Det där stämmer ju dock inte. Servicekostnader blir inte högre pga bilens ålder. Däremot så kommer det en tid då delar behöver bytas ut pga slitage men det är en engångskostnad som ändå är en engångskostnad. Dom slitagedelarna behöver ju inte bytas ut på ett antal år sedan. Den kostnaden är liksom inte i närheten av vad det kostar att betala en leasingbil varje månad.
Dom jag sett leasat bil har haft stora problem när det händer någonting och stora begränsningar, tex inte åka utomlands osv. Ser ingen som helst fördel med att leasa en bil om man inte har mycket pengar att lägga på det. Har man råd så är det bekvämt.
Fast är det inte lite jämförbart med valet mellan eget boende eller hyresrätt? Det handlar väl om vad man har för möjligheter, kunskaper och vad man väljer att lägga sina pengar på. För mig och ett helt liv av bilägande där jag varit beroende av andras välvilja att ta sig tid att meka med min bil, eller dyrare verkstaden om något krånglat, skulle leasingbil idag vara det billigare alternativet. Att köpa en bil för mig, skulle vara det mycket dyrare alternativet av bilinnehav.