Prisvärd snabb cykel?

Ravishing

Trådstartare
Är det någon här på buke som har koll på cyklar?

Jag är totalt clueless när det gäller cykling och cyklar, men jag är ute efter en snabb, lätt cykel för transportcykling på asfalt. Pris ca 5-6.000:-.

Några tips?

Spontant känns det bättre att köpa en begad bra cykel än något halvdant, halvtungt nytt. Men vad ska jag kolla efter?
 
Sv: Prisvärd snabb cykel?

Se först och främst till att få en cykel i rätt storlek och med en geometri som passar dig. Man kan justera en del med styrstam och sadelstolpe men är det för mycket fel blir det aldrig helt bra. Det är mitt tips.
 
Sv: Prisvärd snabb cykel?

Jag tror du ska åka runt till lite olika cykelaffärer för att testa och se vad du vill ha. Vet du t ex om du vill ha en racer eller en hybrid? Jag har en hybrid och är för det mesta nöjd med det (en Scott P45). Den låg nog på drygt 6000 "ren", men med lite tillbehör som pakethållare, sadel, stänkskärmar, cykeldator osv landade den runt 8000. Jag märkte också att jag passade bättre med vissa märken, och att jag tyckte skivbromsar var toppen! Jag trodde dessutom att jag lika gärna kunde ha en cykel med herr-ram, men nepp, det funkade mycket sämre än damram, det blev fel i proportionerna. När du listat ut vad det är du vill ha kan du ju kolla begagnatmarknaden, så har du större chans att få något du trivs med.
 
Sv: Prisvärd snabb cykel?

Vilket styre du väljer är också viktigt, ett rakt styre ger bättre manövreringsförmåga medan ett bockstyre för de flesta är betydligt bekvämare vid körning på väg.
 
Sv: Prisvärd snabb cykel?

Attans, jag som hade hoppats att det var så mycket enklare. Typ "den här är prisvärd, köp den". Jag får väl helt enkelt ta mig runt och kolla lite :) tack för tips!
 
Sv: Prisvärd snabb cykel?

Jag köpte en elcykel och ångrar mig inte en dag. Visserligen dyrare än din budget men den för mig snabbt och roligt längs landsvägen till jobbet.
 
Sv: Prisvärd snabb cykel?

Jag tycker att det är viktigast med hyfsat smala däck jag. Breda däck suger verkligen tag i asfalten och det blir tungt som attan att trampa. En bra cykel att transportera sig med behöver inte kosta mycket alls (finns utmärkta begagnade), men ska du ha lite finesser som rostfri kedja, många växlar och andra nyare tillbehör så drar det iväg lite.

Jag föredrar också en bred och rejäl sadel och jag vill inte sitta för framåtlutad när jag cyklar. Men det är en smaksak :)
 
Sv: Prisvärd snabb cykel?

Som vardagscykel har jag en Trek S 820 mid gloss black.
Tycker det är en väldigt prisvärd cykel med bra kvalité på många delar.
Kostar dock ca 7300 kr i nypris men den håller resten av livet.
Finns säkert att finna begagnade också för att komma ned i pris.
 
Sv: Prisvärd snabb cykel?

Gillar min Trek fx 7.1 för det ändamålet. Det är en hybrid, smala däck, jag tar mig 43 km till jobbet på den då och då utan att cykla vettet ur mig. Jag har herrmodellen för måtten passade mig bra, så se till att du får hjälp att mäta ordentligt. Jag tror du får en sån för ca 6000.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Dags att komma i sommarform (någon sommar skall jag väl vara i form) Har lite dåligt med tid så cykel är mitt redskap. Cyklar till...
Svar
0
· Visningar
1 114
Senast: vinkelina
·
Träning Lite nattliga funderingar sådär....Visste inte var jag skulle lägga tråden, moderatorn får gärna flytta! Nu har jag ridit så gott som...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 785
Hundhälsa Det dök upp en spontan fundering när jag läste en annan tråd här inne, ang överträning av hund. Har som bekant två (vallande) border...
Svar
6
· Visningar
2 481

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp