tyngdpunkt bakåt, ska jag då uppnå det genom att förskjuta hästens tyngdpunkt ännu mer framåt ?

Enligt centrerad ridning-principerna (vilka inte jag följer, men många saker är väldigt vettiga) så måste VI som ryttare först följa hästens tyngdpunkt för att vi sedan ska kunna påverka den lite successivt mot en annan tyngdpunkt. Det betyder alltså att på en grön/omusklad häst som går i framvikt måste vi luta oss lite framåt för att hitta jämnvikt med hästen. När vi sitter i hästens balans kan vi sedan räta upp oss lite i taget. För när balansskillnaden blir för stor mellan häst och ryttare kan hästen inte följa den utan gör tvärtom.
Det här fenomenet ser man ofta t ex på dressyrtävlingar där ryttare har bogtunga hästar och de sitter bakåtlutade för att driva hästen framåt och som ett tappert försök att få upp hästens framdel och under med bakdelen. Det lyckas ytterst sällan eftersom hästens naturliga reaktion till en ryttare som sitter bakåtlutad är att svanka med ryggen och gå "på bogarna" för att ryttaren rubbat balansen för mycket (ryggen har däremot med ryttarens rygg att göra, svankar vi med ryggen brukar hästen runda sin, rundar vi vår rygg brukar hästen sänka sin, det används t o m av vissa barockryttare så att ryttaren på en grön häst svankar med ryggen för att ge plats åt hästens rygg).

Du ska inte förskjuta hästens tungdpunkt framåt, du ska HITTA den tyngdpunkt som hästen redan har. Och utifrån det smyga bak tyngdpunkten. Man brukar inte behöva luta sej särskilt mycket framåt.
Pansi skrev:

Har inte ridit en stjärnkikare på länge, och minns inte så väl hur det känns. Men har sett otaliga ryttare på hästar med huvudet i vädret sitta lite framåt med vickande hand. Hästen inbjuder till det när den går så. Genom att vinkla sitt bäcken och rida korrekt, göra skolor och övningar kommer hästen att ta fram-ner näsan till en kontakt.
Problemet är väl att ryttare som är tillräckligt duktiga att rida bort det problemet aldrig får det, och de som rider sig till en stjärnkikare inte är tillräckligt duktiga att korrigera det.

"Din" metod fungerar men tar lite onödigt lång tid. För allt hänger ihop, avslappning, samling osv. Om hästen inte är avslappnad i hals och nacke (och ryggen) kommer den inte kunna gå bra skolor t ex utan får den till övningarna komemr det ske i spänning. Tills den med tiden lär sej att slappna av.
Om man tar det i andra ändan och manipulerar bort spänningar som finns i hästens hals och nacke (som hänger ihop med ryggen) tills hästen är som ett moln i handen och söker sej framåt/nedåt, då kommer man dels få lättare att rida skolorna iom att hästens överlinje är mer avslappnad, och när man får till sådana övningar kommer resultatet bli bättre.

Håller med om att det är tokigt att försöka lära ut sådana saker som att "jobba igenom hals och nacke" till en oinsatt för det kan lätt missbrukas. Däremot lirkningarna och eftergiften är ganska svår att ta fel på om man verkligen LIRKAR och inte sågar. Och tänker på att det är eftergiften som ger sökningen och avslappningen.
Pansi skrev:
Menar absolut inte att provocera, tycker det var en intressant diskussion ! :bow:

Haha, svårt att diskutera bara när jag är inne på biomekanik o dyl. och är man inte påläst är det en hel vetenskap.. :p

Liknande trådar

Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
Svar
13
· Visningar
898
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 109
Senast: Ajda
·
Hästhantering Jag behöver lite tips för att slimma en knubbig ponny! Nu är det så att ponnyn i stallet är på tok för det, nästan en 9:a på hullskalan...
2
Svar
30
· Visningar
1 871
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 083

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka