Lite halvlös i magen,sen butta,nu rinner det!

Sv: Lite halvlös i magen,sen butta,nu rinner det!

Ja,i dag bajsade han först en komocka,men högen efter var så gott som helt normal,lite lösare kanske då det som hamnade underst gick sönder,men det var fasta bollar överst. I boxen var det mestandels normala högar,men blöta under kanske 1-2 cm ner i spånet. Nån enstaka var i princip torr under. Även nån enstaka komocka där också,men mestandels bollar. Så det verkar som om det är lite blandat.

Problemet är ju det här "bajsvattnet" som rinner ur han,men det är inte alltid i samband när han bajsar,utan han kan stå och vila,sen blir han lite orolig och så rinner det ur lite vatten. Men det är enbart brunt vatten,inga foderrester som sagt,maten kommer ut i fastare konsistent.

Pratade med tjejen som hade insläpp nu ikväll och nu hade det inte rinnit något speciellt mycket alls på han,nån cm nedanför anus bara på ena skinkan,när jag var där över dagen så var han brun enda uppifrån ner på kotan plus att svansen var alldeles brun,så verkar som sagt inte som om det är hela tiden...

Jag tänkte väl mest att du kunde ringa något jouröppet djursjukhus, som t.ex. Helsingborg eller Strömsholm, och rådfråga. Skulle tro att du kan få råd av veterinärerna där, även om du inte bor i närheten.

öka mängden yeasacc!

Har kollat på det men inte hittat nån info... Är det OK att ge ökad dos av det? Vill liksom inte peta i han mer och riskera att magen blir ännu värre... I vintras fick han ju probade granulate för att stabilicera magen,men har inte fått tag på det igen. Däremot så ska ju yee-saccen också innehålla just Saccharomyces Cerevisiae,som ska vara verkningsämnet i granulaten också om jag förstått det rätt. Frågan är om det finns nån maxdos.

Edit:

Hittade info om ett annat märke än det jag köpt där det stog att man kunde öka dosen till 50-100 g vid mag och tarmstörning mot normala 10 g,frågan är om det gäller alla yea-sacc....

Senast ändrad:

I min Erf skriver vet hellre ut finadyne som är lite snällare mot magen .

Fibusen : var är jag otrevlig ? Är väl självklart att du rådfrågar veterinär och inte på sociala forumet ?

Det är möjligt att Finadyne tolereras lite bättre av hästmagar, men det funkar fortfarande på samma vis på Metacam och Butta. Det var din kommentar om att metacam inte verkar på samma sätt som jag reagerade på.

Det finns en ny NSAID- Equioxx som i teorien iaf ska vara snällare mot magen än de finadyne/metacam/butta. Vet dock inte helt om där gjorts några studier på att det är så i verkligheten också.

Ditt "nej eh..." uppfattades som om man var dum i huvudet,jag frågade om det hade samma verkan eftersom en annan skrev och frågade om jag inte kunde få metacam istället. Jag har knappt någon erfarenhet av dessa medel alls då jag aldrig behövt använda dom,förutom första gången förra våren/sommaren,och då fick jag metacam.

Och som du ser så har jag rådfrågat den veterinär jag fick tag på,dvs distriktaren. Min veterinär når jag tidigast Måndag morgon. Och jag frågade även han innan då jag var säker på att hästen skulle reagera på buttan,han rekomenderade filmjölk,och då bad jag om andras erfarenheter om filmjölk vid krångelmagar,jag frågade även er om man kan ringa distriktaren och "störa". Jag ber inte om någon lösning från er,utan era erfarenheter,och tips om vad som kan hjälpa ifall nån varit med om liknande.

Undrade även om probiotikakurer skulle hjälpa mot detta,jag vet ju att det hjälper mot lite feljäsning i magen,typ första frosten när dom går och pillar i gräset,men vet inte om man kan kalla det feljäsning när det orsakas av en medicin och då visste jag inte om det hjälper med probiotika. Nu ska jag prova diarsanyl till att börja med iallafall,hon pratade även om nån quick-fix,men det innehöll mest probiotika i den,och frågan är om det hjälper mot "medicinmage". Det kunde inte hon svara på,så då önskar jag gärna era erfarenheter så man vet om det är värt att prova eller inte,det är ju direkt inte gratis. Däremot diarsanylen skulle ju skydda tarmen så det hoppas jag på gör skillnad...

Senast ändrad:

Ja finadyne är i allmänhet snällare mot magen ...

Jag vet Ingen som likställer metacam med butta / finadyne är relaterat ? Även om de tre är NAISD .....

Senast ändrad:

Jag vet Ingen som likställer metacam med butta / finadyne är relaterat ? Även om de tre är NAISD .....

Vari skulle skillnaden ligga menar du? Att meloxicam är mer selektivt för COX-2 än fenylbutazon men hur menar du "likställer".

Senast ändrad:

Har kollat på det men inte hittat nån info... Är det OK att ge ökad dos av det? Vill liksom inte peta i han mer och riskera att magen blir ännu värre... I vintras fick han ju probade granulate för att stabilicera magen,men har inte fått tag på det igen. Däremot så ska ju yee-saccen också innehålla just Saccharomyces Cerevisiae,som ska vara verkningsämnet i granulaten också om jag förstått det rätt. Frågan är om det finns nån maxdos.

Edit:

Hittade info om ett annat märke än det jag köpt där det stog att man kunde öka dosen till 50-100 g vid mag och tarmstörning mot normala 10 g,frågan är om det gäller alla yea-sacc....

Ja, du kan öka. Det finns bara en sorts yeasacc . !! Gör det för det har stor chans att stabilisera magen!!
Det är ju minidos du ger 10 g.
50-100g vid riktiga magproblem.
Lycka till!

Senast ändrad:

Jag missade kanskei tråden om du har gett honom filmjölk eller bara fått tips om det. men filmjölk är nog inte någon bra ide att ge till en häst, speciellt inte om den är dålig i magen.

Mitt föl har vrickat sig och fått Metacam utskrivet. För att inte magen skulle ta för mycket stryk fick jag även ett preparat Gastrogard (stavning?) utskrivet.

Det preparatet är dock väldigt dyrt. Höll på att få slag inne på apoteket när receptarien sa att medicinen skulle gå på nära 17 000 :rofl:
Som väl är täcker försäkringen :up:

I alla fall det Gastrogard är typ Omeprazol för häst kanske något du kan fråga din veterinär om?
Frågade faktiskt just om jag kunde ge något annat typ filmjölk för magen men jag fick svaret är det är typ plus minus noll :confused:

Hur menar du att metacam likställer butta/finadyne ?

Just finadyne har jag endast fått ge i 3 dagar, men. butta o metacam har kunnats ge betydligt längre.

All NSAID kan ge magsår som Malanmjöl skrev. Dvs att man ska vara observant på är även matlusten.

Min hund är på sin fjärde PCkur o förhoppningsvis den sista, men får inte äta mer metacam då den var rödfläckig i magsäcken. Än håller tarmarna tack o lov.

Som bettysmatte redan fetmarkerat för dig så skall behandling med fenylbutazon avbrytas om hästen får problem med magen. Detta gäller ALLA NSAID, det är inte så att tex metacam är mkt bättre än butta.

Förstår inte hur du ens kan fundera över att fortsätta ge hästen butta när den är så dålig i magen, den har ju inte ens ont! Ni ger det bara av diagnostiska skäl. Vill du riskera din hästs liv för att veterinären inte kan göra en ordentlig utredning?

Visst kan och bör man alltid ge Gastrogard i samband med NSAID men i det här fallet så verkar det, ursäkta uttrycket, helt idiotisk att fortsätta med butta. Hade din häst haft en allvarlig skada som orsakade den svår smärta så den var tvungen att få butta för att hantera smärtan så hade det varit befogat att fortsätta medicineringen i kombination med Gg och probiotika. Men i ditt fall så tar du en enorm och helt onödig risk vid att fortsätta medicineringen. :crazy:

Enligt min veterinär så är Equioxx bättre men ändå något som bör undvikas till hästar med känslig mage om det inte är tvingande nödvändigt med smärtlindring.

*kl
Min maghäst behövde butta när hon hade fång, det enda som fungerade. Hon fick samtiduigt Gastroguard för att skydda magen (ek ffa slemhinnan är det väl). Det fungerade tillräckligt iaf.

Men satans så dyrt det blev.

Och jag har aldrig upplevt att metacam inte skulle likställas med övriga NSAIDs... Utveckla gärna vad du menar är med metacam där gör det så olikt de andra? De har en liten varierande grad av hur COX-2 selektiva de är, men inte något som skal ge en markant skillnad.

Nyaste skottet är som sagt Equioxx som är ännu mer cox 2 selektiv än de andra och därför i teorin skal ge färre biverkningar, men som centaur också skrev, inte helt ofarlig för det.

Butta är en gammal NSAIDs som finns kvar på marknaden mycket pga att "alla" hästägare känner till det och menar att det är det som verkar bäst....

Jag påstår inte att det är så , däremot vet jag inga veterinärer som ordinerar metacam för tex en ledinflammation, utan då är det finadyne eller butta oftast i kombo med behandling ?
Metacam har jag alltid sett som light versionen av de andra i såna fall ?

Jag tror mycket beror på veterinärers personliga preferenser också. Har man alltid behandlat med finadyne/butta så fortsätter man med det.

Jag har iaf aldrig fått lära mig (läser till veterinär) att metacam är en light version och vet veterinärer som behandlar med metacam vid många olika tillstånd som kräver smärtlindring. Det är ofta lätt att få i hästarna den flytande orala dosen (honungssmak) och det räcker att ge dem 1gg /dag.

Intressant tack !
Jag har länge undrat över varför butta öht skrivs ut eftersom finadyne är så otroligt mkt lättare och smakligare att ge .

Metacam är ju som du säger ännu lättare pga dosering och Ffa smakligheten som ju går hem hos samtliga djur i min Erf .

Kan du inte forska lite i hur det kommer sig att jag tolkat metacam som light version i alla långa år ?
Jag har ju ändå svårt att köpa att inga skillnader finns som skulle motivera att ngn skriver ut butta om metacam är likvärdigt tex ? Att man skriver ut det man är van vid har jag svårt att köpa rakt av då butta är så jobbig att få i hästarna så det om ngt borde ha reflekterat tillbaka på vetten kan jag tycka ang problem rapporter/feedback osv ?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 894

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka