Privata försäljare vs. försäljningsstall

Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

:banana:
Köpte inte vår polska häst pga att hon var billig, vi hade en budget som hon visade sig ligga väldigt mycket i underkant på, med tanke på hur hon visades upp och hur hon rörde sig mm blev jag förvånad över hennes pris (o med billig menar jag inte 20.000 kan tilläggas)
Men handlaren som förmedlar många hästar per dag kollade bara på hur hon såg ut, o hon var ingen klassisk skönhet direkt, men hon var 7 år, kom från Polen, hade haft två föl och var inte så högt utbildad. Med de kriterierna satte han priset och det är jag glad för.
En av våra tränare gissade att vi betalat tre gånger så mycket mot vad vi gjort.

Kan även tilläggas att hon tränas normalhårt och går från klarhet till klarhet och vi är otroligt nöjda med vår "fula ankunge".

Så jag vidhåller fortfarande att det kändes tryggt att köpa häst av denne handlare. Ridskolan vi står på köper i princip alla sina hästar från denne o även de flesta privatryttare har fått sina hästar förmedlade av honom, i alla prisklasser och utbildningsnivåer.

Skulle absolut inte tveka att köpa av en privatperson om rätt häst dök upp hos en sådan, som sagt finns det såklart mycket fördelar med det också :)

Roligt att din polska går bra. :banana::banana::banana:

När folk här inne pratar om bra hästar vad menar ni då? Jag kan många gånger tycka att det är bättre att inte veta hur hästen har varit för 4 år sedan hos någon människa jag inte har en susning om, hur denna hanterar och rider sin häst. Bara för att säljar tycker sin häst är på ett visst sätt så betyder inte det att jag tycker den är på samma sätt i min vård. Visst kan det vara bra och veta om den har kraftig sadelgjordstvång mm. Men annars tycker jag det är bättre att skaffa sig en egen åsikt om hästen under provridningen. Man skall ju faktiskt umgås med sin häst varje dag mer eller mindre. Och ja det är jobb med vilken häst man än köper... Tro det eller ej!

Hoppas trådskaparen hittar en hästis i framtiden
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

När jag pratar bra häst pratar jag om en häst som håller för det som köps för. Utan att ägaren ska få en massa problem och obehagliga äverraskningar.
En "ful" häst t ex är ju en häst med avvikelser vilka då väldigt ofta kommer att medföra problem. Vad för problem beror ju på avvikelsen.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Ja det är roligt :D sen att hon visade sig ha fint blod var en trevlig överraskning, Rubinstein på mammas sida och Contender på pappas. Då vår förra pålle hade okänd härstamning så tycker jag det är löjligt roligt att kunna "släktforska" :p

Donnan i fråga (ja jag är en stolt hästägare :angel:)
5-Kopia2.jpg


*Lite OT, tror jag

I samband med att vi letade häst så provred vi även bl.a en privatägd häst, den var 11 år, hade varit "igång" sen den var sju, var tydligen ganska knepig att rida (syster provred den), var väldigt stark, ganska stel mm, men otroligt snygg att titta på, svensk stam osv.
Denna häst kostade nästan dubbelt så mycket mot vad vi betalade för vår polska donna.
Givetvis är inte allt ekonomi när man letar och köper häst, men det är trots allt en stor del, och vad jag ville ha sagt med denna berättelse är ju det välkända faktum att privathästar alltför ofta ligger lite (eller mycket) högt i pris med tanke på vad man får för det ägarna vill ha för dom.

Visst kan även hästhandlare lura av en o annan krona, men är det en seriös företagare så har de mer att förlora på att få ett dåligt rykte.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

När jag pratar bra häst pratar jag om en häst som håller för det som köps för. Utan att ägaren ska få en massa problem och obehagliga äverraskningar.
En "ful" häst t ex är ju en häst med avvikelser vilka då väldigt ofta kommer att medföra problem. Vad för problem beror ju på avvikelsen.

Då har vi köpt oss en riktigt bra häst :D
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Om jag skulle fundera på att köpa häst i utlandet skulle jag åka dit och kolla läget där. Ta gärna hjälp av någon kunnig som kan landet ifråga och som har kontakter. En av våra hästar importerade vi själva, det blev lyckat men vi tog hjälp.

Själv är jag tveksam till försäljningsstall i Sverige som importerar. Dom säljer ju hästar för att tjäna pengar och då kan man fundera över vad dom betalat för hästarna då priset ofta är relativt lågt när hästarna ska säljas vidare i Sverige. (Och även kvaliteten på hästarna).

Bra hästar kostar även i utlandet.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Eller så behöver man inte vara en pessimist och låta folk vara nöjda med sina beslut? Vi har haft henne i 7 månader, nog tid för att märka om det skulle vara något alldeles tokigt. Garantier får man aldrig, spelar ingen roll om du köper från andra sidan klotet eller av grannen.
Vi har valt att köpa en import av en hästhandlare, hon är riktigt fin och vi är som sagt väldigt nöjda, får man inte vara det?
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Visst får man vara nöjd men jag skulle nog gärna se att du kan vara nöjd även om ett år. Vilket tyvärr långt ifrån alla som köpt på detta sätt är.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Köpt på detta sätt? Låter som att man gjort nåt fult och förbjudet :D
Men tja, det är ju inte så många månader kvar innan vi haft henne i ett år, men visst kan jag återkomma.
Har sett så många hästar som sålts av denna handlare som varit med i många år, så jag är inte mer orolig än om jag köpt privat.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Har både köpt av försäljningsstall och privatpersoner (för oss kända och okända) med varierande erfarenheter. Sämst erfarenhet av tränare som agerade förmedlare av elevs häst. Bäst erfarenhet dock av att köpa av uppfödare! Det blir nog melodin framöver om vi kan. Vill man inte ha en ung häst så kan de också ofta förmedla "sina" äldre hästar. De brukar ha bra koll på hur de är och vad de kan.

Ett starkt tips är att googla på hästens namn och de ryttarnamn som den ev har i TDB. Mycket intressant som säljaren "glömmer" att säja dyker upp på det sättet. Dagens bloggar och youtube är guldgruvor! En mamma vars ponny jag ringde på skyllde uteblivna tävlingsresultat på dottern. Dotterns blogg + filmer på youtube avslöjade att det nog inte var dottern som var problemet... Dessuotm avslöjade dotterns blogg att det var misstänkt kvarka i stallet där ponnyn stod, detta nämnde inte mamman när hon föreslog att vi skulle komma och titta, trots att hon visste att vi hade fler hästar... Så att läsa smittinfo är också ett tips...

Att köpa av bekanta eller bekantas bekanta är tyvärr ingen garanti. Inte heller att köpa av "kändisar" eller välkända försäljningsstall. Inte ens när vi köpte av grannen så kom de ihåg allt, ljög inte medvetet, men människan funkar så att man inte kommer ihåg allt. Olika saker är också viktiga för olika personer. På ett sätt vill jag nog inte köpa av (eller sälja till för den delen)någon jag känner igen. Blir det problem påverkar det lätt relationen. Dessutom lätt att säljaren fortsatt vill ha inflytande eller köparen massa hjälp.

Idag vill dock många privatperosner som själva köpte för några år sedan ha väldigt mycket för sina hästar, försäljningsstallen är mer prismedvetna. Å andra sidan - kan man få med utrustning är det värt väldigt mycket om man inte behöver panikköpa sadel och allt annat som man behöver första dagen.

Gör en lista på det som du tycker är viktigt när du ringer så att du inte glömmer något. Framförallt: försäkra dig om att hästen inte är såld innan du åker och provrider (har hänt både på försäljningsstall och privathästar). Köp (titta inte ens på) en häst som inte är igång, oavsett anledning! Har inte sett något sådant fall gå bra.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Jag är väldigt skeptiskt lagd då jag ska göra affärer. Just för att jag hört och sett så mycket skit i hästbranchen.

Jag vet många som blivit pålurade hästar där man på olika sätt inte varit ärliga. Ofta har då köparna varit lite naiva, tyvärr.
En del importer utifrån som är billiga(och andra) har tagits ganska hårt och ibland också för fort utomlands och när de sen ska ridas mindre brutalt här i sverige av lite okunnigare ryttare startar problemen efter ett par månader.

När man köper skulle jag också googla: namn på häst, ägare, försäljningsstall, den som driver försäljningsstall etc.
Fundera NOGA kring varför en häst inte är igång även om man säger sig tappat intresset, inte haft tid, varit sjuk etc. Inte helt sällan är det för att det finns ett problembeteende man inte rår på eller den är trasig(så att den pallar vila men inte normal ridning/användningsområde den säljs inom).
Det finns ju en hel del försäljare som jag vet om har rejält mycket märkliga affärer bakom sig som jag vet fortf säljer hästar.
Givetvis finns det också många bra!
Men undersök noga!

Generellt så tycker jag man ska vara försiktig om något låter för bra för att vara sant.

Vill man ha en speciell ras som är ovanlig i Sverige och är en rutinerad hästmänniska kan man göra klipp utomlands genom att själv åka ner. Men då ska man ha koll på landets lagar och gärna ha kunskap om vilka veterinärer som går att lita på där eller ha bra kontakter som man kan lita på på plats. Gärna då som man vet flera andra som köpt häst av.
Vissa raseroch åldrar är ju iaf generellt sett mindre skadedrabbade/sjuka än andra.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Just detta att köpa en häst som inte är igång är BIG NO-NO.

Dels är det helt ointressant att få en veterinärbesiktning på en häst som vilat sig i form, det kan skada köparen mer än det hjälper. Sedan är det som du säger, inte sällan problem bakom vilandet. Hästen har behandlats och satts igång ett par omgångar med håller inte. Säljaren intalar sig själv att en lägre vila gör susen, ställer av hästen och upptäcker att nej, det går inte längre. Med en smula självbedrägeri eller rent bedrägeri skyfflar sedan säljaren över ansvaret för frågan på en aningslös köpare (mot en billig peng) och sedan får någon annan tömma plånboken på hästen.

Var noga med att köpa en häst som är igång på den nivån den sägs vara. Har den stått: varför då? Gå vidare och sök efter andra hästar som är igång. Det finns ett talesätt som säger "billigt köper dyrt". Jo, så är det. Att spara 10 000 kr i inköp är ingen tröst när veterinärnotan slutar på 20 000 kr utan att man fått rida något.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Vårt senaste inköp är en ponny med en helt annan historik än vad säljaren har nämnt. Nu känner jag uppfödaren, som har berättat "allt". Rätt intressant... (Säljaren vet om att jag pratat med uppfödaren.) Det blir min andra som är för svår för säljaren, den första tog en el två veckor att "uppfostra".

Annars håller jag mig till 1-2åringar, känns säkrast så :crazy:
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Vis av erfarenheten... Köp aldrig en häst du inte kunnat klämma och, känna på samt hanterat, helst mer än en gång. Och var med vid besiktningen, som DU ska stå som beställare för!

Det är inte inköp och besiktning som är det dyra (om man ska ha en medelmåttig häst)....
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Jag upplever att ett seriöst försäljningstall köper inte in häst som de inte tror att de kan sälja alltså är de hästarna fått en extra kontroll förutom din kontroll och veterinärkontroll, alltid ATG, och den du har med dig. Alltså har jag köpt bättre hästar av försäljningsstall förutom föl direkt från uppfödare men då är det ju ett långtidsprojekt.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Jag gjorde precis det som jag i alla tider avrådigt mina ridelever att göra:
köpa en häst osedd, från utlandet och för en "billig" peng.

Jag fick hem en tokstolle till unghäst och den drev mig till vansinne, men tack och lov för min unghäst vana, idag, 2 år senare är han en säker hopphäst för de större klasserna.

Men jag misstänker att denna häst snabbt skulle ha fallit i graven om "fel" köpare köpt honom, och lagt skulden på försäljningstallet.

Jag tog tillbaka mina fördomar om försäljningstall ute i världen, det finns seriösa!
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Visst får man vara nöjd men jag skulle nog gärna se att du kan vara nöjd även om ett år. Vilket tyvärr långt ifrån alla som köpt på detta sätt är.

Kanske man inte behöver ha så höga krav på sin (nya) häst?
Säger man att man är nöjd med sin häst så är man det.
Min häst kan helt sakna en egenskap som du finner viktig, men som är helt oviktig för mig.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Visst får man vara nöjd men jag skulle nog gärna se att du kan vara nöjd även om ett år. Vilket tyvärr långt ifrån alla som köpt på detta sätt är.

Detta syftade på hästköp via försäljningsstall.

Det är långt ifrån alla som köpt häst som är nöjda efter ett år. Oavsett om de köpt av privatperson eller försäljningsstall.

Jag tycker att en del problem med hästaffärer verkar handla om att köparen har en väldigt tydlig och bestämd bild om hur hästen ska fungera och vad den ska prestera. Hur högt utbildad den ska kunna bli, vilken träning den ska hålla för.
Hur hästen är från marken. Att den alltid är snäll vid ridning.

Ibland blir en köpare lurad, ja absolut. Både vid köp från privatperson och från försäljningsstall.

Oftare har man en orimlig förväntan om att en häst ska fungera klockrent som en maskin.

Jag - som är perfekt:angel::D - går in i en hästaffär med att inte ha en aning om vad jag köper för något. Jag vet vilket pris jag gett, jag vet att hästen går att träna till något men jag vet inte till vad.
Jag vet att saker och ting kan ändra sig över en natt eftersom en häst är en levande varelse, med en del skavanker som kommit under hästens liv. Precis som jag har ont i nacken och det inte hämmar mig i normala förhållanden men kan ställa till det om jag jobbar i fel arbetsställning.

En del hästköpare verkar glömma att det kan hända saker, och att hästen kan ha med sig något som inte visar sig förrän flera år senare. Tänk er ett gammalt snedtramp i hagen som tvååring, var halt i en vecka och sedan OK.
När hästen vid åtta års ålder (eller något annat, jag tänker mig här inte en supertalang utan en rätt normal häst) ska börja jobba mer med samling och byten. Då blir den halt eller klarar inte.

Knappast varken säljarens eller köparens fel. Hästen kanske fungerar utmärkt på lätt nivå, upp till LA dressyr till exempel, men håller inte för MSV som köparen hade tänkt sig.
Hur ska man göra då?
Vara nöjd med individen som ägare, eller sälja vidare sin häst, eller kanske få den utdömd?

Det här blev väl lite off topic men jag tänker att det som avgör vem man vågar köpa häst av, handlar lite om hur man tänker om man "får" en individ som inte klarar det man hade bestämt sig för som mål.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Visst får man vara nöjd men jag skulle nog gärna se att du kan vara nöjd även om ett år. Vilket tyvärr långt ifrån alla som köpt på detta sätt är.

Gammal tråd, men ville bara säga att vi nu har haft vår dam i ett år. Hon är, fortfarande, i väldigt bra skick, utvecklingen har varit stor och vi är fortfarande väldigt nöjda :D
Hon har inte varit skadad, halt eller visat annan smärta, fick lovord från vår ET för vår fina häst!
Så att, det var visst en bra affär, trots att hon är köpt "billigt" från en hästhandlare :eek:
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 591
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 735
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp