Priserna på araberna

waldorff

Trådstartare
Hej allihopa!
Nu ska snart många av våra gullegrisar lämna mamma och ut i stora världen.
Intresset i alla fall HÄR uppe är väldigt stort på väl uppfödda och hanterade samt välstammade arabhästar.
Priserna dumpades för några år sedan då man i princip gav bort sin arab.
Idag tycker jag att tenden har vänt igen - vi är på kraftigt uppåtsving och det GÅR ju att få betalt för sina avkommor.
Eller?

Ett par bekanta till mig sålde nyligen sitt ungsto med toppstam, men det som förvånade mig var att de i princip "gav" bort henne för 55 000 trots att tillverkningskostnaden låg på ca 30 000 och då tar i alla fall jag i åtanke att det faktiskt kostat dem att föda stoet både under dräktighet och under tiden fölungen varit hos dem.

Vad räknar man som vinst?
Allt utöver tillverkningskostnaden?
Ska man räkna sig som "dum" om man använder topphingstar som kostar lite extra?
Vart ligger araberna i sverige idag (jag menar nu i det övre skiktet)
om man jämför med norge och danmark exempelvis?

Det finns så mycket dubbelmoral i dag, en annan bekant till mig nöjer sig inte med nåt annat än välstammat och som lämnat bra, men är samtidigt inte villig att ge vad det kostar, utan väntar hellre på att hästen ges bort eller säljs för vrakpris "till gott hem".
Det stämmer ju inte riktigt heller. :confused:

Så alltså: jag upplever det som att priserna är på väg uppåt, men samtidigt verkar inte folk vilja betala vad det kostar men bibehåller sina krav på hög standard.
Rätt eller fel? :cool:

Li

Sv: Priserna på araberna

Jag har ju själv inte sålt arab men däremot köpt två ggr.

När jag köper häst vill jag ju givetvis ha en så bra häst som jag kan få för de pengar jag har (vem vill inte det?). Sen finns det ju olika tycken, smak och åsikter om vad som är bra, välstammat, typat osv.

Jag köpte mitt sto från Danmark år 2001 och tyckte väl att de hade ungefär samma priser som här då men ett (för mig) bättre utbud. Norska araber var ganska dyra överlag vill jag minnas (men det är ju ett "dyrt" land).

Det jag kan tycka är märkligt är att arabhästprisernas "spann" här är ganska snävt. Och att priserna ofta dåligt reflekterar kvaliten på hästen. Men det verkar vara ett allmänt fenomen i Sverige, inte bara på arabsidan.

Jag har köpt ett litet föl nyligen, också från Danmark. Henne fick jag betala strax över 40 för, tyckte det var ett helt OK pris, då de hade hennes pappa på stuteriet och inte betalt några svindlande summor för att använda honom enligt uppfödaren.

Hej,

Undrar vad du menar med att "priserna är på väg uppåt men folk verkar inte villiga att betala"? Det tycker jag är en motsägelse?

Priserna är ju vad folk vill betala.

Själv tycker jag priserna på arabiska fullblod legat mycket lågt under lång tid och det är på tiden att de stiger till rimlig nivå. Vad som är rimligt är ju inte helt lätt att säga, men en frisk, vuxen, inriden häst under 40 000,- tycker jag är billigt och det är lätt att hitta en sådan idag.

Mvh QP

Hej,

Undrar vad du menar med att "priserna är på väg uppåt men folk verkar inte villiga att betala"? Det tycker jag är en motsägelse?

Mvh QP

Det jag menade var att intresset och standarden på araberna har ökat och därmed priserna (snabb på fingrarna)
Folk eftersöker kvalite men verkar inte vara villiga att betala uppfödarna vad hästen är värd.
Vid valet på en billigare häst och en lite dyrare, väljs den billigare.
Och då har jag inte sagt att båda hästarna är lika bra.

En bekant letade ett BRA avelssto (priset ej viktigt) och jag tipsade om en häst som då kostade 30`. Bekanten sa att denne inte gillade färgen (!!) och hästen på de korten som visades, men vid ett senare tillfälle, då hästen kostade hälften så slog hon till. :confused:
Inte hade hästen förändrats på ngt sätt, utan snarare såg hon sin chans. :crazy:

Ska man "skylla" på säljaren eller köparen? :confused:
Är det jag som säljer hästens ansvar att se till att man inte sänker standarden på araberna IGEN?
Det är jättesvårt att i längden få ut skäliga priser om andra uppfödare eller hästägare ger bort sina hästar...
Samma sak med uppfödare som har egen hingst, ofta är deras avkommor billigare än de som skickar sitt sto. Kanske det faller sig naturligt, men saken är ju densamma, dvs ett liksaninnat bra arabföl av samma kön är värd i princip detsamma, men för den enskilde är det jättesvårt att ta betalt när det ser ut på det viset.

Hoppas vi endast är på väg uppåt! Hav förströstan! :bump:

Hej,

Mvh QP

Det jag menade var att intresset och standarden på araberna har ökat och därmed priserna (snabb på fingrarna)
Folk eftersöker kvalite men verkar inte vara villiga att betala uppfödarna vad hästen är värd.

En bekant letade ett BRA avelssto (priset ej viktigt) och jag tipsade om en häst som då kostade 30`. Bekanten sa att denne inte gillade färgen (!!) och hästen på de korten som visades, men vid ett senare tillfälle, då hästen kostade hälften så slog hon till. :confused:
Inte hade hästen förändrats på ngt sätt, utan snarare såg hon sin chans. :crazy:

Är det jag som säljer hästens ansvar att se till att man inte sänker standarden på araberna IGEN?
Det är jättesvårt att i längden få ut skäliga priser om andra uppfödare eller hästägare ger bort sina hästar...
Samma sak med uppfödare som har egen hingst, ofta är deras avkommor billigare än de som skickar sitt sto. Kanske det faller sig naturligt, men saken är ju densamma, dvs ett liksaninnat bra arabföl av samma kön är värd i princip detsamma, men för den enskilde är det jättesvårt att ta betalt när det ser ut på det viset.

Hej,

Mvh QP

En bekant letade ett BRA avelssto (priset ej viktigt) och jag tipsade om en häst som då kostade 30`. Bekanten sa att denne inte gillade färgen (!!) och hästen på de korten som visades, men vid ett senare tillfälle, då hästen kostade hälften så gjordes slag i saken. :confused:
Inte hade hästen förändrats på ngt sätt, utan snarare såg denne sin chans. :crazy:

KL

Ja den här frågan tittar upp lite då och då.
Det gäller givetvis inte endast araber.

Det är ju alltid efterfrågan som styr priset oavsett vad man
arbetar med.
En bra produkt med god kvalité betingar självklart
ett högre pris än en sämre.

Uppenbarligen finns det kunder som ger miljoner eller
10 kr för rätt kvalité.

Vad är då rätt kvalité?

Det är just den frågan man skall ställa sig först.

Nr 2 Vilken målgrupp kan jag med mina förutsättningar rikta mig emot?

Annika L

Senast ändrad:

Hon kanske inte kände att hästen var värd 30 000 för henne. Hon skulle "bara" avla. Hästen var fin, men hon valde att vänta lite för att se om det inte dök upp något som passade hennes önskemål bättre. Ett bra avelssto till en bra peng. Och se, det var ju värt att vänta. Det KAN ju också vara att hon inte var helt upp över öronen förälskad i hästen, men tyckte att den var ganska bra ändå.
När jag en dag kommer att köpa häst igen kommer jag också att jämföra vad jag får för pengarna.. Det är inte alltid att det dyraste är bäst. Ibland fattar inte folk hur fina hästar de har, och ibland så tror folk allt för mycket om sina hästar.
Det är alltid köparens marknad. Om en köpare är berädd att betala 50.000 kr för en häst, så ska det ganska mycket till för att hosta upp 75.000. Och står du med en häst som DU anser vara värd 75.000 och alla som kommer och tittar erbjuder dig 40.000, så är ju frågan om vems prissättning som är mest korrekt.
Tyvärr ska vi som uppfödare inte räkna med att få igen för alla utgifter och all tid, även om det varit idealet.. Då åker folk utomlands o hämtar hästar, och då står vi själv med stallet fullt. Hur man vänder å detta och får köparna att vilja betala mer har jag ingen aning om. Fast jag tycker minsann att priserna på hästar har stigit sista åren.
Ulrika

KL

Ja den här frågan tittar upp lite då och då.
Det gäller givetvis inte endast araber.

Det är ju alltid efterfrågan som styr priset oavsett vad man
arbetar med.
En bra produkt med god kvalité betingar självklart
ett högre pris än en sämre.

Uppenbarligen finns det kunder som ger miljoner eller
10 kr för rätt kvalité.

Vad är då rätt kvalité?

Det är just den frågan man skall ställa sig först.

Nr 2 Vilken målgrupp kan jag med mina förutsättningar rikta mig emot?

Annika L

Jag precis Annika...det som är "rätt" för mig är fel för andra, olika linjer, typer och inte minst skillnaden mellan galopp och utställning, sedan hästen för en vanlig "Svensson".
Och "typtråden" har vi ju redan ältat...men det är en sannt bra fråga.

Men det jag tänker närmast är på att: folk eftersträvar kvalite.
Sedan har vi olika mått på kvalite, men vi ponerar att den är hög.
Vill dom betala för den?
Men ska dom sälja avkommor, så kan du ge dig på att dom vill ha betalt!

Jag personligen har inga problem att betala vad varan är värd, men jag vill även HA betalt.
Nu köpte jag min valack äckligt billigt, knappast för tillverkningskostnaden, men det var länge sedan och det var inte priset jag fastnade för...han var så fin!

Linda

Måttet på kvalité är ganska relativt.
Däremot gäller rätt kvalité och där styr ändamål och plånbok.

Det är viktigt att man vet vilken målgrupp man skall inrikta sig på
så att man kan producera rätt kvalité till rätt pris.

*kl*

En sak som vi noterade när vi födde upp welsh/welsh cob var att det alltid var lättare att sälja stofölen tidigt. Hingstfölen skulle helst vara minst 3 år, kasterade och insuttna innan det gick att få ngt vettigt för dem (om de inte var extremt bra och hingstämnen) medan stona oftast gick samma år som de var födda eller som åringar.

Vet dock inte om samma fenomen finns på arabfronten?

Mitt första arabsto inköptes för 18 000:- och då hade de dåvarande säljarna själva gett 75 000:- för henne några år tidigare. Det var ju också samma häst, visserligen lite äldre men också mkt mer välutbildad när jag köpte henne.

Senast ändrad:

Så rätt, så rätt...

Det finns så många olika människor, och då olika synsätt, och argument.

Olika typer av köpare, som jag som säljare träffat på:

nr.1 Kikar i plånboken, och ser vad som finns att handla för. Kikar enbart på hästar i den prisklassen.

nr.2 Gör som ovan, men kikar trots allt på en dyrare, och löser det ekonomiska, om den hittat det, den verkligen vill ha. Och slår sen till.

nr.3 Letar efter den perfekta hästen, oavsett pris.

nr.4 Har absolut inga pengar, men ringer ändå, och hör om det finns möjlighet att få hästen på avbetalning, eller alternativt frågar om man kan tänka sig att lämna ut den på foder.

Olika saker som rör prissättningen, för egen del:

nr.1 Ekonomi: Jag vill ha igen de pengar som lämnat plånboken för tillverkningen/uppfödning. Jobbet utöver räknas som hobby. Men visst vore det trevligt att få betalt även för det;)

nr.2 Hemmet det viktigaste: -då kan man i princip ge bort hästen!

nr.3 Mer ekonomi: Sälja som föl helst, då hinner den kosta minst.

I övrigt har jag en känsla av att om folk betalar det man vill ha, så får hästen ett större värde även för denne.

Har träffat på folk som köpt billiga araber. De flesta har ju älskat sina hästar, och tagit väl hand om dem. Men det finns dock en minoritet, som inte satt lika stort värde på sin häst. Och jag tror att det kan bero på priset.

Sen finns det säkert fler, i alla raser, som måste sälja sina årskullar pga platsbrist, och visst, då har dom ju ingen möjlighet att ha de kvar. Och måste dumpa priserna för att få sålt.
Man har ju sett annonser, på unghästar som kostar hälften av tillverkningskostnaden.

Alla har väl sina randiga skäl, till sin prissättning. Och jag säjer inte att något är rätt eller fel...

Jag tänker många gånger "hemmet är viktigare än priset", men å andra sidan - hur vet man att hemmet är bra?

Jag försöker skriva ett bra och tätt kontrakt som gynnar hästen så att det finns ett skyddsnät.
Och att gå på magkänslan.
Hittils har alla mina hästar fått det super och jag har kontakt med samtliga, får kort och vykort...jättekul!
Men om jag ska vara ärlig har ingen ringt och prutat eller velat sänka priset - antingen är man för billig eller så har jag hittat rätt köpare! ;)

Det är SVÅRT att sälja häst...man vill ju som behålla allihopa! :banana:
Li

Hej allihopa!
Nu ska snart många av våra gullegrisar lämna mamma och ut i stora världen.
Intresset i alla fall HÄR uppe är väldigt stort på väl uppfödda och hanterade samt välstammade arabhästar.
Priserna dumpades för några år sedan då man i princip gav bort sin arab.
Idag tycker jag att tenden har vänt igen - vi är på kraftigt uppåtsving och det GÅR ju att få betalt för sina avkommor.
Eller?

Ett par bekanta till mig sålde nyligen sitt ungsto med toppstam, men det som förvånade mig var att de i princip "gav" bort henne för 55 000 trots att tillverkningskostnaden låg på ca 30 000 och då tar i alla fall jag i åtanke att det faktiskt kostat dem att föda stoet både under dräktighet och under tiden fölungen varit hos dem.

Vad räknar man som vinst?
Allt utöver tillverkningskostnaden?
Ska man räkna sig som "dum" om man använder topphingstar som kostar lite extra?
Vart ligger araberna i sverige idag (jag menar nu i det övre skiktet)
om man jämför med norge och danmark exempelvis?

Det finns så mycket dubbelmoral i dag, en annan bekant till mig nöjer sig inte med nåt annat än välstammat och som lämnat bra, men är samtidigt inte villig att ge vad det kostar, utan väntar hellre på att hästen ges bort eller säljs för vrakpris "till gott hem".
Det stämmer ju inte riktigt heller. :confused:

Så alltså: jag upplever det som att priserna är på väg uppåt, men samtidigt verkar inte folk vilja betala vad det kostar men bibehåller sina krav på hög standard.
Rätt eller fel? :cool:

Li
Inte tycker jag priserna på araber har stigit speciellt mkt! Jag letar sto till en släkting som söker en efterträdare till sitt gamla sto, (har använts som avelsto och även tävlat lätta klasser) . Vi har i allafall blivit erbjudna flera ungston med mkt bra stam (från både storuppfödare och hobbyuppfödare) till mkt rimliga priser, som klart understiger kostnaden för uppfödningen. Vi söker ett sto som ska funka både som ridhäst och för lite hobbyavel , kanske därför priserna är rimliga, utställningshästarna ligger säkert högre, men det är inte denna köpares intresse. Denna köpare är beredd att betala rejält för det hon vill ha, men finns ju ingen anledning att betala 50'000 för ett sto när du kan få det för 20'000!
(nej, jag är ingen glad nybörjare inom araberiet så jag vet vad jag talar om, har både egen hingst och ston)
:banana: :banana: :banana:

Vi brukar ligga lite lägre i pris än vad många andra gör på sina arabföl.
Vi får alltid sålt våra. Vi har egen hingst och eget foder och då tycker inte jag att man behöver "maxa" priserna.

Hej,
när jag läste det du skrev, så håller jag nog med dig.
Om man tänker på prisutvecklingen, och att allt kostar mer hela tiden, så har det nog procentuellt sett, inte hänt något, med priserna för araberna.
Även om man kan tycka att man kan få mer, i rena pengar.
El, foder,strö, diesel, bensin mm, kostar mer än förut...

KL

Priserna är låga i Sverige pga vad?

Kikar man på prisbilden i USA och i arabvärlden så är
värdet på araberna helt annorlunda.

Det gäller galopp, show, distans m.m.

Är det ingen som undrar varför?

Men sen så kan man inte jämföra USA med Sverige heller ju. Skulle vi ha deras material i Sverige så blir priserna helt andra med.

Hej,
En fråga...
Menar du att vi har såpass mycket sämre hästar i Sverige än vad som finns i USA?
Det är inte så att marknaden är annorlunda där, mot här?
...det blev visst två;)

Liknande trådar

C
Övr. Katt Hej, Kommer inom månaderna att skaffa en katt, för att vara mer precis en ragdoll, helst av färgen bicolour blå eller brun. Detta är...
Svar
12
· Visningar
2 810
Senast: Elina8
·
Övr. Hund Vad ligger ungefär priset på för att operera bort livmodern på tik (OHE-operation)? Jag vet att det skiljer sig mellan olika kliniker...
2
Svar
23
· Visningar
15 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Vad gör vi? Del CCIX

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat