Privatleasing - bil

Fast det ingår i många försäkringar bärgning och fri lånebil. Har jag också och jag betalar inte så mycket för den, den delen kostar mig 300kr per år och då ingår även hotellövernattning om man skulle få stopp på bilen när man är långt hemifrån.

Det kryllar av olika varianter av bilar och priser på dom, som sagt du behöver inte försvara ditt val. Jag tycker bara det är fel att få folk att tro att det garanterat alltid är lätt, enkelt, ekonomiskt och bekvämt med leasingbil. Det skadar inte att inte blunda för vilka oväntade kostnader som faktiskt kan komma.

Vad har du för försäkringsbolag som ersätter hyrbil till 100%? De jag har sett ersätter 75% av hyrbilen.
När jag tittade på leasing så skulle försäkringen som ingår innehålla precis alla tillägg som kan tecknas till.

Fast det ingår i många försäkringar bärgning och fri lånebil. Har jag också och jag betalar inte så mycket för den.
Det kryllar av olika varianter av bilar och priser på dom, som sagt du behöver inte försvara ditt val. Jag tycker bara det är fel att få folk att tro att det garanterat alltid är lätt, enkelt, ekonomiskt och bekvämt med leasingbil. Det skadar inte att inte blunda för vilka oväntade kostnader som faktiskt kan komma.

Absolut, jag har det på min egna bil också.
Men jag skulle säga att risken för att risken minskar drastiskt att något skulle hända jämfört med om man köper en bil för 5k vilket vad det vi la i deposition.

Jag tycker det är viktigt att räkna och jämföra. För oss lönade det sig.

Eh, vänta lite nu. Vad är det du vill diskutera egentligen? Handlar det om att man inte ska ha bil alls?
Tror inte du att andra än du är medvetna om att bilar kostar, såväl i inköp som underhåll och att det innebär ekonomiska risker oavsett man äger eller leasar? Jag förstår inte var du vill komma riktigt, annat än att det tydligen är dåligt oavsett vad någon säger?
Igen då, äger man bilen måste man reparerar allting direkt om det händer någonting som inte påverkar bilen. Äger man bilen har man ett val vilket man inte har när man leasar och det gör att det kan bli väldigt dyra kostnader.

Och som sagt, folk får leasa hur mycket dom vill jag säger inget om det. Däremot så är det fel att påstå att det är tryggaste och bekvämaste alternativet vad gäller bilar.

Senast ändrad:
Absolut, jag har det på min egna bil också.
Men jag skulle säga att risken för att risken minskar drastiskt att något skulle hända jämfört med om man köper en bil för 5k vilket vad det vi la i deposition.

Jag tycker det är viktigt att räkna och jämföra. För oss lönade det sig.
Så du menar att det är antingen en 5000 kr bil eller en ny bil som gäller? Då förstår jag problemet. Hade aldrig köpt en bil för 5' heller. Då hade jag nog hellre varit utan bil. Som tur är så visste jag att det fanns mellanting vad gäller priser, det är olika överallt.

Och igen då, fungerar det felfritt och man vill ha en ny dyrare variant av bil så absolut kan det säkert löna sig, men man ska inte blunda för alla problem som finns med leasing och hur osäkert det kan vara.

Senast ändrad:
Jag skulle ju tro att om WV leasade ut en Polo årsmodell 2006 skulle kostnaden vara typ samma med kanske ett par hundra extra för bekvämligheten leasingen innebär som man som leasinginnehavare kallt kalkylerar med i sin kostnadskalkyl och anser det vara värt.

Man kan liksom inte jämföra ägandet av en bil och kostnaderna för det innehavet med en leasingbil tycker jag. Jag kan köpa mig en gammal rostig honda av -91 års modell för en tusenlapp som funkar i ur och skur under 36 månader om jag vill, men om jag vill åka en ny bil som servas som den ska och den bekvämlighet detta innebär så är det ju ett medvetet val man gör. För mig skulle det vara väldigt bekvämt och förmånligt med tanke på att jag 1. inte skulle ha råd att köpa mig en helt ny bil, 2. inte har den ekonomin att jag har utrymme för plötsliga stora utgifter 3. inte kan fixa bilreparationer själv och inte har någon snell kompis som kan skruva alternativt inte har lust att be mina vänner om den tjänsten.
Men det gör dom ju inte ;)

Så du menar att det är antingen en 5000 kr bil eller en ny bil som gäller? Då förstår jag problemet. Hade aldrig köpt en bil för 5' heller. Då hade jag nog hellre varit utan bil. Som tur är så visste jag att det fanns mellanting vad gäller priser, det är olika överallt.

Eh, nej?
Men som jag skrev ovan så hade vi precis köpt hus. Vi ville inte ta våra sista pengar och köpa en bil för.

Eh, nej?
Men som jag skrev ovan så hade vi precis köpt hus. Vi ville inte ta våra sista pengar och köpa en bil för.
Och åter igen då, det finns många sätt att finansiera bilar på och olika kostnader om man tittar runt lite. Det är inte allt eller inget hela tiden. Folk får fortfarande göra som dom vill men tycker ändå att man inte ska tro att leasing alltid är billigast och bekvämast och det är definitivt värt att informera och upplysa folk om att det faktiskt kan bli otroligt dyrt med leasingbilar.

Och åter igen då, det finns många sätt att finansiera bilar på och olika kostnader om man tittar runt lite. Det är inte allt eller inget hela tiden. Folk får fortfarande göra som dom vill men tycker ändå att man inte ska tro att leasing alltid är billigast och bekvämast och det är definitivt värt att informera och upplysa folk om att det faktiskt kan bli otroligt dyrt med leasingbilar.

Igen, hade vi lånat pengarna hade kostnaden blivit högre 😊
Vi var beroende av bil och ville ha ny bil pga garantier för att slippa oväntade kostnader vilket vi också slapp 😊

Ingen har påstått att det alltid är bäst och billigast.
För oss var det helt klart ett väldigt bra och prisvärt alternativ.

Umm för mig skulle det mycket väl kunna vara mest ekonomiskt att leasa. Människor tenderar att inte fatta rationella ekonomiska beslut och med stor okunskap kommer stor risk att sätta sig i nån jäkligt dum knipa. T ex skötselfel som inte uppdagas i tid, betala för mycket för onödiga saker på verkstaden eller helt enkelt ett riktigt uselt bilköp. Bara för att något är ekonomiskt på pappret behöver det inte vara så i verkligheten.

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 341
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt... 2 3
Svar
50
· Visningar
20 451
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka