Priserna på araberna

Sv: Priserna på araberna

(den *bästa* kommentaren jag hört på länge när vi letade ungsto var från en välkänd uppfödare: VAAAA, ska ni rida henne i framtiden, jaha.......)

hahaha!!!

Nån liknande har jag också hört typ; "Jaha, har du araber, det är såna där som man har i hagen va....som dekoration.....VA? RIDER DU PÅ DEM????!"

:crazy: :rofl:

he he he,
Fast jag upplever inte det så mycket nu för tiden, som tidigare. Folk är mer förvånade att jag kan rida så lite som jag gör, utan att hästen är knäpp;)

Fler tankar:

Behövs det verkligen fler araber på tävlingsbanorna, för att visa att det går att rida dom? Är det inte så att dom behöver synas mer bara? Det finns representanter i de flesta grenarna, av olika typer och stammar...

Vill vi att araben ska lanseras som tävlingshäst? -är det av godo?

Vill vi inte att araben ska lanseras som det den är, en allroundhäst, som man kan göra det mesta med, dock inte på de högsta nivåerna kanske...
En häst med en speciell typ, och en mytomspunnen historia.

Jag tror inte att den inbitne "tävlingsmänniskan" köper arab för hoppning/dressyr tex..

Jag tycker det är självklart att friska hästar ska göra NÅNTING, sen kanske inte alla kan rida, men variationerna är oändliga!
Araben är en så pass smart och användbar häst att bara stå i hage och visas vart eller vartannat år är rena plågeriet.
Och visst känner hästen att den inte är till någon nytta, en häst ska ha en uppgift!
Ska dom inte ridas kan dom väl i alla fall få bli mammor...

För övrigt så har träningen på vårt 2 års sto just kommit igång och det går alldelens utmärkt, hon känner sig "utvald", skitglad är hon att få en uppgift! :banana: Och sen ska hon få komma till hingst när våren närmar sig!

Ha de!
Li

Ja precis, det är viktigt att dom känner sig "utvalda". Sen vad man gör är oviktigt, bara det passar individen.
Kul att det går bra!

Men jag tror inte det är ett lidande för alla hästar som inte gör något, om de har bra förutsättningar i övrigt, till ett bra liv.
Då tycker jag det är värre med alla de hästar, som presterar under ryttare 1 tim/dag, och sen får stå inne i sin box, övriga 23... Men å andra sidan är det inga araber jag tänker på då...
men, nu drog vi iväg från trådämnet ;)

he he he,
Fast jag upplever inte det så mycket nu för tiden, som tidigare. Folk är mer förvånade att jag kan rida så lite som jag gör, utan att hästen är knäpp;)

Ja just, det var en farbror som hörde att jag rider bomlöst på mina araber han tyckte det lät som att jag skrivit under dödsdomen :rofl: "de som hoppar och far, en bomlös kan inte vara så stabil"

:rofl: :rofl: :rofl:
Undrar om dom tycker vi är modiga, eller dåraktiga) ;)

Jag försvarde inte mig och mina hästar utan förklarade att många araber både rids och visas på utställningar.
Mitt närmaste exempel var jag själv bara.

Glamoren finns kvar över hela arabvärlden och lite kul är väl det också.:d

Annika

kl

Jag tror att en del av problemet inte ligger hos araben egentligen utan att folk dels har konstiga fördomar om araberna och dels har Sverige länge varit så halvblodsdominerat. Man ses liksom genast som en lite duktigare och seriösare ryttare om man har ett halvblod? (Åtminstone om man sysslar med hoppning och/eller dressyr).

Här tror jag faktiskt det kan vara en förändring på g. Halvbloden tenderar ju att bli allt större, sjukligare och knepigare i psyket verkar det som. Jag tror att de på längre sikt kanske kommer att tappa kraftigt i popularitet som fritidshästar och för folk som vill tävla på lätt och medelsvår nivå. Och som vill ha en häst som inte blir bindgalen när den inte ridits på en vecka. ;)

*puttar upp tråden en aaaning*

Blir lite förvånad när jag ser hur priserna ligger.
Hästar med ordentlig stam ligger ute för småsummor och blir inte ens sålda, hästar med kanonstam men usel exteriör inför hållbarhet säljs iväg för ofantliga summor (hinner inte ens läggas på annons).
Prestationshästarna med meriter ligger kvar i annonserna.

Är man vidsynt och snabb kan man få UNDERBARA hästar för INGA pengar!
TÄNK om jag hade tid och stall för 10 till...

Tycker själv det är skitsvårt. Har noll koll på arabpriser o kommer ta hjälp med prissättning när Sulanas bebbe efter Mambo ska säljas nästa år.(eller om jag visar som 1 åring först).

Vet du vem hingsten Positiv är/var?

Stam/ålder/prestationer/linje?(polsk,rysk osv?)avkommors prestationer osv osv... Är det någon folk känner igen eller är det en som betäckt i liten skala.

Det jag vet om honom är lite.
Född 1983 e: Figaro ue: Pomar.
Få avkommor vad jag vet.
En bild:
positiv.jpg

*puttar upp tråden en aaaning*

Blir lite förvånad när jag ser hur priserna ligger.
Hästar med ordentlig stam ligger ute för småsummor och blir inte ens sålda, hästar med kanonstam men usel exteriör inför hållbarhet säljs iväg för ofantliga summor (hinner inte ens läggas på annons).
Prestationshästarna med meriter ligger kvar i annonserna.

Är man vidsynt och snabb kan man få UNDERBARA hästar för INGA pengar!
TÄNK om jag hade tid och stall för 10 till...

Vad är ordentlig stam och vad är kanonstam idag?

Ingen som vet om han är visad eller gjort bruksprov?
Figaro o Pomar...är de visade, meriter osv...
Helt enkelt..är Positiv en bra , dålig eller medelmåttig hingst?

ok. tack! Såg ett rätt trevligt ponnyarabsto e honom som anv inom rp aveln.

Måste bara skryta lite med att jag och min förra arab tävlade upp till 110 hopp med vinster och placeringar, inte superhögt men för en fritidsriden 18-årig gammal farbror var det en stor bedrift att spöa Flyinge Artist tex.
:)

Känner till ett arabston efter Positiv, den var uppstallade här på ridskolan hoppade allt och högt, hoppade verkligen med hjärtat! Kanske inte det mest rastypiska men jättetrevlig ridhäst.

Har hört talas om att han lämnat bra hopphästar, det här arabstoet hade verkligen varit intressant att lägga en ridponny hingst på, det skulle kunnat bli riktigt kul! :d

Vet tyvärr inget mer om hingsten...

Mvh Johanna

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 810
Senast: Elina8
·
Övr. Hund Vad ligger ungefär priset på för att operera bort livmodern på tik (OHE-operation)? Jag vet att det skiljer sig mellan olika kliniker...
2
Svar
23
· Visningar
15 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat