Lite halvlös i magen,sen butta,nu rinner det!

Sv: Lite halvlös i magen,sen butta,nu rinner det!

Intressant tack !
Jag har länge undrat över varför butta öht skrivs ut eftersom finadyne är så otroligt mkt lättare och smakligare att ge .

Metacam är ju som du säger ännu lättare pga dosering och Ffa smakligheten som ju går hem hos samtliga djur i min Erf .

Kan du inte forska lite i hur det kommer sig att jag tolkat metacam som light version i alla långa år ?
Jag har ju ändå svårt att köpa att inga skillnader finns som skulle motivera att ngn skriver ut butta om metacam är likvärdigt tex ? Att man skriver ut det man är van vid har jag svårt att köpa rakt av då butta är så jobbig att få i hästarna så det om ngt borde ha reflekterat tillbaka på vetten kan jag tycka ang problem rapporter/feedback osv ?

Jag ska försöka när jag får lite tid över. ;) Självklart finns där ju små skillnader, annars hade där ju inte varit plats till så många på marknaden. Uppfattar det iaf generellt som att finadyne ska vara bättre till viscerale smärtor (alltså organ smärtor) --> ges ofta vid kolik. Tror eventuellt där är visat något bättre resultat af butta vid fång och metacam anses nog som bra vid muskulära problem.

En stor anledning är nog som jag skrev innan att folk känner till butta, vet vad butta är och vet att det fungerar och vill därför ha det utskrivet. Bara här i tråden finns ett inlägg där en användare (minns inte vem) berättar att hon krävt butta av sin veternär som ville skriva ut något annat. En annan anledning är nog som MonteRose sa- priset, butta är ju billigare än metacam iaf, har inte helt koll på prisskillnaden butta/finadyne. Metacam som oral suspension har väl heller inte funnits jättelänge på marknaden till häst (Är inte helt säker på när det blev tillgängligt?), iaf inte om man jämför med butta.

Jag tror det som sagt kan ha att göra med att många har sett sina hästar ha blivit behandlade med finadyne/butta när de har rejält ont --> man antager att det är det de ska ha när de är sjuka och blir tveksamma till att prova exempelvis metacam.

Intressant tack !
Jag har länge undrat över varför butta öht skrivs ut eftersom finadyne är så otroligt mkt lättare och smakligare att ge .

Metacam är ju som du säger ännu lättare pga dosering och Ffa smakligheten som ju går hem hos samtliga djur i min Erf .

Kan du inte forska lite i hur det kommer sig att jag tolkat metacam som light version i alla långa år ?
Jag har ju ändå svårt att köpa att inga skillnader finns som skulle motivera att ngn skriver ut butta om metacam är likvärdigt tex ? Att man skriver ut det man är van vid har jag svårt att köpa rakt av då butta är så jobbig att få i hästarna så det om ngt borde ha reflekterat tillbaka på vetten kan jag tycka ang problem rapporter/feedback osv ?

Nu är det 8 år sen jag jobbade kliniskt och då var metacam till ko tämligen nytt och mäkta populärt. Min helt personliga fördom till varför butta är vanligast är priset och gammal hävd. Metacam är dyrt men jag tycker det är överlägset till häst just därför att det är så lätt att administrera. Mindre risk för spill och kontaminering samt att man ger en dos/dag.

Butta har man gett i alla år och det fungerar minsann. På veterinärmötet för några år sedan pratade jag med representanter för Bivet (som säljer metacam) och de hade då svårt att slå sig in på marknaden eftersom Fenylbutazon och Finadyne är så etablerat.

Behandlingsmässigt är det som typ ipren vs magnecyl. Det ena fungerar bättre än det andra för vissa individer.

Fast det där med Ipren/magnecyl vill jag gärna ha lite källa på annat än Google ;)

Jag har aldrig erfarit att vet skriver ut beroende på pris ?

Fast det där med Ipren/magnecyl vill jag gärna ha lite källa på annat än Google ;)
Det är två olika verksamma substanser som båda verkar antiinflammatoriskt. Du kan lägga till Voltaren och Pronaxen på samma lista. Dessa är människornas NSAID.
Fenylbutazon, Metacam, Finadyne m.fl är djurens.

(någon annan kan reda ut verkningsmekanismen, för jag har inte nått dit i min utbildning än)

Butta är ganska mycket billigare, kanske en anledning.

Delvis kl o OT, men har man inte ändrat på buttans smak?

förr gick det lätt att ge, men för några år sedan sa kusen- Blää!

En stor fördel med metacam är som sagt att det har en längre halveringstid- 1 g/ dag.

Här finns lite att läsa iaf http://www.merckmanuals.com/vet/pharmacology/anti-inflammatory_agents/nonsteroidal_anti-inflammatory_drugs.html
och om man googlar så finns det ganska mycket att läsa. Man ska dock komma ihåg att marknaden har ändrat sig lite och att vissa medel finns bara i USA och inte i Europa. I förhållande till texten ovan kan ju tilläggas att meloxicam (metacam) vet vi ju finns till häst, samt att firocoxib=equioxx också tillgängligt till häst i Europa nu.

Angående att skriva ut efter pris så beror det också säkert på veterinären själv. plus att man nog lär sig ganska ofta vilka som betalar det som det kostar och vilka som betalar, men som ändå gärna vill ha det så billigt som möjligt alternativt inte har så gott om pengar.

Jo jag vet det och det går att googla sig till som sagt .
Jag skulle ändå vilka ha ett mer etablerat än Google som anledning att veterinärer inte ordinerar metacam i regel vid större problem som tex komplement efter ledbehandling...
Att de skriver ut beroende på pris och vilja kunder som betalar finner jag ingen grund i öht , det känns inte legitimt som argument öht .

Va? Google? Jag har inte lämnat någon källa alls vad jag kan se. Det där kommer från min lärare i farmakologi och jag tycker att liknelsen är ganska bra. Tyvärr kan jag inte hänvisa till någon studie där man parallellkollat ipren/magnecyl till human och butta/metcam till häst. Jag använde liknelsen som förklaring för de eventuella läsare som kanske inte är helt insatta i NSAID och verkningsmekanismer.

Jag kan inte VETA inte vilka anledningar alla olika vet. har att skriva ut olika NSAID. När jag läste farmakologi var det Finadyne och Butta som var aktuellt till häst. Man föredrog då finadyne vid kolik och butta vid skelett/ledsmärta/fång då Finadyne fungerade bättre på visceral smärta i de flesta fall.

Metacam var på den tiden ett av två förstahands NSAID till hund och man fick prova sig fram för varje individ. En hund kom in till oss på jouren med blodiga kräkningar och diarréer efter två veckor på Rimadyl men fungerade sen utmärkt på Metacam resten av sitt liv. Magnecyl/ipren typ.

Jag har flera gånger erfarit att det tas hänsyn till behandlingskostnaden, framförallt vid längre behandlingar. Det är naturligtvis inte ensamt avgörande men om man väljer mellan några likvärdiga preparat så vill i alla fall de flesta djurägare betala mindre om det går.

Som veterinär kan det också vara lätt att man kör på med det som man känner sig trygg med och som man vet hur det fungerar. Olika veterinärer har lite olika behandlingsregimer inom spannet för vad som fortfarande är korrekt. Veterinärer är liksom ingen enhetlig massa.

Jag har ingenstans påstått att metacam skulle vara extremt mycket bättre än de andra. De är tämligen likvärdiga. Metacam är ev. något mildare mot magen och det är lättare att ge. Men det är ju också ett modernare preparat än butta.

Jo jag vet det och det går att googla sig till som sagt .
Jag skulle ändå vilka ha ett mer etablerat än Google som anledning att veterinärer inte ordinerar metacam i regel vid större problem som tex komplement efter ledbehandling...
Att de skriver ut beroende på pris och vilja kunder som betalar finner jag ingen grund i öht , det känns inte legitimt som argument öht .

Fast det kan du väl knappast få svar på på ett internetforum? Veterinärer är som sagt ingen enhetlig grupp och vilka skäl var veterinär har får man väl göra en enkätstudie om för att få klarhet i. Jag har både fått utskrivet och själv skrivit ut alla tre preparaten. Använde alltid Finadyne vid kolik och butta vid fång alltid metacam till kossor. De få hästar jag skrivit ut metacam till har haft senskador och strålområdeshälta. Men preparatet kom som sagt efter att jag slutat som heltidspraktiserande.

Svaret på din fråga bör inte vara svårare än att det är olika verksamma substanser..?

Olika kemiska föreningar har olika egenskaper och tas upp av kroppen på olika sätt. Vissa ansamlas tex i ett speciellt organ och fördelar sig därmed väldigt ojämnt i kroppen, medan andra fördelar sig relativt jämnt i hela kroppen.

Från Fass
Fenylbutazon - Reumatiska och liknande smärtsamma tillstånd i muskulatur, leder och skelett hos häst. Postoperativa ödem- och inflammationstillstånd hos häst.

Meloxikam (Metacam) - Lindring av inflammation och smärta vid både akuta och kroniska sjukdomar i muskler och skelett.

Flunixin (Finadyne) - Smärtsamma tillstånd i muskulatur, leder och skelett tex fång. Vid kolik för att lindra buksmärtor.

Så meloxikam har mest troligt inte så bra förmåga att ta sig till lederna. Varför metacam säkert inte är ett förstahandsval vid ledsmärtor/problem.

/ej veterinär, man har läst farmakologi för ett antal år sedan

Nej exakt det kan jag inte få svar på här och just därför är jag skeptisk till svaren som ges med länkar till Google .

Aida : nej precis, det var ju precis det jag var inne på att självklart är inte alla tre helt likställda utan det finns syfte att ordinera olika beroende på vad för skada det handlar om . Det handlar inte om pris .

Senast ändrad:

Jag har varit med om att många olika hästar med olika veterinärer behandlats med just Metacam för inflammation i led.
De flesta av de veterinärerna är dock relativt unga(dvs har hyfsat ny utbildning). De som är av den äldre modellen är dock sådana som ständigt forskar och lär sig nytt.
Jag tror absolut att vissa gör som de lärt sig förr.

Jag har också varit med om att man fått frågan kring vad man vill ha, just iom att Butta är billigare men meckigare att ge och kan slå ut magen lättare på vissa.
Känsliga hästar har man också diskuterat val av medicinering kring hur hästen reagerat på tidigare medicineringar, ålder etc.

Nej exakt det kan jag inte få svar på här och just därför är jag skeptisk till svaren som ges med länkar till Google .

Aida : nej precis, det var ju precis det jag var inne på att självklart är inte alla tre helt likställda utan det finns syfte att ordinera olika beroende på vad för skada det handlar om . Det handlar inte om pris .

Fast det är väl ingen som sagt att det ENBART handlar om pris?

Jag har iofs inte länkat till google men fine. Om du vill ha info du inte hittar via google så är det just veterinärers personliga åsikter eftersom du når de flesta vetenskapliga studier i ämnet via google eller google scholar. Annars rekommenderar jag en slagning på Scopus eller pubmed.

Jag kan bara gå efter erfarenheter i min umgänges- och arbetskrets och där anses preparaten i stort vara likvärdiga men jag ser mer butta i stallarna. Jag har inte den översikt som du verkar ha på vad veterinärer generellt skriver ut och inte. Så jag kan inte dra någon slutsats om hur vanligt det ena är framför det andra baserat på mitt urval. Sen färgas min uppfattning av att metacam är ett nyare preparat så självklart har jag haft betydligt fler hästar på butta än på metacam. Jag jobbade dessutom i tävlingstall under 80-90 talet.

Jag tror att det spelar roll att butta och finadyne funnits sen 80-talet och metacam mfl. är i sammanhanget nya produkter (metacam till häst kom runt 2005 eller nåt) samt dyrare.

Senast ändrad:

Svaret på din fråga bör inte vara svårare än att det är olika verksamma substanser..?

Olika kemiska föreningar har olika egenskaper och tas upp av kroppen på olika sätt. Vissa ansamlas tex i ett speciellt organ och fördelar sig därmed väldigt ojämnt i kroppen, medan andra fördelar sig relativt jämnt i hela kroppen.

Från Fass
Fenylbutazon - Reumatiska och liknande smärtsamma tillstånd i muskulatur, leder och skelett hos häst. Postoperativa ödem- och inflammationstillstånd hos häst.

Meloxikam (Metacam) - Lindring av inflammation och smärta vid både akuta och kroniska sjukdomar i muskler och skelett.

Flunixin (Finadyne) - Smärtsamma tillstånd i muskulatur, leder och skelett tex fång. Vid kolik för att lindra buksmärtor.

Så meloxikam har mest troligt inte så bra förmåga att ta sig till lederna. Varför metacam säkert inte är ett förstahandsval vid ledsmärtor/problem.

/ej veterinär, man har läst farmakologi för ett antal år sedan

Man skall dock komma ihåg att Fass-texten skrivs av tillverkaren och de går därför inte att jämföra preparaten rakt av baserat på just den beskrivningen. Butta och Finadyne är 20-30 år äldre än metacam och det har ändå hänt "lite" på området sen dess.

Jag har varit med om att många olika hästar med olika veterinärer behandlats med just Metacam för inflammation i led.
De flesta av de veterinärerna är dock relativt unga(dvs har hyfsat ny utbildning). De som är av den äldre modellen är dock sådana som ständigt forskar och lär sig nytt.
Jag tror absolut att vissa gör som de lärt sig förr.

Jag har också varit med om att man fått frågan kring vad man vill ha, just iom att Butta är billigare men meckigare att ge och kan slå ut magen lättare på vissa.
Känsliga hästar har man också diskuterat val av medicinering kring hur hästen reagerat på tidigare medicineringar, ålder etc.

Precis min erfarenhet också. Jag förstår inte varför det skulle vara något konstigt.

Jag fick utskrivet andapsin (magsårsmedicin) samtidigt som fenylbutazon till min häst att ge samtidigt i förebyggande syfte. Det verkade vara bra för hästen blev aldrig påverkad i magen, trots en längre kur med buttan och sen metacam.

Hoppas det ordnar sig

Jag tycker Astrids påpekande att olika verksamma substanser på detalj nivå kan ha olika effekt beroende på vad man behandlar .
Men jag ska kolla vidare, har veterinärer på jobbet .

Här finns lite att läsa iaf http://www.merckmanuals.com/vet/pharmacology/anti-inflammatory_agents/nonsteroidal_anti-inflammatory_drugs.html
och om man googlar så finns det ganska mycket att läsa. Man ska dock komma ihåg att marknaden har ändrat sig lite och att vissa medel finns bara i USA och inte i Europa. I förhållande till texten ovan kan ju tilläggas att meloxicam (metacam) vet vi ju finns till häst, samt att firocoxib=equioxx också tillgängligt till häst i Europa nu.

Angående att skriva ut efter pris så beror det också säkert på veterinären själv. plus att man nog lär sig ganska ofta vilka som betalar det som det kostar och vilka som betalar, men som ändå gärna vill ha det så billigt som möjligt alternativt inte har så gott om pengar.

Jag brukar be om Metacam för jag vet att det funkar. Att det är dyrare har jag förstått men hellre det och hästen äter det.

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka