Probimin? Någon som testat?

Sv: Probimin? Någon som testat?

Min vet. ordinerade probimin under fånganfallet samt rekommenderade att jag gav probimin vid foderbyte.

Då vill jag bara flika in med att om du har problem med att hålla en jämn balancerad foderstat som rubbar tarmfloran så är det mkt bättre att du varje dag tillsätter probimin (eller annan typ av tarm/magkultur) i undrehållande syft.

Så jag ska alltså ge probimin hela vintern trots att de äter samma hö? Som jag fattade det så skulle jag börja ge probimin i samband med att jag ev. bytte foder, börja i god tid innan och hålla på ett tag. Sedan skulle jag ge när gräset började visa sig mer (=foderbyte till mer gräs) Men jag kanske fattade fel?

Det tar tid att bygga upp en bra tarmflora. När det gäller fånghästar är det ju jätteviktigt så de inte får återfall. De är säkert också mkt känsligare än andra hästar för återfall. Det bästa måste vara att vara jättenoga med fodret överhuvudtaget dvs alltid mkt bra kvalite, mkt grovfoder, ej för långt mellan utfodringstillfällen osv. Det ska man ju alltid vara men ändå.

Jag är i och för sig tveksam till om probimin är det allra bästa. Jag ger vanlig bakjäst till min fångponny. Det finns studier som visar att jästsvampen verkligen förbättrar miljön i tarmen. Jag försöker vara jättenoga med allt hon stoppar i sig och är ganska säker på att hon nu har en bra balans i tarmen. Men jag ger lite jäst ändå i förebyggande syfte. Tramsigt kanske men man vet aldrig vad hon ev skulle kunna få i sig utomhus.

Det får man wäl inte hoppas!!

Jag försökte googla på detta tidigare idag. Man får upp ganska många träffar om man söker på jästsvampen Saccharomyces cerevisiae och histamine.
Men jag fattade inte riktigt vad det handlade om.

Varför är inte det bra? jag tycker inte om när jag inte fattar vad det handlar om. En liten förklaring kanske?

Det var bara jag som undrade, det har ingenting med tråden att göra.

Men då kanske det är så att det innehåller det iaf...jag får googla vidare då.

marlene

Det innehåller kanske inte det. Jag förstod det kanske snarare som att det får kroppen att producera mer? Men nu är jag helt ute på hal is, hoppas på tantesters hjälp.

Vid ett högt B3 intag kan man stimulera kroppen att producera histamin.

Men kopplingen jäst+B3=histamin, fattar jag inte, så vi får vänta på ester

Senast ändrad:

Jo, efter en snabb googling wisar det sig att du har rätt i att bakjäst innehåller histamin. Det gör äwen rödwin och champagne, står det på den sida jag hittade, men det är kanske inte så intressant i sammanhanget... ;)

Dom där andra, som man ju känner till kan utlösa allergiska (eller allergiliknande reaktioner om man ska wara korrekt) innehåller wisst inte histamin i sig utan ett ämne som gör att mastcellerna i kroppen frisätter sitt eget histamin. Kakao, choklad, jordgubbar, tomater, kiwi och sånt som man kan bli kliig och illandes röd aw.

Håhåjaja. Men om detta werkligen påwerkar hästen wet jag inte. Någon flitig bukefalist skulle ju kunna undersöka om hästen har det där enzymet, diaminoxidase (DAO), som bryter ner det uppätna histaminet eller ej...

Warför undrar du!? :rofl:

Hmm betyder det rent teoretiskt att man skulle kunna vara allergisk mot jäst?

Jag förstår det som att hästar har enzymet du nämner, diamine oxidase.
Allergier kan jag ingenting om. :crazy:
De som är allergiska mot ex jordgubbar producerar de massor av histamin eller kan de inte bryta ner det? Jag menar att i så fall skulle vissa hästar kunna reagera på detta? Fast jag antar att det är för små mängder?

Jästsvampen ingår ju i många magmedel till hästar.

Nja. Histamin är det ämne som utlöser en allergisk reaktion. I normalfallet är det kroppens mastceller, en wit blodkropp, som frisätter mängder aw histamin när dess receptorer aktiweras aw ett allergen, alltså ett allergiframkallande ämne. Histaminet i sin tur sätter igång en rad processer och wips så har man en allergisk reaktion.

Bakjäst och rödwin innehåller i sig histamin. De utlöser alltså inte en allergisk reaktion, men de utöwar samma effekt som kroppseget histamin och kan alltså utlösa samma reaktion. Men kroppens immunförswar är inte inwolwerat.

De andra, tomater m fl, innehåller ämnen som kan utlösa en histaminfrisättning från mastcellerna. De werkar alltså på ett annat sätt, men någon egentlig allergi tror jag inte att man talar om. Man kan säkert wara äkta allergisk mot jordgubbar o dylikt också, men den här reaktionen är alltså en annan.

Enzymet, som werkar kallas histaminas också, bryter ner histamin. Och i de allra flesta fall finns det tillräckligt histaminas för att bryta ner det histamin wi får i oss wia t e bakjästen. Och då förstörs histaminet och reaktionen uteblir.

Om det sedan är swampen eller själwa det lilla gula paketet bakjäst som har den här egenskapen har jag ingen aning om! Kanske nån annan wet!?

Håhåjaja. Men om detta werkligen påwerkar hästen wet jag inte. Någon flitig bukefalist skulle ju kunna undersöka om hästen har det där enzymet, diaminoxidase (DAO), som bryter ner det uppätna histaminet eller ej...

Warför undrar du!? :rofl:

Om hästar har DAO eller ej vet jag inte, men att dom kan bli bättre av att få en "kort kur" av det vet jag.

Varför jag undrar är för att jag är nördigt intresserad av varför vissa grejer funkar eller inte funkar, samt vad i det som gör att de inte gör det eller ej.

/marlene

Om det sedan är swampen eller själwa det lilla gula paketet bakjäst som har den här egenskapen har jag ingen aning om! Kanske nån annan wet!?

Vad menar du? :o

Varför är bakjäst, eller den där specifika svampen bra?
Är det för att den jäser sockret till :confused:alkohol:confused:metan/ gas:confused: Så att sockret i sej inte orsakar en feljäsning???

Marlene

Men det är ju inte histaminet som påwerkar tarmfloran positiwt? Jag förstår inte riktigt hur du menar? Histamin har ingen effekt på mikroberna och knappast någon gynnsam effekt på tarmen heller.

Varför jag undrade om jäst och histaminet, har inte med denna tråden att göra, dvs bättre tarmflora.
Det var bara en "egen" fundering.

/marlene

Liknande trådar

Hästvård Har ett shettissto som för ett par veckor sen fick 40 graders feber och senare stapplig/styv gång med tydlig smärta i framdeln. Ingen...
Svar
19
· Visningar
1 860
Senast: Exit
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 554
Senast: Liten
·
Hästvård Jag har ett problem jag måste lösa... Hästen går med sulor fram och snösulor bak, och det klippar fast nåt ofantligt fram. Idag höll...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 693
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Varning för långt inlägg, ska försöka fatt mig så kort som möjligt… Inte för att jag vet vad jag vill med min redogörelse, men kanske...
Svar
11
· Visningar
6 018
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka