Men hur mycket ska du cykla utanför asfalt? Är det verkligen i riktig terräng (inte stig utan offroad) du ska cykla? Eller är det grusväg, stigar och andra "färdiga" ytor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Då hade jag satsat på en vanlig standardcykel i rätt storlek med fotbroms. Alla finesser som mängder av växlar, stötdämpade framgafflar, hydraliska skivbromsar är bra för dem som behöver sådana men annars bara något som kommer kräva underhåll och justering för att inte börja krångla. Dessutom är det cyklar som är gjorda för aktiv träning, inte för moderat tempo med hund, då är istället fotbroms och en upprätt körställning helt klart att föredra. Effektiva handbromsar, framåtlutat körställning och hund i koppel är som gjort för cykla omkull.
Då hade jag satsat på en vanlig standardcykel i rätt storlek med fotbroms. Alla finesser som mängder av växlar, stötdämpade framgafflar, hydraliska skivbromsar är bra för dem som behöver sådana men annars bara något som kommer kräva underhåll och justering för att inte börja krångla. Dessutom är det cyklar som är gjorda för aktiv träning, inte för moderat tempo med hund, då är istället fotbroms och en upprätt körställning helt klart att föredra. Effektiva handbromsar, framåtlutat körställning och hund i koppel är som gjort för cykla omkull.
Du kanske missade det där med att jag tänker köra i skogen?
Sen när är det behagligt att cykla på vanlig cykel på väldigt ojämn mark?
Fast du skrev ju att det inte var för att cykla i terräng du ville ha en ny cykel utan för "asfalt, grusvägar, gropiga och ojämna gräsvägar och mindre skogsvägar/skogsstigar"?Ja alltså det är jättesnällt att du försöker hjälpa till men jag förstår inte riktigt hur du kan rekommendera en standardcykel till någon som vill cykla i terräng. Jag skulle få gå av och leda cykeln eller i bästa fall köra i krypfart.
@AndersB cyclocross har jag kollat upp efter råd här i tråden men jag tror inte att det är ngt för mig. Om du läst mina inlägg så borde du sett att jag är inställd på en hybrid eller en MTB med smidigare däck.
Jag har inte hört från andra att MTBn skulle vara så himla tung på asfalt och grus?
Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel.
Fast med en MTB får jag dämpningen, även om de smalare däcken inte är lika optimala för terrängkörning.
Jag ska ju inte sätta på racerdäck precis
Jag menade inte att man behövde dämpning för grusväg. Menhar fått berättat för mig att dämpning gör cyklingen betydligt mer behaglig när jag ska köra på väldigt ojämn mark som tex de gräsvägarna och skogsvägarna jag har på mina rundor här hemma
Tunga växlar har jag nog inte ngt direkt behov av. Prio är inte att kunna cykla så snabbt som möjligt.
Tack alla som svarar förresten! Även om det blir ännu svårare när man hör så mkt olika
Ja alltså det är jättesnällt att du försöker hjälpa till men jag förstår inte riktigt hur du kan rekommendera en standardcykel till någon som vill cykla i terräng. Jag skulle få gå av och leda cykeln eller i bästa fall köra i krypfart.