Priset på formen

önskan

Trådstartare
hur viktigt tycker ni det är att få till det där extra på hästen, då den arbetar så där fruktansvärt bra. Vad är priset?

EX: En otroligt duktig tränare- rider till ett sto- hon vägrar att ta ett steg åt sidan- pisken åker fram- synen är inte vacker- men efteråt går hästen som en dröm. Bakbenen väl under sig i total balans.
Tilläggas kan att tränaren är otroligt duktig och vet exakt hur mycket och när han ska ge efter, men ändå?

Klassresa till real alta escuela, klassen tittar på träningen, blodet flyger. Man har piskat hingsten blodig. INSE hur hårt man måste slå för att det ska gå hål i huden. Man kan tillägga dessto yngre tränare dessto mer piska. :cry:

Det sägs(lägg märke till att detta inte är kontrollerad fakta) att nuno oliveiras ridhus var stängt under tillridning...

Jag har alltid trott att det funnits så skikliga ridmänniskor som fått sina hästar att gå så där underbart fantastikt med bara små hjälper- utan piska men jag börjar faktiskt tro att dessa människor inte finns.

Jag vill inte på något sått säga att ni piskar era hästar för att få dessa och gå bra. Men vad krävs det för att få till det lilla extra och vad är ett rimligt pris?

Berätta gärna om någon genuin hästmänniska för jag är förtvivlad
Funderar på att bara rida i skogen med långa tyglar, känns som mest humant...

Sv: Priset på formen

Vad som krävs är väl att hästen verkligen vill jobba med dig, och det uppnår man knappast genom att slå den. Tvärtom visa att man har något innanför pannbenet och att du går att lita på. Om hästen inte lyssnar kanske du får övertyga den på andra sätt att det är roligt att samarbeta, inte genom att tvinga den! För det är inte samarbete.

Jag tror att en häst som är tvingad/skrämd till att lyda gör precis det du ber om, vågar inte tänka själv och därmed erbjuda dig det allra yttersta, utan den fungerar mest som en maskin.

Hästar som inte är skrämda utan tycker det är roligt och vill visa att de är duktiga, kanske ibland hittar på lite egna grejer. Typ att de vill göra de nyaste de lärt sig hela tiden. Och det tycker ju vissa är jättehemskt, hästen tar över!

För mig är det bara roligt om man märker att hästen tänker så det knakar och har egna förslag.. Det är mer samarbete än om hästen utan att tänka tar minsta hjälp som en order som ska utföras om man inte vill få stryk.

Och då är inte mitt mål att rida ett genomtänkt program eller att visa hur jag kan kontrollera min häst, utan mitt mål är att ha roligt med hästen och genom det hjälpa den att få bättre fysik.

jag håller med SabinaOchSara!
Målet med min ridning är inte att få en häst som går i så optimal arbetsställning som möjligt. Målet med min ridning är att ha roligt och ha ett samarbete mellan häst och människa som fungerar utan spänningar och utan att någon behöver känna sig olycklig eller osedd.
Jag vill att min häst skall lyssna på mig, och för att hon skall göra det kräver hon att jag lyssnar på henne i gengäld.

Jag är på kurs för en genuin hästmänniska just nu. Han är körsven som jobbat med hästar i skogen i flera flera år samt tävlat i diverse körgrenar etc. Han pratar bland annat om arbetsglädje, att man aldrig skall kräva mer av hästen än den kan göra med glädje och samtidigt ha både självförtroendet och förtroendet för kusken i behåll.
Jag tror knappast att han slår sina hästar, någonsin.

Blanda inte ihop.
Det finns ryttare som kan göra sakerna med minimala hjälper. Men så finns det hästar som vägrar göra sakerna med minimal hjälper.
Det finns ryttare som inte kan rida båda sorterna. Det finns ryttare som kan rida båda sorterna.
Och så finns det dom som lever i en drömvärld där allt är perfekt.
Vakna, gå och kolla in hästen. Ska den ridas eller ner i hundmatsburken. Klaga inte på tränaren om felet är hästens.
Klaga på tränaren om felet är tränarens. Men var säker först.
Yngre tränare är hårdare ja, med åldern så är det inte så viktigt att få varje ök att gå. Det finns tillräckligt många trevliga hästar så man kan ge dom dåliga till dom som fortfarande orkar slåss.
Och i slutändan, vem har köpt kräket?

Det där var lite hårda ord....
Man skall heller inte glömma de hästar som VILL men inte KAN, pga deras exteriör eller mentala status...det är inte hästens fel........

Fast "kräket" kan ju inte rå för att den ser ut som den gör...inom ridning skall hästar formas efter samma mall, inom travet exempelvis får hästarna röra sig "hur dom" vill formmässigt bara dom tar sig framåt...'

ridhästen är ju avlad..och ser ut som den gör, den kanske inte ens ÄR köpt..

jag gillar inte när man kallar hästar kräk, det tyder på respektlöshet inför djuret, att man sen inte vill hålla på med hästar som inte har förutsättningar är en annan sak....

det var bara det jag ville säga.....

Det jag sett så är det oftast temperamentet på hästen som sätter emot, hästar som helt enkelt vägrar att ta ett steg åt sidan, hästar som gör allt de bara kan för att komma undan.

Jag undrar då om det finns en annan väg att gå än att ta till pisken- Om man är tillräckligt duktig borde man kunna lirka/ lura hästen dit. Men jag antar att det skulle ta längre tid.

Svårt att tro att hingstarna på spanska ridskolan är dåligt exteriört.

MIn egentliga fråga är går det att få hästarna gå det yttersta utan att tvinga dem med VÅLD?
Tvinga dem lär man behöva göra för de flesta hästar tycker det är roligare att äta hö än att arbetas

De äldre beridarna hade väl troligen mer kunskap än de yngre.

om tvinga o lära är samma sak så har du nog rätt.....att hästar inte VILL är ju ingen nyhet, men det FINNS hästar som faktiskt inte KAN....och varför skulle inte hovridskolans hästar kunna ha fel i exteriören??

ofta är det iallafall nåt som är galet när hästar inte vill göra saker...vad det än är...en del kanske bara protesterar mot behandlingen...man kanske skall försöka genom andra vägar....men stryk är ju den snabba vägen.....och det brukar ju straffa sig längre fram.

Antar bara att de är så kunninga så de inte väljer hästar med fel i exteriören, det borde vara en dålig ekonomisk investering då hästarna ska passa den högre skolan.
Men klart de gör misstag också och hästarna kan ha ont någonstans vad vet jag?

Det finns ju inga hästar som har "perfekt" exteriör..det finns hästar som är "nära" men aldrig att dom är 100...iannat fall så borde ju ALLA hästar kunna utföra samma saker lika bra...men så är det ju inte...men just i hovridskolans fall så är det ju troligtvis inga såna fel:D Det håller jag med om...

Jag vill bara mena att en del hästar är inte skapta att göra vissa rörelser, en del människor har förmåga att se o fatta det, medans andra inte har den förmågan....

Hm...jag hoppas att du inte har en så negativ syn...det är jobbigt när man ser nån slå sin häst för att göra som man vill, speciellt när man trodde att den personen var en riktigt hästmänniska eller nåt sånt...

Vet inte riktigt om detta hör hit för du pratade ju om formen o så men jag kan ju berätta ändå...jag blev fodervärd på ett jättefint halvblodssto med toppstam men som tyvärr bara blivit inridet och sen gått några enstaka skogspromenader...ägaren hade tröttnat...när jag började rida henne så red jag dressyr i paddocken ett par gånger i början då jag inte ville rida ut ännu (kände ju inte hästen sen tidigare)...varje gång jag skulle försöka mig på att göra skänkelvikning så stegrade sig hästen!!

Jag förstod ingenting för de hade sagt att hon kunde rörelsen. Men jag är, som många tycker, lite mesig i mitt sätt att arbeta med hästar så jag gjorde inte som en del skulle ha gjort...slitit tills hästen gjorde det jag bad den om. Utan jag gick runt problemet.

Började med att flytta hästen åt sidan när jag skulle förbi i stallgången och massor med beröm. Sen började jag rida ut och då flyttade jag rumpan runt träd o liknande. Sen vågade jag mig in i paddocken igen och där så gjorde jag så att jag placerade en massa saker precis innan för kortsidorna så man inte kunde gå där. Sen så skrittade jag på långsidan och svängde in före kortsidan så att jag kom precis framför sakerna och då var ju närmaste vägen att gå ut till spåret ju...så la jag till skänkeln när hästen började vandra dit så rumpan kom med...

Det här var typ 2 år sen och det går jättebra att rida skänkelvikning på henne...hon går med i ridskoleverksamheten nuförtiden och är väldigt duktig...för rätt ryttare förstås för hon kräver en del!!

Men jag tyckte iaf det var kul att det funkade för det var många som tyckte att jag skulle vara hårdare o kräva mer...men jag trodde mer på mitt sätt!!

Hästen är inte skapad för ridning, även om aveln försöker sträva åt det hållet. Om vi utnyttjar den måste vi se till att den går på ett sätt som inte skadar på lång sikt. Jämför med dig själv när du lyfter! Hur många lyfter rätt, använder knäna?

Hästen är stor och stark, så om man regelbundet bråkar med den blir det protester eller ansträngning.

Det gäller att väcka hästen så att den lyssnar och sen vill den gärna vara med och jobba. Inte ens i gräshage äter hästen hela tiden! Och hästar springer gärna tillsammans och busar. Att springa och hålla sig i form är lika naturligt och livsviktigt för hästen som att äta. Vi kan utnyttja den driften - framåtbjudning.

Spöet beskrivs ofta som en förlängd hand. Har du provat spöet på dig själv? Om inte - gör det. Då vet du rätt bra vad som är en lagom klatsch. Om en sån klatsch får hästen att börja använda sin bakkärra till att bära sig kommer den att leva och må bra i många år. Sen kanske inte spöet behövs på alla hästar .... Om ryttaren såsar runt med en häst som inte tränar sin muskulatur kommer hästen inte att hålla. Minsta bus i hagen leder till skador, hur mycket lindor man än har satt på.

Sen är det ju tråkigt att många som använder spö och sporrar inte kan rida det dom väcker. Hästen blir för mycket häst - och du drar man i bettet och sitter tungt. Då blir det skador iallafall. Bättre att väcka långsamt så att ryttare och häst hinner vänja sig.

(Steget från att åka buss till att köra Ferrari på racerbana är väldigt långt. Eget körkort åtminstone på Folka borde vara ett förstasteg, men tyvärr blir det ofta V8 på en gång)

Det händer att folk förfasar sig över hård ridning etc - när hästen äntligen kommer loss och börjar jobba. Själva sitter de med halvlång tygel och rycker i munnen vid varje steg hästen tar. Hästen blir mer och mer framtung och tappar sambandet genom kroppen - det som kallas för durchlässigkeit eller throughness men som vi kallar "på tygeln" - inget bra uttryck! Eftersom många tror att det handlar om att dra halsen till en snygg båge osv....... :) /T_B

Det är viktigt att skilja på korrigering eller om man nu ska kalla det "väcka hästen", och misshandel. Men när det handlar om att piska hästen blodig är man solklart inne på det sistnämnda. Och det är inte tolererbart.

En hjälp kan ökas i intensitet för att få fram önskad respons - eftergift - till en viss gräns innan man är inne på slagsmål, där man bara bygger upp spänningar, raserar förtroendet som ridningen någonstans måste bygga på. Innan man kommer dit måste man ha självkontroll nog att bromsa, fundera på orsaker till blockeringen, kanske försöka hitta andra vägar att visa hästen vad man vill, kanske lämna över träningen till någon mer kompetent person. Eller besluta sig för att hästen inte fungerar till det man vill.

Gäller det att hästen betett sig så aggressivt att den anses farlig att handskas med om man inte hanterar den med grovt våld är det väl bättre för hästen att få en snabb och värdig avslutning på sitt liv.

För övrigt tycker jag mig ofta (tittar gärna in på olika ridklubbar där man ser många ekipage) se sk hård ridning, och sällan eller aldrig med resultatet att hästen "äntligen kommer loss och börjar jobba". Oftare kommer hårdheten att ge spänd, svettig, stressig, hoppig häst, trots att denna från början såg trevlig och samarbetsvillig ut. Ridningen sker ofta av en ryttare där hjälpgivningen redan från början är otydlig, tvetydig eller hårdhänt, där sitsen är allt annat än korrekt och skickligheten överlag kan ifrågasättas. Hästen brukar, om den inte får eftergift (vilket är sällsynt bland dessa ryttare), slutligen att börja protestera mot behandlingen, vilket leder till än hårdare ridning - nu med regelrätt bestraffning inbakat bland de kraftiga hjälperna - och det hela brukar sluta med att hästen viserligen slutar protestera, men fortfarande inte närmar sig någon avslappnad eftergift. Även framåtbjudning brukar försvinna där någonstans.

Däremot har jag sett hur, vad jag anser, skickliga ryttare kan korrigera en häst med en snabb upptrappning av hjälpgivningen, en "uppväckande" skänkel, lätt spöhjälp, tygeltag eller rösthjälp, och då få just en uppmärksammare, mer eftergiven men fortsatt positiv och framåtbjudande häst som resultat.

Håller med dig!

Vill också understryka det sorgliga i att ryttare framkallar beteenden hos hästen som de sedan straffar hästen för...

Många ryttare erkänner sent i sin karriär att de verkligen känner olust inför hur de själva farit fram med sina hästar i unga år./T_B

Jag ska förtydliga att jag inte anser att "flower power" ridning är rätt. Och med det menar jag ridning där man inte gör något, och tror att allt kommer av sig själv. Jag anser att vissa hästar måste man sätta lite "press" på medan andra kan man inte pressa. Däremot när hästar kommer in från ridhuset med 2*4 cm stora sår av sporrarna då börjar jag ifrågasätta behandlingen, hur bra hästen än gått i slutet eller hur bra tränare man än är. Jag har en känsla av att man kan korrigera fel mycket mildare genom att låta det ta längre tid. Man kanske inte får hästen helt "igenom" på första passet men kanske på andra eller tredje eller om 2 veckor. Jag får känslan av att priset för både hästen och mig är för högt om det ska krävas sån behandling.

Nej det finns olika träningsfilosofier

- Hästen kan allt och att ryttaren är oduglig som inte kan ta fram detta.
- Hästen kan allt men är olydig. Sätter sig emot
- mm

Å ena sidan. Å andra sidan:

- Hästen kan inget om den inte lär sig.
- Hästen måste tränas för att orka bära en ryttare i rätt form.
- osv...

Vilken/vilka vi väljer - tja så här teoretiskt är det väl självklart... men jag har träffat många med andra åsikter.mvh/T_B

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 466
Senast: raggsock
·
Hästmänniskan Hej alla! Jag har några frågor som jag behöver hjälp med för att kunna reda ut dem i mitt huvud, alla svar är guldvärda. Fyller18 i...
2
Svar
22
· Visningar
4 846
Senast: Grana
·
Foder & Strö Jag har två ponnyer, en född -87 och en född - 10, inackorderade i ett stall där hösilaget ingår i priset på hyran. Mina hästar har...
Svar
6
· Visningar
1 411
Senast: Larka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama