Privatleasing - bil

Det där stämmer ju dock inte. Servicekostnader blir inte högre pga bilens ålder. Däremot så kommer det en tid då delar behöver bytas ut pga slitage men det är en engångskostnad som ändå är en engångskostnad. Dom slitagedelarna behöver ju inte bytas ut på ett antal år sedan. Den kostnaden är liksom inte i närheten av vad det kostar att betala en leasingbil varje månad.

Dom jag sett leasat bil har haft stora problem när det händer någonting och stora begränsningar, tex inte åka utomlands osv. Ser ingen som helst fördel med att leasa en bil om man inte har mycket pengar att lägga på det. Har man råd så är det bekvämt.

Fast är det inte lite jämförbart med valet mellan eget boende eller hyresrätt? Det handlar väl om vad man har för möjligheter, kunskaper och vad man väljer att lägga sina pengar på. För mig och ett helt liv av bilägande där jag varit beroende av andras välvilja att ta sig tid att meka med min bil, eller dyrare verkstaden om något krånglat, skulle leasingbil idag vara det billigare alternativet. Att köpa en bil för mig, skulle vara det mycket dyrare alternativet av bilinnehav.
 
Fast är det inte lite jämförbart med valet mellan eget boende eller hyresrätt? Det handlar väl om vad man har för möjligheter, kunskaper och vad man väljer att lägga sina pengar på. För mig och ett helt liv av bilägande där jag varit beroende av andras välvilja att ta sig tid att meka med min bil, eller dyrare verkstaden om något krånglat, skulle leasingbil idag vara det billigare alternativet. Att köpa en bil för mig, skulle vara det mycket dyrare alternativet av bilinnehav.
Jag kan inte förstå hur det kan bli dyrare att köpa bil än att leasa en bil. Jag har aldrig haft någon bil som kostat så mycket som en problemfri leasingbil kostar per år. Man måste inte lämna in sin bil till den dyraste verkstaden liksom, har man råd att leasa bil har man även råd med att äga en bil. Om man inte hyr den billigaste bilen och i princip inte kör någonting eller riskerar någonting.

Kommer man tex ens undan med under tex 12000kr per år för en leasingbil? Det är kostnader jag inte är i närheten av att betala i service eller reperationskostnader på min bil. En egen bil kan vara problemfri och billig i åratal tills nästa större reperationskostnad på ett par tusen kommer, en leasingbil måste man betala för oavsett hur fräsch bilen än är.

En egen bil är gratis i månader förutom försäkring och skatt då, en leasingbil kostar alltid pengar oavsett om man kör eller inte. Leasing är bara bättre rent bekvämlighetsmässigt om man har råd med den bekvämligheten, men billigare är det verkligen inte.
 
Senast ändrad:
Vi leasade en liten bil i tre år. Behövde en extra bil, hade precis köpt hus och ville ha koll på kostnaderna. Får oss var det bekvämt och tryggt, inga oväntade utgifter och en ny fräsch bil till ett väldigt bra pris. Det var inga problem att ändra körsträckan under avtalet och heller inga problem när vi lämnade tillbaka den.
 
@Grazing Naturligtvis är det inte billigt att leasa en bil, det har jag inte sagt något om. Men allas liv ser olika ut och om jag bedömer det passa min plånbok bättre att ha en fast kostnad i 36 månader hellre än att riskera att behöva betala större belopp(som jag kanske inte ens har) vid inköp eller om något uppstår så är det ju ett val jag gör utefter mina förutsättningar?
 
Jag funderade på att leasa en bil men så jämförde min chef och jag våra kostnader. Förvisso lite snett då han hade en ny bil och jag en 10 år gammal bil. Men han la väldigt mycket mer pengar på leasingen än vad jag gjorde inkl verkstad (min lagades under året vilket inte hans gjorde). Nu skulle han byta in den men det blev problem pga någon ny regel från maj?
 
@Grazing Naturligtvis är det inte billigt att leasa en bil, det har jag inte sagt något om. Men allas liv ser olika ut och om jag bedömer det passa min plånbok bättre att ha en fast kostnad i 36 månader hellre än att riskera att behöva betala större belopp(som jag kanske inte ens har) vid inköp eller om något uppstår så är det ju ett val jag gör utefter mina förutsättningar?
Klart man gör egna val, det jag ifrågasätter är just att folk vill mena på att det är billigare än att äga. Som sagt, har man råd med den bekvämligheten och tryggheten så är det ju super. Men leasa är ingenting man bör göra om man inte faktiskt vet att man har pengar till det, för minsta lilla kan kosta tusentals kronor som inte hade kostat något på egen bil. Som tex märket på fälgen min vän fick, det var ingen kostnad som någon förberett dom för, blev en väldigt oväntad utgift som egentligen var helt onödig då den repan inte på något vis påverkade bilen.

Så leasing är tryggt och bekvämt om man har pengar till det, annars är det ett väldigt osäkert sätt att ha bil på. En egen bil kan man avvakta med vissa kostnader på, det kan man aldrig på en leasingbil.
 
Jag tänker att leasinginnehavet förutsätter att man läser på exakt vad som gäller och inte slarvar med det. Man vet ju vad man ingår för avtal.
 
Jag hade en 2006 polo. hade lite småfix under dom 2.5 åren jag ägde den. Kostade väl runt 10.000 totalt, för service, fix/AC påfyllning och "nya" vinterdäck. Jag köpte den för 35.000 sålde för 30.000, och hade en bit att åka till och från jobbet. Omöjligt att ha en leasing bil för dom pengen. Dvs, reparationer och värdeminskning på bilen har kostat på 650 kr om månaden om man räknar på 2 år. Bilen i sig va väldigt fräsch, och körde bra, och tog mig en vecka att sälja till en trevlig familj när jag la den på blocket. (och då va det inte ens ny besiktad, men skulle besiktas sen). Kan inte alls se fördelen med att leasa om man pratar rent ekonomisk.
 
Jag tänker att leasinginnehavet förutsätter att man läser på exakt vad som gäller och inte slarvar med det. Man vet ju vad man ingår för avtal.
Problemet med avtalen är att det är tolkningsbart mycket. Vad dom menar med normalt slitage är inte säkert att man själv tycker är normalt slitage. Vad som är normalt för en är inte normalt för en annan, vad som är normalt risktagande för en är det inte för en annan osv. Det är det som gör det så svårt tycker jag, även om man läser avtalen hur noga som helst så kan saker och ting bli väldigt oväntat dyrt.

Man kan säkert strida för sin rätt också när man lämnar in en bil med normalt slitage, men jag antar att chansen att få rätt är väldigt liten och det blir dyra kostnader ändå.
 
Senast ändrad:
Jag hade en 2006 polo. hade lite småfix under dom 2.5 åren jag ägde den. Kostade väl runt 10.000 totalt, för service, fix/AC påfyllning och "nya" vinterdäck. Jag köpte den för 35.000 sålde för 30.000, och hade en bit att åka till och från jobbet. Omöjligt att ha en leasing bil för dom pengen. Dvs, reparationer och värdeminskning på bilen har kostat på 650 kr om månaden om man räknar på 2 år. Bilen i sig va väldigt fräsch, och körde bra, och tog mig en vecka att sälja till en trevlig familj när jag la den på blocket. (och då va det inte ens ny besiktad, men skulle besiktas sen). Kan inte alls se fördelen med att leasa om man pratar rent ekonomisk.
Jag skulle ju tro att om WV leasade ut en Polo årsmodell 2006 skulle kostnaden vara typ samma med kanske ett par hundra extra för bekvämligheten leasingen innebär som man som leasinginnehavare kallt kalkylerar med i sin kostnadskalkyl och anser det vara värt.

Man kan liksom inte jämföra ägandet av en bil och kostnaderna för det innehavet med en leasingbil tycker jag. Jag kan köpa mig en gammal rostig honda av -91 års modell för en tusenlapp som funkar i ur och skur under 36 månader om jag vill, men om jag vill åka en ny bil som servas som den ska och den bekvämlighet detta innebär så är det ju ett medvetet val man gör. För mig skulle det vara väldigt bekvämt och förmånligt med tanke på att jag 1. inte skulle ha råd att köpa mig en helt ny bil, 2. inte har den ekonomin att jag har utrymme för plötsliga stora utgifter 3. inte kan fixa bilreparationer själv och inte har någon snell kompis som kan skruva alternativt inte har lust att be mina vänner om den tjänsten.
 
Problemet med avtalen är att det är tolkningsbart mycket. Vad dom menar med normalt slitage är inte säkert att man själv tycker är normalt slitage. Vad som är normalt för en är inte normalt för en annan, vad som är normalt risktagande för en är det inte för en annan osv. Det är det som gör det så svårt tycker jag, även om man läser avtalen hur noga som helst så kan saker och ting bli väldigt oväntade.
Jag kan inte riktigt svara på det, jag har inte tittat närmare på vad avtalen säger exakt eftersom jag inte tidigare har leasat och först efter den här tråden har googlat på det lite och vad jag ser finns det såväl postiva som negativa erfarenheter av leasingbil. För mig skulle det vara ett alternativ som funkar för mig.
 
Jag kommer aldrig förstå vad som är så bekvämt med leasingbil, det är ju samma grejer man måste göra oavsett om man äger den eller inte. Bilen tar sig inte själv till däckverkstan eller någon verkstad osv. Är det bekvämlighet man vill ha när det gäller bilar så är det ju att vara med i en såndär bilpool, det är tryggt och billigt sätt att använda bil på.

Att ha egen bil betyder inte att man måste kunna allt själv, gäller bara att hitta en verkstad som man litar på så sköter dom om ens bil fint. Det enda man måste göra är att köra dit den vilket jag inte kan se som en så otroligt jobbig grej egentligen förutom att det är tråkigt.
 
Jag skulle ju tro att om WV leasade ut en Polo årsmodell 2006 skulle kostnaden vara typ samma med kanske ett par hundra extra för bekvämligheten leasingen innebär som man som leasinginnehavare kallt kalkylerar med i sin kostnadskalkyl och anser det vara värt.

Man kan liksom inte jämföra ägandet av en bil och kostnaderna för det innehavet med en leasingbil tycker jag. Jag kan köpa mig en gammal rostig honda av -91 års modell för en tusenlapp som funkar i ur och skur under 36 månader om jag vill, men om jag vill åka en ny bil som servas som den ska och den bekvämlighet detta innebär så är det ju ett medvetet val man gör. För mig skulle det vara väldigt bekvämt och förmånligt med tanke på att jag 1. inte skulle ha råd att köpa mig en helt ny bil, 2. inte har den ekonomin att jag har utrymme för plötsliga stora utgifter 3. inte kan fixa bilreparationer själv och inte har någon snell kompis som kan skruva alternativt inte har lust att be mina vänner om den tjänsten.
Vi jämförde köpa ny bil vs leasa ny bil. Alltså inte köpa 10 år gammal bil vs leasa ny bil. Så varför skulle man inte kunna jämföra ägandet av bil med leasingbil?
 
Jag kommer aldrig förstå vad som är så bekvämt med leasingbil, det är ju samma grejer man måste göra oavsett om man äger den eller inte. Bilen tar sig inte själv till däckverkstan eller någon verkstad osv. Är det bekvämlighet man vill ha när det gäller bilar så är det ju att vara med i en såndär bilpool, det är tryggt och billigt sätt att använda bil på.

Att ha egen bil betyder inte att man måste kunna allt själv, gäller bara att hitta en verkstad som man litar på så sköter dom om ens bil fint. Det enda man måste göra är att köra dit den vilket jag inte kan se som en så otroligt jobbig grej egentligen förutom att det är tråkigt.
Eller hur, man måste ju fortfarande åka och lämna in bilen vid problem/lämna på service/byta däck, samma saker man behöver göra om man äger..
 
Det där stämmer ju dock inte. Servicekostnader blir inte högre pga bilens ålder. Däremot så kommer det en tid då delar behöver bytas ut pga slitage men det är en engångskostnad. Dom slitagedelarna behöver ju inte bytas ut på ett antal år sedan. Den kostnaden är liksom inte i närheten av vad det kostar att betala en leasingbil varje månad.

Har du verkligen räknat på det? Eller är det bara som det känns?
Exempelvis kamremsbyte? AC som går sönder? nya däck? försäkring om man han bilen helförsäkrad. Sedan värdeminskningen som är den största biten.

Räkneexempel: schablonkostnade för det på en lite nyare mindre bil är ungefär 10kr /milen har jag sett och vad jag kollat på div bilar stämmer det hyffsat. så kör man då 2000 mil per år så är det en månadskostad för värdeminskningen ca 1600 kr. sen försäkring 500 kr. däck 300 kr, service 400 kr. då hamnar man på 2800 kr per månad. och det är ungefär vad en liten leasing bil kostar?

Länk till värdeminskning: https://www.bilpriser.se/nya-bilar-hogst-och-lagst-vardeminskning-i-kronor
 
Eller hur, man måste ju fortfarande åka och lämna in bilen vid problem/lämna på service/byta däck, samma saker man behöver göra om man äger..

Men eftersom bilen är ny så behövs ingen service innan man lämnar tillbaka den vid 3 år. Och eftersom det är en ny bil är det oftast inga problem (finns ju dock tråkiga undantag)
Men ja däckbytet är ju detsamma, men där kan man ju välja om man gör det själv hemma eller åker iväg.
 
Men eftersom bilen är ny så behövs ingen service innan man lämnar tillbaka den vid 3 år. Och eftersom det är en ny bil är det oftast inga problem (finns ju dock tråkiga undantag)
Men ja däckbytet är ju detsamma, men där kan man ju välja om man gör det själv hemma eller åker iväg.
Jo, bilen servas varje år. Det kanske beror på märke, men så var det med vår bil iaf. Så man måste fortfarande göra samma saker med leasad bil och köpt bil.
 
En egen bil är gratis i månader förutom försäkring och skatt då, en leasingbil kostar alltid pengar oavsett om man kör eller inte.
Det håller jag inte riktigt med om. Även om du inte kör en meter så puttrar den åldersrelaterade värdeminskningen varje dag. Den förtränger man gärna och försöker se som en ickekostnad eller en fiktiv kostnad, men den blir väldigt reell den stund bilen skall bytas. Värdeminskningen är en lika reell kostnad som allt annat, men med en egen bil är den uppskjuten och med en leasingbil belastar den kontot periodiserat per månad.
 
Men eftersom bilen är ny så behövs ingen service innan man lämnar tillbaka den vid 3 år. Och eftersom det är en ny bil är det oftast inga problem (finns ju dock tråkiga undantag)
Men ja däckbytet är ju detsamma, men där kan man ju välja om man gör det själv hemma eller åker iväg.

Vissa leasingavtal inkluderar även slitmaterial som exv nya torkarblad, rabatterade biltvättar med lackunderhåll OCH däckskifte i avtalet.
 

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 341
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt... 2 3
Svar
50
· Visningar
20 451
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka
Upp