Sv: Privathäst-stall
Har efter genomläsandet av denna tråd en ganska så bitter smak i munnen, utan anledning så hoppar ni på de personer som villigt svarar på de frågor som TS faktiskt ställde.. Inte en enda av er påhoppare verkar ha tänkt steget längre..
*Visst en spånbal/torvbal är dyr om du som privatperson köper in den till din lilla pålle hos Granngården eller liknande försäljningsställen. Köper du däremot en lastbil direkt från tillverkaren så blir priset ett helt annat. Köper själv en pall spån från ett travstall (som just beställer en lastbil lite då och då), mitt balpris hamnar då på 50:- inkl moms, då har ändock travstallet tagit en del i provision för att sälja pallen vidare till mig. Desto färre mellanhänder desto lägre pris/styck men då måste man som sagt kunna köpa stora partier också.
*Halm, de flesta stall brukar tillhöra ngn typ av gård. Halm är som de flesta vet (hoppas jag) en biprodukt från tröskning. Det finns alltså olika sorters halm (några bättre än andra) havrehalm, vetehalm, kornhalm.. (havrehalm är INTE att rekommendera på det har en smak av havre

). När man tröskar väljer man om "avfallet" ska hackas sönder för att på så vis lättare kunna plöjas ner på åkern senare eller om man vill ha det i längre strån. Fram tills nu har alltså halmen inte kostat "tillverkaren" ett öre, inget extra arbete har heller lagts ner. Kostanden för tröskningen är juh som sagt relaterad till den egentliga produkten säd av varierande slag. Efter att tröskningne är avklarad så kommer den period då arbetskraft samt pengar läggs ner på "tillverkningen" av halm. Halmen samlas ihop i stora strängar för att torka, dessa vänds därefter för att det ska bli helt torrt. Till detta krävs alltså en maskin (vars namn jag nu har glömt), en sådan köps antingen in eller hyrs in (ofta hyr man även in en person som sköter detta jobbet om man inte själv har maskinen). När halmen är torr så pressas den i balar, detta görs av en balpress. En press som ger småbalar kostar inte särskilt mycket varken i inköp eller i hyra, däremot så krävs det då en hel del arbete (först upp på vagnen, från vagnen upp på loftet), har man plats så är det oftast mest ekonomiskt att hyra in en balbress modell större (med förare) antingen för rundbbalar eller STOORA fyrkants/rektangulära balar. Dessa hämtar man lätt med traktor/lastare el. dyl. (som även det brukar finnas på gårdar). egenproducerad halm i storbalar kostar alltså inte många kronor, ofta kan man även göra en deal med bönderna runt omkring om man inte själv har åkermark, nämligen att de släpper långa strån vid trösket och så får man själv fixa resten dvs hyra in maskiner och personal (ändå oftast billigare än köpt färdig halm)
*Hö/hösilage kostar mer än halm då detta är en produkt i sig själv och därmed ingen biprodukt. Köper man större mängder storbalshö/hösilage så kommer man ändock relativt billigt undan.
*Havre, korn (helt eller kross) gör man bäst i att köpa från en bonde om man vill vara lite ekonomisk. VISST vissa kända märken garanterar kvalitén på t ex havren MEN det finns ingenting som säger att den havren du köper av det dyra märket X inte är precis den havre som din grannbonde har lämnat in till Lantmännen... Köp av bonden, titta på färgen, lukta på det så kan du som regel själv se om kvalitén är topp eller ej.
*Köper du färdigfoder? samma här, om du har möjlighet, köp på pall direkt från leverantören, ska de till "din" butik med foder så har de inget emot att dumpa av en pall hos dig. På det viset slipper du en mellanhand. Har du inte möjlighet att köpa en hel pall så hör efter om ni är flera runt omkring som vill gå ihop, eller om där finns ett större stall som köper in och som du kan köpa en säck i taget av. Även om detta stall skulle lägga på provision så kommer den aldrig uppgå till samma pris som en affär.
*El, hört talas om energisparlampor? DESSUTOM, planera belysninge så att ni har bra belysning med så få lampor som möjligt. Är det ett stall som ska byggas/göras om helt så rekommenderar jag att ha 2 knappar för själva stalldelen, en som endast är för gången (används oftast) och en som ger mer belysning i boxarna (används endast vid mockning).
*Service, varför erbjuda mockning åt ngn som en del av stallhyran? Kan inte vederbörande sköta detta själv? Om man ändå vill erbjuda den servicen så lägg det ovanpå den befintliga stallhyran. 50:-/box och gång är själig ersättning enligt mig som hästägare. För dyrt för att utnyttja varje dag visst ( iaf med min lön) men om jag skulle bli sjuk el´ler behöva åka bort så finns servicen där till en själig kostnad.
Ut-/insläpp, om man vill erbjuda detta så anser jag att utsläpp med täckesbyten är fullt tillräckligt, låt inackorderingarna dela på insläppen, om man ändå är på stallet varför ska man då inte kunna hjälpa till att ta in hästarna? Lite motion dör man inte av som ryttare..
Fodringar, morgon-/kvällsfodring samt haghö vid utsläpp är fullt tillräcklig service. Om inackorderingarna delar på insläppet så får insläpparen ge intagsmat, inte särskilt komplicerat ens för den ryttare som har trillat av en gång för mycket.
Ridsport.. är som namnet antyder en sport, en sådan innebär ALLTID en del uppoffringar, varför ska då mockning, och insläpp tas bort? Kan man inte ens göra detta för sitt intresse så kanske man är fel ute.. Det finns alldeles för många ryttare i vårt land som har nada kondis och muskler vet de inte ens vad det är.. Snart kommer ni väl erbjuda rykt och ridning oxå, perfekt för den late ryttaren...
(nej jag tror inte man kan leva på enbart inackorderingsstall, dock finns det ett flertal som har det som en extrainkomst MEN då måste man som sagt låta inackorderingarna anstränga sig lite själva oxå)