Prisutdelning - nytt moment i TR. Någon domare som vet?

break_a_leg

Trådstartare
Mom 211
Nytt moment:
Prisutdelningar/ceremonier
Vid inbjudnings-, lokal- och regional tävling bör de tre främst placerade pristagarna sitta till häst.
Övriga pristagare får deltaga till fots.
Vid nationell- och elittävling bör de fem främst placerade pristagarna sitta till häst.
Om säkerheten riskeras kan prisutdelning ske till fots för samtliga pristagare. Överdomare kan besluta
om annan ordning vid prisutdelning skall gälla.

Kan man tolka detta moment som om man kan välja att medverka till fots om man nu råkar ha en häst/ponny som blir överexalterad vid prisutdelningar? I mina ögon är ju inte bör något man är tvungen att följa...

Sv: Prisutdelning - nytt moment i TR. Någon domare som vet?

bör.... hmmm
jag skulle nog fråga överdommaren om det skulle gälla mig.

jag tolkar bör precis som du. men för säkerhets skull skulle jag prata med överdomaren på tävlingen (om jag nu hade en häst som inte kunde bete sig på prisutdelning...)

Vi var på lokal dressyrtävling förra helgen. Då kom alla de 5 placerade in till fots. De fick välja själv om de ville ta med hästen in.

tolkar som du,men hade frågat överdommaren varje gång ändå...för är h*n av en annan åsikt blir det ett jävla liv rent ut sagt

Jag håller på att läsa igenom TR nu, har ju inget grönt kort än och vill läsa igenom innan jag gör provet.

Det jag reflekterade över är att det på vissa ställen står "bör"

Jaha, och om inte då? Vad händer då? "Är att föredra" förstår jag bättre, men bör...? eller tolkar ni "bör" = "att föredra" (helst, vore bra, snälla gör så, kul om ni gör så även om det inte är är ett måste...)

Jaha, och om inte då? Vad händer då? "Är att föredra" förstår jag bättre, men bör...? eller tolkar ni "bör" = "att föredra" (helst, vore bra, snälla gör så, kul om ni gör så även om det inte är är ett måste...)

Jag tror iaf att de flesta överdomare tolkar bör som "att föredra" ;) Nu är jag inte rädd för att fråga, kommer säkert att fråga om detta med prisutdelning också när jag får tillfälle. De flesta överdomare tycker nog att det är trevligt att man pratar lite med dem också, fast jag vet att många tycker att de är respektingivande...

Senast ändrad:

Bör, är lite mildare än ska.

Tidigare har det ju varit enl TR att alla placerade SKA deltaga på prisutdelningen till häst.
Men efter vissa incidenter, då hästar blivit skadade av andra så har man ändrat i TR till bör, och till de främst placerade.

Jag tycker det är bra.

De övriga pristagarna, får de deltaga till häst också?

står det så nej, endast till fots.

Jag håller på att läsa igenom TR nu, har ju inget grönt kort än och vill läsa igenom innan jag gör provet.

Det jag reflekterade över är att det på vissa ställen står "bör"

Det där har jag ringt och frågat om på förbundet och fick inget vettigt svar. Jag frågade om man skulle tolka det som att man får eller inte får. Han svarade bara att man inte bör det. Då omformulerade jag frågan att vad händer om jag tolkar bör som att man får och gör det i alla fall. Då fick jag till svar att jag inte skulle tolka det som att jag får göra utan jag ska tolka det som att man bör göra så :confused: :confused: jag tror inte riktigt att dom vet vad dom håller på med verkar det som.

står det så nej, endast till fots.

Hmm, så var det det där med tolkningar..
Det där "får":et hade jag tolkat som att de visst får ha hästen med in på prisutdelning men att de inte behöver...
:)

Hmm, så var det det där med tolkningar..
Det där "får":et hade jag tolkat som att de visst får ha hästen med in på prisutdelning men att de inte behöver...
:)

Så hade jag tolkat också. Annars skulle det har stått "ska deltaga till fots". Är det inte så det ska tolkas då?

*KL*
I min värld så kommer de flesta in till häst idag, av respekt för publik o sponsorer. Det var betydligt sämre förr.

De enda gångerna som jag har avstått, har varit för om
A. hästen är ung o vill inte "klä på den" en gång extra
B. Om jag ej har hunnit i tid:o
Många ggr har man ingen info om läget på parkeringen o om man är själv blir det svårt att hålla reda på den.

Jag tolkar det som att man får deltaga om man vill, men till fots.

TR är märkligt......

Jag upplever att det är arrangören/ speakern som uppmanar de placerade att komma in till häst.

Ja, men det ska ju ändå gå att läsa sej till tydligt vad som gäller. I o f s så får man ju fråga om man inte vet, självklart och speakern säger nog. Men texter ska faktiskt gå att tolka också.

Liknande trådar

Dressyr Suttit och lusläst TR och hittat lite jag som jag blir fundersam på: *står i mom 224 att Lössvans är förbjudet.... Antar att det är...
Svar
5
· Visningar
1 044

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka