Privatleasing - bil

Pancakes

Trådstartare
Tyvärr lär min älskade S70 inte hålla så många år till så jag har börjat fundera på vad jag ska ha sen. Har haft siktet inställt på V60 länge men är inte sämre än att jag kan ändra mig (sugen på att provköra XC60 också). Det jag däremot funderat på är om jag kanske skulle leasa istället för att köpa. Erfarenheter? Jag kan bara göra basic saker som att fylla på samtliga behållare i motorutrymmet, kan förmodligen byta däck (men har inte behövt prova än :p), är rätt så duktig på att höra avvikande ljud och liknande. Att jag funderar på leasing är för att slippa belasta min bror varje gång det är något lite knas med bilen, men samtidigt kanske det inte är så mycket besvär heller om man köper en nyare bil. Är det dumt att fundera på det eller är det ett rätt smidigt sätt att ha fräschare bil?

Tyvärr lär min älskade S70 inte hålla så många år till så jag har börjat fundera på vad jag ska ha sen. Har haft siktet inställt på V60 länge men är inte sämre än att jag kan ändra mig (sugen på att provköra XC60 också). Det jag däremot funderat på är om jag kanske skulle leasa istället för att köpa. Erfarenheter? Jag kan bara göra basic saker som att fylla på samtliga behållare i motorutrymmet, kan förmodligen byta däck (men har inte behövt prova än :p), är rätt så duktig på att höra avvikande ljud och liknande. Att jag funderar på leasing är för att slippa belasta min bror varje gång det är något lite knas med bilen, men samtidigt kanske det inte är så mycket besvär heller om man köper en nyare bil. Är det dumt att fundera på det eller är det ett rätt smidigt sätt att ha fräschare bil?
Köp en S70 igen. Dom är billigare:)

Jag tycker det är hemskt smidigt med leasingbil. Men man äger den ju samtidigt inte.

Dock alltid fast månadskostnad (om man inte behöver använda försäkringen), vilket jag uppskattar.

Jag leasar min bil och kan inte tänka mig något bättre alternativ till att köpa ny/ganska ny bil 😍
Ang. att behöva betala dyrt för oväntad värdeminskning följde det med en väldigt tydlig (och i mina ögon "generös") mall för vilken typ av slitage som godkänns vid tillbakalämnande. Men ja, läs igenom avtal och villkor. Kan tänka mig att det kanske skiljer något från tillverkare till tillverkare

Smidigt att leasa men se till att du har råd att betala månadsavgiften även om du av någon anledning får drastiskt minskad inkomst av någon anledning. Avtalen går i de flesta fall inte att avsluta i förtid. Likadant om du av någon anledning inte har behov av bilen längre. Det kan vara värt att lyssna på det radioprogram som Plånboken gjorde för några år sedan. Sök på Sveriges radio på Privatleasa bil.

Senast ändrad:
Korkad fråga antagligen men, Vad innebär privatleasing egentligen? Inkluderar månadsavgiften allt, service OCH försäkring? Hur ser generella privatleasingkontrakt ut gällande ev reparationer?

Korkad fråga antagligen men, Vad innebär privatleasing egentligen? Inkluderar månadsavgiften allt, service OCH försäkring? Hur ser generella privatleasingkontrakt ut gällande ev reparationer?

Ja, allt sånt ingår. Angående reparationer vet jag dock inte, jag trillade över en köpebil innan jag hann kolla det mer.

Hej, jag har leasing bil och det är smidigt och bra.
Kan rekommendera det om du inte kör mer än 1500 mil per och kan tänka dig köra en mindre bil. Då är det (när jag räknat) det typ billigaste sättet att ha en fräsch bil.
När du kollar priser, kolla om försäkring, service och vinterhjul ingår. annars behöver du ta höjd för det när du jämför olika erbjudanden.

Leasing är smidigt men har sina begränsningar som kan bli riktigt riktigt dyra
Att tänka på är bl.a.
Kan vara svårt, dyrt och i många fall hopplöst att säga upp avtalet i förtid... Blir man sjuk, arbetslös eller annat händer med ens ekonomi så man inte har råd sitter man där.....
Körsträckan.... överstiger man den blir det riktigt dyrt igen.....
När bilen ska lämnas tillbaka så kan kostnader uppkomma om det är onormalt slitage på den. Vem som avgör vad som är onormalt slitage... leasingbolaget.... Svårt där om man har djur t.ex....

Skulle själv aldrig leasa utan köpa en bättre begagnad som verkligen är min bil....

Leasing är smidigt men har sina begränsningar som kan bli riktigt riktigt dyra
Att tänka på är bl.a.
Kan vara svårt, dyrt och i många fall hopplöst att säga upp avtalet i förtid... Blir man sjuk, arbetslös eller annat händer med ens ekonomi så man inte har råd sitter man där.....
Körsträckan.... överstiger man den blir det riktigt dyrt igen.....
När bilen ska lämnas tillbaka så kan kostnader uppkomma om det är onormalt slitage på den. Vem som avgör vad som är onormalt slitage... leasingbolaget.... Svårt där om man har djur t.ex....

Skulle själv aldrig leasa utan köpa en bättre begagnad som verkligen är min bil....

Jag har tänkt på det också, men även om du har din egen bil så innebär ju exempelvis en riktigt ful parkeringsskada en värdeminskning på bilen. Även om det kanske inte känns lika mycket att man får 5000 kr mindre när man säljer den, än att man behöver betala motsvarande summa när man lämnar tillbaka en leasing bil så är det ju samma kostnad.

Idag är alla leasing avtal jag tittat på möjliga att säga upp mot en ganska stor kostnad, det är dessutom möjligt att låt någon ta över leasing avtalet, kostnad 1000-3000 kr beroende på bolag på de jag tittat på.
Körsträckan är ju som sagt en grej man behöver ha lite koll på och veta att man kör under den sträckan som ingår, men mellan 7 och 10 kr per mil av övermil, så kör man bara lite för långt så är det heller inte orimligt dyrt.

Det många gör när man räknar på att äga en bil att man missar värdeminskning som är den största kostnaden av att äga bil. På en äldre bil är värdeminskning något mindre men då ökar också service kostnaderna. Så det går typ på att ut när jag räknat.

Jag har haft en leasingbil i två år nu och är supernöjd. Vi räknade på det och det skulle bli ungefär lika dyrt att köpa en ny bil men med mindre trubbel om något skulle hända. Vinterdäck och helförsäkring ingick inte utan det köpte jag till (valde ICAs försäkring då den fått bäst i test och var billigare än den bilbolaget erbjöd.)

Har en liten bil, 1500 mil och betalar 1800 kr/mån på leasingen typ.

Vi leasar en av våra bilar. Min man jobbar på bilfirman som mekaniker och får därmed lite rabatt på månadskostnaden. Haft den sen januari och är hittills väldigt nöjda. Liten bil och 1500 mil, betalar 1500 kr/månad.

För mig är leasing nästan det enda vettiga alternativet. Jag kan absolut ingenting om bilar och tycker det är sjukt ointressant att lära mig mer, samtidigt har jag ingen som kan hjälpa mig. Nu har jag en sprillans ny bil som aldrig krånglar, har alla bekvämligheter och där allt "krångel" ingår. Klart det blir lite dyrare men för mig är det lätt värt att betala bort problemen, dessutom skulle jag antagligen bli sjukt lurad på varenda bilverkstad ändå :o eftersom jag inte fattar nåt. Att bilen är helt ny ger ju också lägre kostnader för t ex drivmedel.

Jag är fortfarande inne på mitt första år och det verkar som att 1500 mil kommer räcka ganska lagom. Annars kan man överskrida och betala mellanskillnaden till en viss punkt där det blir mer ekonomiskt att köpa till längre körsträcka istället. Körsträckan får mig dock att tänka en extra gång innan jag tar bilen i onödan, vilket jag tycker är positivt.

Vi tittade på det, men dels har vi hundar och dels kör vi en del så för oss blev det billigare per månad att köpa. Dock om man slår ut värdeminskningen när vi sen bytte in den så kanske det blev samma summa som leasing, men det var ju inget som belastade oss varje månad sas. Vi hade lättare att betala en klumpsumma än hög månadsavgift. :) jag tyckte också det kändes otryggt att inte äga bilen själv. :)

Det många gör när man räknar på att äga en bil att man missar värdeminskning som är den största kostnaden av att äga bil. På en äldre bil är värdeminskning något mindre men då ökar också service kostnaderna. Så det går typ på att ut när jag räknat.
Det där stämmer ju dock inte. Servicekostnader blir inte högre pga bilens ålder. Däremot så kommer det en tid då delar behöver bytas ut pga slitage men det är en engångskostnad. Dom slitagedelarna behöver ju inte bytas ut på ett antal år sedan. Den kostnaden är liksom inte i närheten av vad det kostar att betala en leasingbil varje månad.

Dom jag sett leasat bil har haft stora problem när det händer någonting och stora begränsningar, tex inte åka utomlands osv. Ser ingen som helst fördel med att leasa en bil om man inte har mycket pengar att lägga på det. Har man råd så är det bekvämt.
Jag har tänkt på det också, men även om du har din egen bil så innebär ju exempelvis en riktigt ful parkeringsskada en värdeminskning på bilen. Även om det kanske inte känns lika mycket att man får 5000 kr mindre när man säljer den, än att man behöver betala motsvarande summa när man lämnar tillbaka en leasing bil så är det ju samma kostnad.
Det är ju dock inte bara 5000kr att betala för en riktigt ful parkeringsskada på en leasingbil. Min vän fick ett märke på fälgen och det täckte inte försäkringen vilket gjorde att dom fick köpa nytt, gick på en summa på 4000kr allt det där. Har man egen bil så kanske det inte gör något att det är en repa på fälgen och man kan låta det vara, det kan man inte på leasingbilar.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Äldre Någon som bolla lite biltankar? Allt vad leasing heter blev sågat av mina kollegor vid lunchbordet idag och elbilar hade de noll koll...
Svar
17
· Visningar
2 341
Senast: lillkillen
·
Äldre Jag ska köpa mig en ny cykel och har siktet inställt på en hybridcykel. Har kollat lite på internet och idag varit i butik och ställt... 2 3
Svar
50
· Visningar
20 451
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Skänkla mer?