Privata försäljare vs. försäljningsstall

Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Vad roligt att höra! Jag antar att det aldrig går att veta med säkerhet om man köper grisen i säcken eller inte och att det finns lyckade hästaffärer med alla typer av säljare. Det är en chansning helt enkelt! Lycka till i fortsättningen också :)

För mig blev det att låna en häst från uppfödaren som visserligen inte var igång men som en bekant till mig haft tidigare så jag vet lite om bakgrunden i alla fall!
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Jag är helt säker på att det finns en och annan som köpt häst helt osett som är jättenöjd med sitt köp och kanske till och med har fått "mer än de förväntat sig". Och det är ju då bara att gratulera!
Men risken att bli missnöjd är ju betydligt större när man köper häst osett än om man har träffat hästen och provridit den och så. Dels är det ju så att hur ärlig en säljare än är så har alla olika referensramar för hur man beskriver en häst. Det den ena tycker är en cool barnponny kan en köpare sen upptäcka är en superpigg, arbetsglad men viljestark ponny som definitivt inte är någon nybörjarhäst. Säljaren har inte ljugit, men har haft en annan syn på "cool barnponny" än vad köparen sökte efter. (exempel ur verkliga livet, en vän till mig...) Och man har ingen aning om säljarens kunskaper om t.ex exteriör och benställningar, utan man kan få en beskrivning av en häst som sen inte alls överensstämmer med vad man själv anser om samma sak.

Sen det där med att sälja eller köpa häst som inte är igång - det ÄR lurigt och man ska inte köpa en sån häst om man inte har full koll på vad man ger sig in på och vilka risker man tar med det.
Jag har själv sålt en häst som inte var igång, för ett väldigt reducerat pris. Han hade varit behandlad i leder på tre ben i två omgångar med något års mellanrum och orsaken till ledinflammationerna var en muskelhistoria på det fjärde benet. Jag sålde honom till en väldigt erfaren ryttare som själv jobbade med alternativ/komplementär behandling på häst och med helt öppna kort och fri tillgång till journaler på kliniken och de har nog aldrig ångrat det köpet... Nu 9 år senare pensioneras han från tävlandet.

Det jag kan se som svårt idag är att så många säljare höjer alla hästar till skyarna och de har varken fel eller brister. När jag försöker sälja hästar och då är ÄRLIG med hästens fel och brister, så resulterar det oftast i att jag inte får hästen såld. Det verkar som att ärliga säljare är en bristvara idag.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Fast vi köpte henne inte osedd och hon var fullt igång :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 591
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 735
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp