Privata försäljare vs. försäljningsstall

EmelieL

Trådstartare
Hej alla!

Jag börjar planera så smått för att skaffa egen häst och är därför ute mycket på nätet och läser annonser. Många av annonserna är uppladdade av olika försäljningsstall som importerar sina hästar från massa olika ställen. Jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till dessa. Efter att ha hört en del skräckhistorier tänker jag att alla sådana stall är vinstmaskiner som bara vill tjäna så mycket som möjligt och inte drar sig från att sälja en skadad häst och lura köpare. Jag tänker att det är mycket säkrare att köpa en häst av någon som faktiskt älskat sin häst och vill att den ska ha det så bra som möjligt, men privatpersoner spelar kanske lika fula spel dom?

Hur ser ni på detta? Vad tänker ni på när ni ska köpa häst? Vågar man satsa på en häst som "fortfarande står i holland/tyskland/polen"? Dessa hästar ser ofta fina ut men säljs ofta skrämmande billigt...


Tacksam för lite ny input!
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Svår fråga
Finns ju försäljare som är seriösa också, även om man nog kan räkna dem på sina 10 fingrar. själv är jag mycket tveksam till att köpa importerade hästar som tagits in direkt av försäljningsstallen via diverse olika hästhandlare. Nackdelen är att du har mycket svårt att få tag på tidigare journaler från vet, och även från försäkringsbolagen.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Usch så svårt.
Man kan nog bli lurad både av ett försäljningsstall och av en privatperson.
Om man har för avsikt att eventuellt reklamera vid fel, har man nog bättre juridisk position om man köper av näringsidkare - eftersom det är ett annat lagrum.
Som tidigare påpekats, är det svårare att få full historik vid import.
Å andra sidan kan ju en säljare välja att "mörka" oavsett om det är i Sverige eller om hästen är import.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Köprättsligt får du ett konsumentskydd i och med att du köper från ett försäljningstall (näringsidkare) vilket sätter dig i en väsentligt mycket bättre position om en tvist uppstår (t.ex vid fel på hästen). En nackdel är dock att man riskerar att missa mycket av hästens historia och personliga berättelser från tidigare ägare.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Allra oftast här i världen så är det ju så att man får vad man betalar för. Det finns en anledning till att de utländska hästarna säljs så billigt.
Flera gånger har man läst här på Buke om folk som köpt hästar från utlandet utan att ha sett dem. De har stora förväntningar på hästarna och skriver mycket. När hästen väl kommer blir det snabbt tyst. Och i många fall ser man sen hästen till salu väldigt billigt.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Stämmer in med dig.

Det är rätt enkelt, låter det för bra för att vara sant då är det också det ;)
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Vi köpte vår första häst av en privatperson. Hon tyckte väldigt mycket om hästen och verkade väldigt mån om vart han hamnade.
Lika mycket som vi kom att älska denna häst, lika mycket huvudbry gav han oss. Hade diverse ticks för sig i ridningen + att det visade sig efter att vi börja sätta mer press i ridningen att han var struppipare och vi valde att operera.

Vår nya donna är en polsk import vi köpte av en hästhandlare här i Sverige, o jag kan inte säga annat än att vi har gjort oss ett riktigt kap. Är en genom go tjej, med väldigt mycket integritet visserligen :angel:, med hur mycket kapacitet som helst.
Vi köpte henne med tre månaders ångerrätt.

Den första hästen var dyrare, vilket många höjer ögonbrynen åt, det måste vara nåt fel när en så fin häst är så billig. Men nej, det måste det tydligen inte :D

Det var vår lilla erfarenhet av att köpa häst av både privat och handlare, vi kände oss ivarjefall tryggare med handlare :)
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Jag tänker så här:

Lurad kan man alltid bli, så därför gäller det att vara misstänksam och inte köpa alla uppgifter som ges rakt av. Kontrollera det som går.


Sen lär ju proffesionell hästhandlare vara betydligt duktigare på att dölja evenetuella fel än en som säljer häst kanske enda gången i sitt liv. De är ju också altid bara ute efter att tjäna pengar medans många privatsäljare kan vara mest intresserad av att hästen kommer till ett så bra hem som möjligt. Så av den anledningen så tror jag att risken att luras är större när man har med säljproffs att göra. Hästförsäljare har ju alltid haft lite dåligt rykte och det har väl någon grund i verkligheten skulle jag tro.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Många "moderna hästhandlare" är väldigt måna om sitt rykte. Är det folk som hållit på ett "tag" och har god omsättning är det liksom bra kvitto tycker jag. De tar inte in vad skit som helst, är mitt intryck.
Att köpa från en privatperson kan nästan vara "läskigare" - kan jag tycka.

det viktigaste är individen - hästen alltå.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Har också köpt en polskimport från hästhandlare (skåne) med tre månaders bytesrätt. Visserligen var hon inte så billig, men helt klart ett kap. Är jättenöjd både med hästen och affären. När jag ska köpa häst nästa gång kommer jag vända mig till samma ställe :)
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Håller med Görel! Billiga hästar är billiga av en orsak.

Men det finns det ju en annan fördel förutom det juridiska när man köper av hästhandlare (eller förmedlare) att dom oftast har flera hästar till salu, om hästen som du kom dit för inte passade, så finns chansen att en bättre häst står i stallet och väntar. Sen måste man vara öppen för förslag, för ofta finns rätt häst där man inte trodde. Vissa svär på att dom ska absolut inte ha en häst som är mindre än 170, men kommer ändå hem med en på 164, för det var ju faktiskt inte så litet som dom trodde (dom har ju också olika bröstomfång ex). Så nära att den rätta hästen gått en förbi för att man stirrar sig blind på fel saker. Ibland har köpare väl hårda krav (som mankhöjd) eller så vet dom inte vad dom faktiskt behöver.. ex. såna som kollar på unghästar när dom egentligen behöver en läromästare (billigt och bra ju...).

Sen ska man vara noga oavsett om man köper av näringsidkare eller privatperson, att man dubbelkollar vem man köper av (ev. rykten) och att det finns en (sann) historik om hästen (gällande skador ex.). Ta alltid hjälp av någon som har köpt hästar innan, som har koll på hur köpet sker och hur avtalet ser ut ex. Inget 'passet skickar jag på posten' ex.....
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Billiga hästar är billiga av en orsak.

Bra hästar är dyra i Polen, Estland, Tyskland också.
Jag förstår inte alls grejen med att köpa en importerad häst när det finns så mkt bra i Sverige för oss hobbyryttare.

När det gäller vem man ska köpa häst av så föredrar jag att köpa av bekanta eller ngn man har gemensamma vänner/bekanta med iaf.
Då har man oftast hört ryktesvägen hur hästen är.

Annars finns det nog lika mkt skurkar som är företagare som privatpersoner.
Antingen bryr dem sig att det blir rätt och hästen får det bra eller så vill de bara ha ut pengar till vilket pris som helst.
För mig har det alltid gått bra att köpa häst från privatperson.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Nackdelen med att köpa av de flesta hästhandlare som säljer importer är att det är bytesrätt. Vilket i praktiken betyder att hur dålig den häst du köpt än är kan du inte få pengarna tillbaka utan "bara" en annan häst. Något som också är vanligt när man som kund vill byta är att det inte finns något i samma prisklass utan att man får antingen behålla eller lägga pengar mellan på den nya.
Så man ska akta sig väldigt noga för att köpa av just dessa stall som erbjuder bytesrätt. Möjligen att det kan passa den som driver ridskola och måste ha en ny skolhäst omgående om den gamla inte håller.

Nästa bit man måste vara noga med att undersöka är hur dessa som köpt importer och som är så nöjda både rider/tränar och hur länge de haft hästen. För de allra flesta hästar håller för enklare promenad/motionsridning ett tag. Men en hel del kommer inte att hålla för hårdare träning och tävling.

Ska man köpa importhäst och inte betala dyra priser, så ska man själv åka iväg till säljaren i det land man vill köpa hästen. Där har man störst chans att hitta en hel och frisk häst till hyfsade pengar. Man får ju dessutom helt klart för sig hur hästen haft det där den finns. För det är långt ifrån alla utländska hästar som t ex får gå i någon större hage någon längre tid var dag eller som får optimalt med foder. Inget av detta går att kolla upp om man köper hästen här hos en importör.

Till så får man ju också tänka på att om importhästen är billig häst hos en hästhandlare. Så var den ännu billigare innan hästhandlaren fick tag i den. Kostnader för att få hit den och i inköp plus en vinst här är ju något som en hästhandlare ska ha.

Tyvärr har jag sett ett antal hästar och ponny som kommit hit från Belgien, Holland och Danmark. Köpta av hästhandlare (i Skåne) som inte alltid följer alla regler under transporten hit d v s hästen blir utsatt för lidande under hit transporten och det finns en klart risk för att den kan smittor med sig. Hästar som enligt reglerna borde få en tid i vila efter en lång transport men som istället annonseras ut direkt.

Till sist att köpa häst av en "svensk" förmedlare eller en utländsk säljare direkt när hästen finns i utlandet. Är att bädda för juridiska problem om inte hästen motsvarar förväntningen när den väl kommer hit. Så åter igen om man ska köpa utländsk häst så ska man själv åka dit och även låta göra samma undersökningar som om man köpt en svensk häst. Då har man som bäst på fötterna om inte hästen håller men då är inte heller hästen billigare än en svensk häst alla gånger.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Köpte inte vår polska häst pga att hon var billig, vi hade en budget som hon visade sig ligga väldigt mycket i underkant på, med tanke på hur hon visades upp och hur hon rörde sig mm blev jag förvånad över hennes pris (o med billig menar jag inte 20.000 kan tilläggas)
Men handlaren som förmedlar många hästar per dag kollade bara på hur hon såg ut, o hon var ingen klassisk skönhet direkt, men hon var 7 år, kom från Polen, hade haft två föl och var inte så högt utbildad. Med de kriterierna satte han priset och det är jag glad för.
En av våra tränare gissade att vi betalat tre gånger så mycket mot vad vi gjort.

Kan även tilläggas att hon tränas normalhårt och går från klarhet till klarhet och vi är otroligt nöjda med vår "fula ankunge".

Så jag vidhåller fortfarande att det kändes tryggt att köpa häst av denne handlare. Ridskolan vi står på köper i princip alla sina hästar från denne o även de flesta privatryttare har fått sina hästar förmedlade av honom, i alla prisklasser och utbildningsnivåer.

Skulle absolut inte tveka att köpa av en privatperson om rätt häst dök upp hos en sådan, som sagt finns det såklart mycket fördelar med det också :)
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Hej alla!

Jag börjar planera så smått för att skaffa egen häst och är därför ute mycket på nätet och läser annonser. Många av annonserna är uppladdade av olika försäljningsstall som importerar sina hästar från massa olika ställen. Jag är lite osäker på hur jag ska förhålla mig till dessa. Efter att ha hört en del skräckhistorier tänker jag att alla sådana stall är vinstmaskiner som bara vill tjäna så mycket som möjligt och inte drar sig från att sälja en skadad häst och lura köpare. Jag tänker att det är mycket säkrare att köpa en häst av någon som faktiskt älskat sin häst och vill att den ska ha det så bra som möjligt, men privatpersoner spelar kanske lika fula spel dom?

Hur ser ni på detta? Vad tänker ni på när ni ska köpa häst? Vågar man satsa på en häst som "fortfarande står i holland/tyskland/polen"? Dessa hästar ser ofta fina ut men säljs ofta skrämmande billigt...


Tacksam för lite ny input!

Vi har gjort hästköp både av privatpersoner och försäljningstall.
Positivt med att köpa privat är ju att man får hela hästens historia när man köper,tycker ofta priserna ligger lite högre privat dock,det är kanske lätt att överskatta sin egen häst.Bra också att man ofta kan köpa med hästen egna sadel etc som redan passar.
Nackdelen med försäljningstall är att man går miste om hästens hela historia,det är lätt att bli blåst och köpa på sej en skadad eller felhanterad häst där skadan upptäcks efter att bytesrätten gått ut.
Bytesrätten gör ju även att man blir bunden till just det försäljningstallet vid problem.
Men tycker trots det att har man erfarenheten och rätta kunskapem kan man göra bra hästköp och passar det inte riktigt får man byta.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Bara för att man köper av en privatperson så betyder det inte garanterat att man får -hela- hästens historia.. företagare eller inte, så finns det människor med selektivt minne.

Sen är det ju så att det är inte alls alla företagare som köper in hästar för att sälja vidare, utan tar emot för provision (och eller månadsavgift), dvs att det är det en företagare som gör jobbet med annonsering, visning och hjälper till att förhandla och så, men själva kontraktet skrivs med 'gamla matte'.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Jag tycker att det låter ännu mer osäkert att åka till Polen eller Tyskland för att själv ta hem en häst. Menar du att svenska återförsäljare är mer oseriösa än exportörerna? :confused:
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Hur tänker ni när ni läser annonser och provrider då? Hur tar man reda på hästens bakgrund? Ska se till att få ringa och prata med äldre ägare? Vad har man egentligen för möjligheter att försäkra sig om sjukdomsbakgrunden?

Just nu känns det som att jag aldrig skulle våga köpa av nån jag inte känner, därför ska jag troligtvis kolla på en tidigare arbetsgivares häst. Jag vet att hon är duktig med hästar men inte ens henne litar jag på till 100%. Kanske jag som jag problem med tilliten...
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Det spelar mindre roll vem som är säljaren.

Däremot hästens skick spelar all roll. D v s om det är en frisk häst bryr jag mig inte om var den kommer ifrån. För att säkerställa att den är frisk vill jag att den ska vara väl igångsatt på den nivå den befinner sig, gå UA genom en klinikbesiktning med arbetsprov och jag vill också ha del av ev. tidigare plåtar. Just det senare har visat sig vara många som faller på.

Deras egna veterinärer har inte ansett att det är något problem (eller säljaren säger att det är så), när vi kollat plåtarna har det varit allt annat än UA.
 
Sv: Privata försäljare vs. försäljningsstall

Hur tänker ni när ni läser annonser och provrider då? Hur tar man reda på hästens bakgrund? Ska se till att få ringa och prata med äldre ägare? Vad har man egentligen för möjligheter att försäkra sig om sjukdomsbakgrunden?

Just nu känns det som att jag aldrig skulle våga köpa av nån jag inte känner, därför ska jag troligtvis kolla på en tidigare arbetsgivares häst. Jag vet att hon är duktig med hästar men inte ens henne litar jag på till 100%. Kanske jag som jag problem med tilliten...

Vi som oftast köpt tävlingshästar kollar upp resultat m.m. i TDB,pratar också med kompisar om de sett hästen på tävling eller om de hört något om den.
Frågar massvis per telefon innan vi ens åker och tittar och brukar också ringa tidigare ägare.
Oskrivna blad som unghästar kan man ju inte kolla upp så utan får bara se till kapaciteten de verkar ha och rent vetrinärintyg.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 591
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 735
Senast: Wille
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 979
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag och min syster har för ett tag sen börjat leta vår första egna ponny, men det har tyvärr inte gått så bra hittills. Det var från...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
15 485

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp