Pro-tektion för magen

Gummish

Trådstartare
Är det någon här som testat pro-tektion av Kat-Equine på sin häst? börjar bli desperat att hitta något som hjälper honom.

Jag har en häst som ofta blir spruttig och har lösare avföring men inte diarre, har prövat Yea-sacc, bakjäst,foderjäst, hippo selection elektrolyt, men inget hjälper.
Han är ju dessutom en häst som lätt stressar upp sig men han står i ett litet lugnt stall och är ute länge om dagarna plus att vi har samma rutiner varje dag, så tror inte det borde göra att han blir lös i magen?
Ni kanske har några tips?

Sv: Pro-tektion för magen

Vad äter han då?

Min blir så där om han får det minsta överskott på protein, drar jag ner på proteinet så lugnar magen ner sig.

Har ingen erfarenhet av det preparatet.

Hur mycket grovfoder får hästen?

Har du räknat på om hästen får tillräckligt med magnesium?

Han äter 10kg hösilage det ligger å 69 i Ts så borde inte vara för blött? han får magnesium tillskott, äter 3dl alfa grow och i foderstaten visar det inte på överskott på protein. Betfor får han också ca 0,4 kg. 1dl mineraler, 1 dl loppfrö och 1 dl linfröolja.

Vad väger hästen?

Har du provat att ge mera hösilage? Hästen kanske inte får i sig tillräckligt med torrsubstans. Får hästen halm att äta? Finns en möjlighet att han inte tål hösilaget så bra. Har du möjlighet att prova ge hö istället så prova med det.

Man ska inte ge linfröolja och loppefrön samtidigt men det kanske du redan vet om. Oljan tar bort effekten av loppefröna.

Jag har inte prövat med mycket mer hösilage men typ 12 kg. Han står på halm och äter mycket av halmen. Det med linfröolja och loppfrö har jag inte hört. Hur kan det komma dig att oljan tar bort loppfrö effekten? Loppfröna ska ju bara genom tarmarna och rensa och ta med skit ut.:)

Vår var nästan alltid så i magen som du beskriver när han fick hösilage. Då vi gick över till hö försvann det.

Liknande trådar

Hästvård Min häst är vääääldigt väldigt känslig i magen! Han fick liiiite lite lösare avföring nu när han vart installad 1/9,men absolut inte...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 592
Senast: axel
·
Foder & Strö Har en islandshäst som är väldigt lös i magen. Den är känslig och blir alltid lite lös tex ute på tävling, men brukar inte bli det utan...
Svar
1
· Visningar
1 137
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 212
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar