Probimin? Någon som testat?

Sv: Probimin? Någon som testat?

Varför är bakjäst, eller den där specifika svampen bra?
Är det för att den jäser sockret till :confused:alkohol:confused:metan/ gas:confused: Så att sockret i sej inte orsakar en feljäsning???

Det är jästsvampen som är bra för tarmen.
Men det har inget direkt med jäsning att göra. Den skapar en bra miljö för de mikroorganismer som lever där och det blir en bra balans mellan de olika organismerna. Jag tror inte att man vet exakt hur det fungerar men det finns en hel del forskningsprojekt där man har studerat denna jästsvamps positiva inverkan på grovtarmen. Veronique Julliand är en av dem som forskat om detta, för den som vill googla lite.

Eftersom tarmens bakterier bla jäser fodret, trodde jag att det var det jäst hjälpte till med.... Jäst ger jäsning, för en bra normal jäsande tarmflora...

Ska goola tack för namet!

Probimin var min "drog" när lillpållan hade fång. Det mildrar otroligt mkt, och min förra stallägare märkte samma resultat.

Jag har alltid använt probimin i sammanband med ponnyer på bete och foderbyten.

Jag kan rekomendera probimin till hästar med magbesvär.
(både jag och min häst hade början magsår och det gick bort då vi båda åt probimin)

Till fång är Irish Mash från St. Hippolyt det bästa fodret enligt mig.
Det innehåller bland annat kli, linfrön och vetegroddar.

Fång börjar i magen, så jag ser ingen anledning att det inte skulle funka :)

Foderrelaterad fång börjar i magen ja,, och det är därför det är så bra att dagligen ge en underhålls dos med probimin så kanske man kan förhindra ett å annat fång anfall.

Har hästen redan fått fång så häver inte om man nu börjar tillsätta probimin själva fången i hovarna men det kommer hjälpa mag/tarm kulturen att snabbare återgå i balance. I slutändan i det fallet så kan snabb tillsättning av probimin häva fånganfallet så att det snabbare avklingar.. Skadan är dock tyvärr redan skedd.

Jag skulle vilja veta var man kan köpa det? Ska börja med det på min stackars häst som har stressmage.
Sökte på nätet men hittade typ en återförsäljare.

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 693
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka