Priser på islandshästar

Håller verkligen med om att denna diskussion är helt meningslös. Tycker olika gör vi ju alla. Som jag skrev i ett annat inlägg. Att jag fick ett halvblod som skulle slaktas. Han var helt ohanterad osv... Nu är han oväderlig för mig. Skulle absolut inte ens tänka tanken att sälja honom. Men det vi diskuterade var ju vad en viss islänning skulle kosta i pris. Det är ju också svårt när man inte sett den ens. Då hoppade jag in och skrev att jag tyckte att många islänningar stod i för högt pris eg. Allra helst dom sjuka. MEN så är det ju med alla hästar. Det finns ju jättemånga hästar som ägarna verkligen försöker få ut så mycket pengar som möjligt. Men eg. vem vill inte det. Skänka bort en häst skulle jag aldrig göra. Som med mitt halvblod. Jag fick honom till skänks. Nu fortsätter inte jag i denna diskussion för det ger inte mer tycker jag heller. :D

Det är inte bara hästar med spatt och eksem som sjunker i pris, även felhanterade hästar har ett lågt värde. Så det är inte bara åkommor som kan sänka hästens pris, utan även köparens rena okunskap sätter kraftiga spår.

Hittar man en köpare på en felhanterad häst, och som är villig att ge ett högt pris beror det oftast på att de själva besitter en okunskap. Fast dessa blir färre och färre numera, och jag upplever att de flesta köparna vet vad de söker och betalar för det.

Annonser där köparna söker hästar för 15-20000 kr resulterar oftast i utebliven respons, eller en riktig problemhäst. Kvalite kostar, så enkelt är det. Köparen kräver vissa kvaliteer hos hästen, och då måste man vara beredd att betala för det. Det har ju inte varit gratis att träna upp pållen till en viss utbildningsnivå.

Att i det läget betala 45000 kr för tex en 7-åring med bra stam och utbildning, dela den summan med 20 års användning så ser du vad hästen kostar per år i avskrivning.

Vänd på det och säg att du mot förmodan skulle få ett halvblod för samma pengar, avskrivningsvärdet här är betydligt kortare för hästen håller med stor sannolikhet inte till 27 år. Det finns undantag ja, men dessa är få och skall då jämställas med islandshästar som har hälsan i behåll även upp iåldern av 30 och över.

Sv: Priser på islandshästar

Mitt sto köpte vi för 60 000 när hon var nio år. Hon har eksem men är det bästa köp vi har gjort. Vi köpte henne av vår faster som tävlat/bedömt henne efter att hon kommit från Island.
Hon såldes pga av eksemen som gjorde att hon inte kunde stå söderut. Här uppe i Norrbotten har hon inga problem med hjälp av ett speciellt medel som skrivs ut av veterinären och gör henne nästintill syntomfri.
Hon är den mest personliga och speciella häst jag någonsin mött. Jag har ridigt en häst som har 9.2 på viljan och hon är ingenting mot Dimma. Hon är tuff, bestämd, tjurig (ibland) underbar. :love:
När jag frågade min faster varför hon köpt henne sa hon: Dimma är en speciell häst, det finns ingen som hon, Dimma finns inte i upplaga!
2005 har vi haft henne i tio år och vi har aldrig ångrat köpet, vare sig eksemen har varit extra besvärliga eller inte.

Sv: Re: Priser på islandshästar

45 000 kr för en 14-årig vallack kan vara överpris men också underpris, det kan ju inte bedömas förän man har ridit hästen, och gjort en ordentlig veterinärbesiktining. Bara för att en häst lever och är 14 år innebär ju inte automatiskt att den är en frisk och trevlig läromästare, men om den är rätt grundriden och frisk så är det ett rimligt pris tycker jag. Rent generellt så är det inte vad hästen kostar i inköp som är det intressanta tycker jag det är ju att hålla hästen som är dyrt.....så 50000 för en trevlig sund islandshäst är inte dyrt i jmf med andra raser tycker jag

Hästar från island är (oftast) billigare om dom inte får Exem. OM ni är intresserade av att importera en häst från island så kan ni gå in på
www.frostimport.se

Det finns jätte mycket nytig information.

här är en sida från island där dom säljer islandshästar(står på isländska) men finns massa finna hästa. glöm inte att alltid läga på inmport kostnader. När ni kollar på priserna på den här hemsidan. Om en häst kostar 500.000 isländska kronor är det ungefär 50 000 Svenska kronor:smirk:

www.847.is

MVH, Hudde:smirk:

Senast ändrad av en moderator:

Detta är väl egentligen mest avsett för Icehorses

Glöm inte... om hästen köps på Island tillkommer frakt och speditionsavgifter (var det 17 00 kr ni angav? Ingår veterinärbesiktning? Mäklararvode till den som arrangerar köpet på Island?). Om det är en valack tillkommer tull. Sedan, go vänner, måste ni betala moms. 25% på hela klabbet. Ett sto, som kostar 10 000 på Island, kommer alltså att ha kostat minst 33 000 innan hon står på svensk mark. Ta med den ökade risken för exem i beräkningen och 50 000 för svenskfött är inte dyrt.

Kostnaderna för den isländska hästen stannar inte där heller:

Bara vissa orter är godkända införselorter för hästar från länder utanför EU, så det tillkommer en kostnad för frakten hem därifrån.

Sökkostnaderna är också ofta högre om man letar häst utomlands. Antingen måste man gå via en mellanhand. Köpa osett via nätet. Resa till Island (vilket iofs kan vara trevligt). Avtalsrätten blir knöligare med två länder inblandade. Det blir helt enkelt mer "meck" och om man inte tycker det är roligt så måste det ses som en kostnad.

Köper man häst i Sverige betalar man priset i annonsen (ska moms betalas är den inkluderad. På den isländska hästen kan du råka ut för att betala moms i både Island och Sverige om korten inte spelas rätt) plus veterinärundersökningen plus frakten hem till det egna stallet. Jag tror många stirrar sig blinda på inköpspriset och att de därmed lurar sig själva.

Personligen skulle jag kunna tänka mig att importera om jag ville ha något helt unikt - en blodslinje, en bra häst med ett visst färganlag, en tävlingsindivid, en viss individ som jag kände... Kanske också om jag behövde köpa hyfsade hästar i bulk och kunde acceptera att några inte höll måttet (personligen är jag för blödig). Jag har mycket svårt att tänka mig att det skulle vara lönsamt att ta in en enstaka familjehäst.

När vi pratar om priser blir jag ARG på folk som kan tänka sig en problemhäst (tex exemis) för 30 000, men inte Pållen för 45 000. Lets face it 15000 är i Stockholmstrakten vad det kostar att ha häst ett par månader!

Ett företag lyfter momsen - därför kan det löna sig att importera turridningshästar i bulk.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 080
Senast: kma
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur