Prispengar etc.?

S

SMJ

Funderingar kring priser etc inom islandshästsporten på både låg som högnivå. Någon som sitter på lite info? :)

Sv: Prispengar etc.?

Funderingar kring priser etc inom islandshästsporten på både låg som högnivå. Någon som sitter på lite info? :)

På låg nivå är väl prispengarna som inom all sport trevliga men försumbara i det stora hela. Täcket eller grimman man vinner är i bästa fall användbara :). Och är det pengar så är det normalt småsummor.

Vad är det du vill ha svar på, förstår inte riktigt ditt inlägg. Jag tror mig veta en hel del om sådant, så ställ frågan rakt ut så ska du få svar.

Jadu, för det första så beror det helt på vilka klubb som annordnar tävlingen!
har varit på tävlingar då man får hyfsat bra priser när man kommer ex. 10:a och på andra tävlingar då man bara får rosett när man kommer 6:a.
Sista tävlingen jag var med på så kunde man vinna betäckningar, startavgifter, pengar (ca 200-500kr) osv.

Tävlar man däremot på ex. VM så vinnar man tusenlappar istället för hundra lappar..

Men pris pengarna är inte alls lika höga som ex. vid stora hopptävlingar och sådär.

Prispengar förekommer, dock inte så ofta som man kanske kan tro. Firmakeppni är en form som pengar kan förekomma, sedan förekommer det lite då och då att någon arrangerar en tävling där prispengar förekommer, på Toftinge förekom en sådan tävling för några år sedan. Den hade fått några fina sponsorer, och jag tror att några deltagare var mer än nöjda när de åkte därifrån.

Våra vanligaste tävlingar såsom lätta, öppna, nationella osv har ju inga pengar men kan vara sponsrade med mycket fina priser istället. Så därför passar jag på att tacka alla sponsorer som bidragit till fina priser de de olika tävlingarna, i de fall ni läser detta.:bow::bow::bow:

Alltså, prispengar förekommer inte särskilt ofta, det krävs ju mycket bra sponsringar eller väldigt höga anmälningsavgifter för att det ska vara möjligt. Det senare brukar bara leda till att folk avstår från att anmäla sig, och den chansen brukar inte arrangören ta i alla klasser utan kanske döper en klass till elit där det kan förekomma prispengar men i gengäld så är anmälningsavgiften avsevärt mycket högre än för övriga klasser.

Om jag minns rätt hade min lokalklubb 10.000:- i prispott (till ensam vinnare) vid invigningen av ovalbanan 2004. Normalt är prispengarna inte så stora.

Som ett inlägg i debatten kring just prispengar, så hadejag med en nära vän till SM i år, hon har tävlat en hel del hoppning och fälttävlan och dte var så oerhört pinsamt när priserna på SM utannonserades. Det var fodersäckar, delikatessbrickor och liknande.
Dte borde verkligen komma upp en debatt kring just prispengar för att det åtminstone ska vara möjligt att gå på plus minus noll om man vinner en tävling. Idag är ju tävlandet bara en dyr obby som inte drar in annan än reklam.
Vi har ju en stor sport och en relativt stor förening. Vad saknar vi för att leta fram de riktiga sponsorerna? Vad gör hoppningen och dressyren som vi inte gör?

De har kommit lite längre i utvecklingen på gott och ont, vi lär komma dit så småningom. Det finns inget större reklamvärde i att sponsra islandshästar, hoppning börjar bli rumsrent och får åtminstone en del uppmärksamhet då och då. Islandshästar förekommer mest som mysfaktor.

Så har vi ju det faktum att Islandshästförbundet står på egna ben och inte är anslutet till Ridsportförbundet. Däremed är vi inte medlemmar i riksidrottsförbundet = får inte lika mycket uppmärksamhet i media som andra discipliner inom ridsporten.

Kostnaden är avhängd på vilken typ av tävling det handlar om, ju högre upp i klasserna desto dyrare blir det i regel. Finaler rids i A och B final de 10 bästa ekipagen eller jag skriver hellre de 10 bästa poängen, ibland händer det att det är både 11,12 och 13 ekipage med i dessa finaler. Det värsta var väl när 7 st hade placerat sig i A final och från B final kom även ett 8:e ekipage in, då blev det trångt på banan.

B finaler är tänkta att placera 6-10 plats, A final 1-5 plats.

Hur många som startar, ja det är olika. Det är inte ovanligt att dessa tävlingar drar ungefär 100-120 ekipage, och det kan handla om 25-45 ryttare i varje klass och man har ju möjlighet att starta flera klasser under en tävling.

Jo att anmälningsavgifterna varierar det förstår jag också men vilka summor pratar vi om?
vad kostar det att anmäla sig till den vanligaste klassen på en lok/reg tävling? 50kr 150kr?

I hoppning på stor häst så får man räkna minst 120 kr /start på en mindre tävling.

Så oavsett hur många startande det än är ar det max 10 placerade? ni har ingen procentsats?

I banhoppningen på regional och lokal så står det i vårat tr att alla placerade ska få startavgiften tillbaka i form av premier. Nationell är det dubbla startavgiften.

Det kan kosta t ex 300 kr i anmälningsavgift och 75 kr i grenavgift. Ibland tillkommer vet.avgift.

Det kan kosta t ex 300 kr i anmälningsavgift och 75 kr i grenavgift. Ibland tillkommer vet.avgift.

Det var billigt, här har det kostat 500 i anmälningsavgift för senior och 400 för ungdom i öppen klass, lätt klass har handlat om 400 för vuxen och 300 kr för ungdom och sedan tillkommer som sagt övriga avgifter såsom grenavgift, ev veterinär, hage eller box av gift.

Då fattar jag nada angående att det inte finns några prispengar för de placerade.

Det borde vara en baggis för arrangören om de placerade (10 st?) på 100 starter får tillbaka sin anmälningsavgift. Så fungerar det i hoppsporten och där är det inte lika dyrt med en start som i isisvärlden.
Om det inte är så att det är mer än en domare som domer en gren.

Fem domare dömer, i vissa grenar går det år ytterligare domare till det kommer anläggningshyra i de flesta fall då många klubbar hyr in sig eftersom få har egen bana. Till skillnad mot t ex hopp eller dressyr som har pengar från ridsportförbundet, det har inte islandshästar.

10 placerade per gren (1,2,3,4,5 får färgade rosetter - 6,7,8,9,10 får vita) ja, då snackar vi kanske 8 grenar + ungdomsklasser i vardera gren.

Men vi kanske kan börja nånstans...att vinnaren för tillbaka avgiften,eller de som hamnar i a-final? För det är då inte billigt att tävla islansdhäst.

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Jag ska ringa vet o fråga också, men vill även fiska lite svar här. Vi har kikat på en kattunge, som visade sig ha ett tångbett...
Svar
13
· Visningar
916
Senast: Mojma
·
Hundträning Jag har en alldeles underbar liten valp, som är glad och lättsam i det allra mesta. De senaste dagarna har vi dock märkt vad vi tolkar...
Svar
15
· Visningar
1 536
Senast: Roheryn
·
Hundträning Jag funderar lite på att skaffa brukshund om 2-3 år. Ligger en bit bort i tiden pga privatliv och jobb etc. Har dels lite funderingar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
4 020
Senast: TantAgda
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 581
Senast: Claraclara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Extremt het häst