Privatleasing - bil

Jo, bilen servas varje år. Det kanske beror på märke, men så var det med vår bil iaf. Så man måste fortfarande göra samma saker med leasad bil och köpt bil.

Båda våra leasingbilar (olika märken) har haft första servicen vid 3 år alt 4500 mil, dvs när man ska lämna den. Men det varierar ju beroende på ålder på bil, hur långt man kör varje år märke och modell.

Har du verkligen räknat på det? Eller är det bara som det känns?
Exempelvis kamremsbyte? AC som går sönder? nya däck? försäkring om man han bilen helförsäkrad. Sedan värdeminskningen som är den största biten.

Räkneexempel: schablonkostnade för det på en lite nyare mindre bil är ungefär 10kr /milen har jag sett och vad jag kollat på div bilar stämmer det hyffsat. så kör man då 2000 mil per år så är det en månadskostad för värdeminskningen ca 1600 kr. sen försäkring 500 kr. däck 300 kr, service 400 kr. då hamnar man på 2800 kr per månad. och det är ungefär vad en liten leasing bil kostar?

Länk till värdeminskning: https://www.bilpriser.se/nya-bilar-hogst-och-lagst-vardeminskning-i-kronor
Ja, jag har räknat. Min bil kostar mig ca 10000kr per år och då har jag räknat alla fasta avgifter som försäkring och skatt och servicen. Var tredje år ca byter jag ut däcken och däcken brukar kosta ca 750kr styck.

För mig är min bil billigare än den billigaste leasingbilen.

Ja, jag har räknat. Min bil kostar mig ca 10000kr per år och då har jag räknat alla fasta avgifter som försäkring och skatt och servicen. Var tredje år ca byter jag ut däcken och däcken brukar kosta ca 750kr styck.

För mig är min bil billigare än den billigaste leasingbilen.

Men värdeminskningen då?

Båda våra leasingbilar (olika märken) har haft första servicen vid 3 år alt 4500 mil, dvs när man ska lämna den. Men det varierar ju beroende på ålder på bil, hur långt man kör varje år märke och modell.
Ja, som sagt är det olika på olika bilar, vi servar på 2k mil eller 12 månader vilket som kommer först. Hade ju inte ändrats för att vi leasat.

Det håller jag inte riktigt med om. Även om du inte kör en meter så puttrar den åldersrelaterade värdeminskningen varje dag. Den förtränger man gärna och försöker se som en ickekostnad eller en fiktiv kostnad, men den blir väldigt reell den stund bilen skall bytas. Värdeminskningen är en lika reell kostnad som allt annat, men med en egen bil är den uppskjuten och med en leasingbil belastar den kontot periodiserat per månad.
Men grejen är om man nu ser till trygghet osv ekonomiskt som många pratar om med leasingbilar är att om det händer någonting, stenskott eller vad som helst så är man skyldig att laga det direkt och det kostar pengar även med försäkring. Får man ett stenskott på sin egen bil så är det inget måste att betala den summan direkt. Får man en repa på fälgen så måste man inte köpa nytt direkt osv. Hela tiden måste man ha tillräckligt med pengar att kunna lägga ut på saker som man på en egen bil kan betala och ta tag i när man känner att det behövs. Alltså är leasing inte ett tryggt ekonomiskt alternativ om man inte har en bra ekonomi.

Ja, som sagt är det olika på olika bilar, vi servar på 2k mil eller 12 månader vilket som kommer först. Hade ju inte ändrats för att vi leasat.
Service har alla jag känt som leasat fått göra, olja osv måste ju varje år ses över oavsett hur ny bilen än är. Däremot är väl besiktning något som inte behöver göras på nya bilar.

Ja det diskuterades ju ovan, vilket du citerade ett av mina inlägg om, så varför skulle jag inte skriva om det?
Ehm, jag vet inte riktigt vad du pratar om? Vad jag vet och ser så har jag inte någonstans sagt att ett leasingavtal innebär att man inte måste köra bilen till service, vare sig det gäller underhåll eller reaparationer?
Men skitsamma, jag tror du missförstår mig.

Men grejen är om man nu ser till trygghet osv ekonomiskt som många pratar om med leasingbilar är att om det händer någonting, stenskott eller vad som helst så är man skyldig att laga det direkt och det kostar pengar även med försäkring. Får man ett stenskott på sin egen bil så är det inget måste att betala den summan direkt. Får man en repa på fälgen så måste man inte köpa nytt direkt osv. Hela tiden måste man ha tillräckligt med pengar att kunna lägga ut på saker som man på en egen bil kan betala och ta tag i när man känner att det behövs. Alltså är leasing inte ett tryggt ekonomiskt alternativ om man inte har en bra ekonomi.

Efter tre år hade vår bil lite stenskott i lacken, något litet dörruppslag, små repor i plasten osv, dvs normalt slitage.
Inga konstigheter alls.

Men värdeminskningen då?
På min bil när jag ser på värdet på bilarna så ligger det kanske 5000kr under det jag köpte den för just nu. Sålänge bilen håller sig såhär fräsch och jag tar hand om den så förlorar jag inte mycket i värde.

Mammas bil som hon köpte som ny för 10 årsen och som nu är avbetald är väldigt väldigt billig i drift och att äga. Hon har definitivt tjänat på att köpa bilen.

Efter tre år hade vår bil lite stenskott i lacken, något litet dörruppslag, små repor i plasten osv, dvs normalt slitage.
Inga konstigheter alls.
Grejen är att det finns inga garantier och dom kan plötsligt tycka det är onormalt slitage, ibland har man tur men man kan också ha rejäl otur. Grejen är att det är inte ekonomiskt tryggt med leasing.

Grejen är att det finns inga garantier och dom kan plötsligt tycka det är onormalt slitage, ibland har man tur men man kan också ha rejäl otur. Grejen är att det är inte ekonomiskt tryggt med leasing.

För oss var det väldigt tryggt och jag skulle absolut kunna göra det igen.
Mina vänner som gjort det har samma erfarenhet 😊

För oss var det väldigt tryggt och jag skulle absolut kunna göra det igen.
Mina vänner som gjort det har samma erfarenhet 😊
Som sagt åter igen, har man en trygg ekonomi med möjligheter till större utgifter så absolut, då är leasing ett bra alternativ om man absolut vill ha en ny bil regelbundet.

Men att hela tiden hävda att det är garanterat billigt, att det inte är några plötsliga utgifter, att det är tryggt osv, det är fel. Hur mycket än dessa leasingbolag vill få det till att det är hur tryggt som helst så är det inte det ekonomiskt, man vet inte alltid vad man får. Som alltid i livet, vissa har tur med sina leasingbolag medans vissa har otur och normalt slitage kan kosta hur mycket som helst och det billigaste blir att köpa ut bilen.

Så är man minsta osäker på sin ekonomi och vill ha ett tryggt bilägande så tycker inte jag att leasing är något att satsa på. Dom jag känner som leasat har valt att inte göra om det pga osäkerheten och begränsningarna som finns, så det är liksom olika erfarenheter.

Som sagt åter igen, har man en trygg ekonomi med möjligheter till större utgifter så absolut, då är leasing ett bra alternativ om man absolut vill ha en ny bil regelbundet.

För oss var det tryggheten i att alltid ha en fungerande bil tillgänglig utan oväntade reparationskostnader.
Det som hade kunnat kosta vara självrisken på försäkringen och den var inte hög.

Men det är ingen som tvingar någon att leasa. För oss var det ett väldigt prisvärt altetnativ och vi var mer än nöjda 😁

För oss var det tryggheten i att alltid ha en fungerande bil tillgänglig utan oväntade reparationskostnader.
Det som hade kunnat kosta vara självrisken på försäkringen och den var inte hög.
Vem kan garantera en alltid fungerande bil? Det är bilar, det är aldrig garanterat att dom alltid startar hur nya dom än är. Eller att dom alltid fungerar som dom ska, kört tillräckligt mycket nya bilar för att veta att inte nytt alltid är lika med perfekt och fungerande.

Som så många andra grejer i livet så när det fungerar så är det hur bra som helst, tills det inte gör det.

Hade den inte gjort det hade vi bärgning och fri lånebil 😊
Det ingick i det mycket förmånliga avtalet.
Hade vi köpt den bilen hade kostnaden för lån, service och försäkringar blivit högre varje månad.
Fast det ingår i många försäkringar bärgning och fri lånebil. Har jag också och jag betalar inte så mycket för den, den delen kostar mig 300kr per år och då ingår även hotellövernattning om man skulle få stopp på bilen när man är långt hemifrån.

Det kryllar av olika varianter av bilar och priser på dom, som sagt du behöver inte försvara ditt val. Jag tycker bara det är fel att få folk att tro att det garanterat alltid är lätt, enkelt, ekonomiskt och bekvämt med leasingbil. Det skadar inte att inte blunda för vilka oväntade kostnader som faktiskt kan komma.

Vem kan garantera en alltid fungerande bil? Det är bilar, det är aldrig garanterat att dom alltid startar hur nya dom än är. Eller att dom alltid fungerar som dom ska, kört tillräckligt mycket nya bilar för att veta att inte nytt alltid är lika med perfekt och fungerande.

Som så många andra grejer i livet så när det fungerar så är det hur bra som helst, tills det inte gör det.
Eh, vänta lite nu. Vad är det du vill diskutera egentligen? Handlar det om att man inte ska ha bil alls?
Tror inte du att andra än du är medvetna om att bilar kostar, såväl i inköp som underhåll och att det innebär ekonomiska risker oavsett man äger eller leasar? Jag förstår inte var du vill komma riktigt, annat än att det tydligen är dåligt oavsett vad någon säger?

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 341
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt... 2 3
Svar
50
· Visningar
20 451
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025