waldorff
Trådstartare
Hej allihopa!
Nu ska snart många av våra gullegrisar lämna mamma och ut i stora världen.
Intresset i alla fall HÄR uppe är väldigt stort på väl uppfödda och hanterade samt välstammade arabhästar.
Priserna dumpades för några år sedan då man i princip gav bort sin arab.
Idag tycker jag att tenden har vänt igen - vi är på kraftigt uppåtsving och det GÅR ju att få betalt för sina avkommor.
Eller?
Ett par bekanta till mig sålde nyligen sitt ungsto med toppstam, men det som förvånade mig var att de i princip "gav" bort henne för 55 000 trots att tillverkningskostnaden låg på ca 30 000 och då tar i alla fall jag i åtanke att det faktiskt kostat dem att föda stoet både under dräktighet och under tiden fölungen varit hos dem.
Vad räknar man som vinst?
Allt utöver tillverkningskostnaden?
Ska man räkna sig som "dum" om man använder topphingstar som kostar lite extra?
Vart ligger araberna i sverige idag (jag menar nu i det övre skiktet)
om man jämför med norge och danmark exempelvis?
Det finns så mycket dubbelmoral i dag, en annan bekant till mig nöjer sig inte med nåt annat än välstammat och som lämnat bra, men är samtidigt inte villig att ge vad det kostar, utan väntar hellre på att hästen ges bort eller säljs för vrakpris "till gott hem".
Det stämmer ju inte riktigt heller.
Så alltså: jag upplever det som att priserna är på väg uppåt, men samtidigt verkar inte folk vilja betala vad det kostar men bibehåller sina krav på hög standard.
Rätt eller fel?
Li
Nu ska snart många av våra gullegrisar lämna mamma och ut i stora världen.
Intresset i alla fall HÄR uppe är väldigt stort på väl uppfödda och hanterade samt välstammade arabhästar.
Priserna dumpades för några år sedan då man i princip gav bort sin arab.
Idag tycker jag att tenden har vänt igen - vi är på kraftigt uppåtsving och det GÅR ju att få betalt för sina avkommor.
Eller?
Ett par bekanta till mig sålde nyligen sitt ungsto med toppstam, men det som förvånade mig var att de i princip "gav" bort henne för 55 000 trots att tillverkningskostnaden låg på ca 30 000 och då tar i alla fall jag i åtanke att det faktiskt kostat dem att föda stoet både under dräktighet och under tiden fölungen varit hos dem.
Vad räknar man som vinst?
Allt utöver tillverkningskostnaden?
Ska man räkna sig som "dum" om man använder topphingstar som kostar lite extra?
Vart ligger araberna i sverige idag (jag menar nu i det övre skiktet)
om man jämför med norge och danmark exempelvis?
Det finns så mycket dubbelmoral i dag, en annan bekant till mig nöjer sig inte med nåt annat än välstammat och som lämnat bra, men är samtidigt inte villig att ge vad det kostar, utan väntar hellre på att hästen ges bort eller säljs för vrakpris "till gott hem".
Det stämmer ju inte riktigt heller.
Så alltså: jag upplever det som att priserna är på väg uppåt, men samtidigt verkar inte folk vilja betala vad det kostar men bibehåller sina krav på hög standard.
Rätt eller fel?
Li