Prisutdelning - nytt moment i TR. Någon domare som vet?

Sv: Prisutdelning - nytt moment i TR. Någon domare som vet?

Det där har jag ringt och frågat om på förbundet och fick inget vettigt svar. Jag frågade om man skulle tolka det som att man får eller inte får. Han svarade bara att man inte bör det. Då omformulerade jag frågan att vad händer om jag tolkar bör som att man får och gör det i alla fall. Då fick jag till svar att jag inte skulle tolka det som att jag får göra utan jag ska tolka det som att man bör göra så :confused: :confused: jag tror inte riktigt att dom vet vad dom håller på med verkar det som.

Varför använder de inte ordet "skall" om det nu är så de menar?? :mad:

Nu blir jag förvirrad. Tolkade 'får' som att man får deltaga till fots om man vill. Men förstår ditt resonemang också.

Så, jag får välja nästa gång jag kommer 6:a :p

skall är ngt hundar håller på med.. ska är bättre ;)

Mom 211
Nytt moment:
Prisutdelningar/ceremonier
Vid inbjudnings-, lokal- och regional tävling bör de tre främst placerade pristagarna sitta till häst.
Övriga pristagare får deltaga till fots.
Vid nationell- och elittävling bör de fem främst placerade pristagarna sitta till häst.
Övriga pristagare får deltaga till fots.
Om säkerheten riskeras kan prisutdelning ske till fots för samtliga pristagare. Överdomare kan besluta
om annan ordning vid prisutdelning skall gälla.

Kan man tolka detta moment som om man kan välja att medverka till fots om man nu råkar ha en häst/ponny som blir överexalterad vid prisutdelningar? I mina ögon är ju inte bör något man är tvungen att följa...

Bör sitta till häst innebär att man ska sitta till häst om ej detta äventyrar säkerheten. Med andra ord, man kan få slippa om hästen är knepig på prisutdelningar.

Övriga ryttare får deltaga till fots innebär att de får deltaga i prisutdelning till fots men får också gärna deltaga till häst om de själva vill.

Genomgånget på domaraspirantträff den 4:e februari 2007

Övriga ryttare får deltaga till fots innebär att de får deltaga i prisutdelning till fots men får också gärna deltaga till häst om de själva vill.

Jamen då fattade jag rätt då, tänkte väl att det vore konstigt annars:idea:

Bör sitta till häst innebär att man ska sitta till häst om ej detta äventyrar säkerheten. Med andra ord, man kan få slippa om hästen är knepig på prisutdelningar.

under förutsättning att arrangören tillåter det antar jag? ;)
vissa vill ju ha tex max 6 st inne på banan om det är litet ridhus. blir ju konstigt då om man som tex 8e plac kommer och kräver att få komma in till häst och hänvisar till TR....

vissa vill ju ha tex max 6 st inne på banan om det är litet ridhus. blir ju konstigt då om man som tex 8e plac kommer och kräver att få komma in till häst och hänvisar till TR....

Givetvis men det gällde ju även då det i TR stod att deltagarna ska vara till häst under prisutdelning. Snacka om att kunna kräva det då, när man bevisligen bryter mot TR om man inte har häst med sig in. :D

Det är nog bäst att man frågar "tanterna" om lov innan man skippar hästen i alla fall ;)

Det är nog bäst att man frågar "tanterna" om lov innan man skippar hästen i alla fall ;)

Exakt, det är ju "tanterna" som skall upplysas om att hästen kan vara en säkerhetsrisk under prisutdelningen så du måste ju prata med dem i alla fall. :D

Av ren nyfikenhet bara måste jag fråga..är det vanligt att det händer, just det du pratar om? Att någon kräver att få vara till häst vid prisutdelning fast arrangören inte vill det? Regeln att de placerade skall vara till häst (den som kom innan årets ändring till "bör") berodde ju på att arrangörerna klagade över att ryttarna ville komma in utan häst..jag har personligen aldrig varit med om någon som kräver att få ha hästen med in på banan, har bara varit med om det motsatta. Sedan undrar jag över det du säjer om litet ridhus..har man haft tävlingar på minst 20x40 bana, hur kan man hävda att ridhuset skulle vara för litet för dessa tio att närvara vid prisutdelning? Det kan ju inte vara fler än tio då full klass är 40 st :confused:

jag har aldrig varit med om det irl, det var mer ett teoretiskt resonemang ;) brukar vara som du säger, att folk vill komma utan häst.
personligen föredrar jag åxå att komma utan häst, om jag inte har vunnit förståss :D för dressyrryttare är så värdelösa på att rida ärevarv :devil:
och dessutom brukar flera av hästarna ha flippat ut totalt redan när de ska få jätteläskiga rosetter på sig :angel: (och då kan det bli trångt mellan hästarna oavsett storlek på ridhus)

jag har aldrig varit med om det irl, det var mer ett teoretiskt resonemang ;) brukar vara som du säger, att folk vill komma utan häst.
personligen föredrar jag åxå att komma utan häst, om jag inte har vunnit förståss :D för dressyrryttare är så värdelösa på att rida ärevarv :devil:
och dessutom brukar flera av hästarna ha flippat ut totalt redan när de ska få jätteläskiga rosetter på sig :angel: (och då kan det bli trångt mellan hästarna oavsett storlek på ridhus)

Min häst skulle kunna starta en kurs om hur man beter sig på prisutdelningar..han står som förstenad, totalt koncentrerad på att rosetten skall sitta fint i tränset, rör inte en fena under hela ceremonin. Sedan galopperar han världsvant runt, lugnt och säkert, spelar ingen roll om andra kör kamikaze rejs. Han är som gjord för prisutdelningar. :D

min med :) det enda jag kan klaga på är väl att han sällan har öronen framåt - han tycker att det är tråkigt att vänta på ärevarvet :D

Min är oxå jätte snäll står stilla och väntar tills han känner att man kortar tyglarna och musiken startar då e det full rulle hela vägen runt, dressyr hästarna hänger oftast inte med i våran galopp (ovh det går inte så himmla fort)

Min tolkning är väl att de tre främsta, om vi nu är på en lokal tex, helst bör sitta till häst, men att de inte behöver om det finns anledning till det.
och att resterande placerade själva får välja om de vill delta till häst eller till fots.

Jag själv anser nog att arrangören kan ha överlagt med överdomaren om detta redan innan tävlingen så att man kan skriva med det i Ryttarmeddelandet, så vet alla vad som gäller utan att behöva oroa sej för att det kan bli fel, hur man nu väljer att göra.

Liknande trådar

Dressyr Suttit och lusläst TR och hittat lite jag som jag blir fundersam på: *står i mom 224 att Lössvans är förbjudet.... Antar att det är...
Svar
5
· Visningar
1 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka