Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Intressant tack !
Jag har länge undrat över varför butta öht skrivs ut eftersom finadyne är så otroligt mkt lättare och smakligare att ge .
Metacam är ju som du säger ännu lättare pga dosering och Ffa smakligheten som ju går hem hos samtliga djur i min Erf .
Kan du inte forska lite i hur det kommer sig att jag tolkat metacam som light version i alla långa år ?
Jag har ju ändå svårt att köpa att inga skillnader finns som skulle motivera att ngn skriver ut butta om metacam är likvärdigt tex ? Att man skriver ut det man är van vid har jag svårt att köpa rakt av då butta är så jobbig att få i hästarna så det om ngt borde ha reflekterat tillbaka på vetten kan jag tycka ang problem rapporter/feedback osv ?
Intressant tack !
Jag har länge undrat över varför butta öht skrivs ut eftersom finadyne är så otroligt mkt lättare och smakligare att ge .
Metacam är ju som du säger ännu lättare pga dosering och Ffa smakligheten som ju går hem hos samtliga djur i min Erf .
Kan du inte forska lite i hur det kommer sig att jag tolkat metacam som light version i alla långa år ?
Jag har ju ändå svårt att köpa att inga skillnader finns som skulle motivera att ngn skriver ut butta om metacam är likvärdigt tex ? Att man skriver ut det man är van vid har jag svårt att köpa rakt av då butta är så jobbig att få i hästarna så det om ngt borde ha reflekterat tillbaka på vetten kan jag tycka ang problem rapporter/feedback osv ?
Det är två olika verksamma substanser som båda verkar antiinflammatoriskt. Du kan lägga till Voltaren och Pronaxen på samma lista. Dessa är människornas NSAID.Fast det där med Ipren/magnecyl vill jag gärna ha lite källa på annat än Google
Butta är ganska mycket billigare, kanske en anledning.
Fast det där med Ipren/magnecyl vill jag gärna ha lite källa på annat än Google
Jag har aldrig erfarit att vet skriver ut beroende på pris ?
Fast det där med Ipren/magnecyl vill jag gärna ha lite källa på annat än Google
Jag har aldrig erfarit att vet skriver ut beroende på pris ?
Jo jag vet det och det går att googla sig till som sagt .
Jag skulle ändå vilka ha ett mer etablerat än Google som anledning att veterinärer inte ordinerar metacam i regel vid större problem som tex komplement efter ledbehandling...
Att de skriver ut beroende på pris och vilja kunder som betalar finner jag ingen grund i öht , det känns inte legitimt som argument öht .
Nej exakt det kan jag inte få svar på här och just därför är jag skeptisk till svaren som ges med länkar till Google .
Aida : nej precis, det var ju precis det jag var inne på att självklart är inte alla tre helt likställda utan det finns syfte att ordinera olika beroende på vad för skada det handlar om . Det handlar inte om pris .
Svaret på din fråga bör inte vara svårare än att det är olika verksamma substanser..?
Olika kemiska föreningar har olika egenskaper och tas upp av kroppen på olika sätt. Vissa ansamlas tex i ett speciellt organ och fördelar sig därmed väldigt ojämnt i kroppen, medan andra fördelar sig relativt jämnt i hela kroppen.
Från Fass
Fenylbutazon - Reumatiska och liknande smärtsamma tillstånd i muskulatur, leder och skelett hos häst. Postoperativa ödem- och inflammationstillstånd hos häst.
Meloxikam (Metacam) - Lindring av inflammation och smärta vid både akuta och kroniska sjukdomar i muskler och skelett.
Flunixin (Finadyne) - Smärtsamma tillstånd i muskulatur, leder och skelett tex fång. Vid kolik för att lindra buksmärtor.
Så meloxikam har mest troligt inte så bra förmåga att ta sig till lederna. Varför metacam säkert inte är ett förstahandsval vid ledsmärtor/problem.
/ej veterinär, man har läst farmakologi för ett antal år sedan
Jag har varit med om att många olika hästar med olika veterinärer behandlats med just Metacam för inflammation i led.
De flesta av de veterinärerna är dock relativt unga(dvs har hyfsat ny utbildning). De som är av den äldre modellen är dock sådana som ständigt forskar och lär sig nytt.
Jag tror absolut att vissa gör som de lärt sig förr.
Jag har också varit med om att man fått frågan kring vad man vill ha, just iom att Butta är billigare men meckigare att ge och kan slå ut magen lättare på vissa.
Känsliga hästar har man också diskuterat val av medicinering kring hur hästen reagerat på tidigare medicineringar, ålder etc.
Här finns lite att läsa iaf http://www.merckmanuals.com/vet/pharmacology/anti-inflammatory_agents/nonsteroidal_anti-inflammatory_drugs.html
och om man googlar så finns det ganska mycket att läsa. Man ska dock komma ihåg att marknaden har ändrat sig lite och att vissa medel finns bara i USA och inte i Europa. I förhållande till texten ovan kan ju tilläggas att meloxicam (metacam) vet vi ju finns till häst, samt att firocoxib=equioxx också tillgängligt till häst i Europa nu.
Angående att skriva ut efter pris så beror det också säkert på veterinären själv. plus att man nog lär sig ganska ofta vilka som betalar det som det kostar och vilka som betalar, men som ändå gärna vill ha det så billigt som möjligt alternativt inte har så gott om pengar.