Priser på islandshästar

:mad:En valack som är 14 ska bli 15 och kostar 45000 och sen inte har någon bra tölt det är förkastligt varför inte köpa en yngre kanske en som är 5 6 år den håller mycket längre och du får säkert en jätte bra tölthäst för dom pengarna. sorti :bump:

1) Det är inte ALLS säkert att en 5-åring håller längre, den har nämligen hela spattrisken (som är typ 50%) kvar :cool:

2) en 5-åring är ingen lämplig läromästare.

3) Det spelar ingen roll om en unghäst har tölt, är ryttaren oerfaren förstör den tölten ändå.

4) Det finns oändligt med unghästar till salu men nästan inga friska snälla i 15-årsåldern. Vilket är det folk oftast behöver, vilket om något borde trissa upp priset på de äldre och FRISKA i förhållande till de yngre.

5) Vi vet inte om hästen ifråga har bra tölt eller inte, bara att säljaren inte varit bra på att träna den. Men HAR hästen tölt fast kräver korrekt ridning för att tölta är det snarast ett ökad läromästarvärde på en dylik ;)

Jag är av den uppfattningen att islänningar är på tok för mycket upptrissade i pris.
Jag har bl a en islänning själv så jag är inte islänningshatare om ni nu tror det. Men jag tycker att priserna har skenat upp lite för mycket.
Visst är dom mysiga i sin tölt osv men det är inte värt så mycket som en del tar. Som 35.000 kr för en 15 åring.
Vad ska dom ha då?

Jag tycker islänningarna är billiga.
Läste i en hästfynd att en b-ponny var till salu som var tävlad upp till Lb som dom skulle ha 65.000:- (!) för.
För 65.000:- får du en ganska så skapligt bra islandshäst skulle jag vilja säga! och då har du tillgång till 1-2 gångarter till. ;)

Oj, oj har inte tittat här på ett tag. Och många har gett mig frågor. Visst är det så att 1980 var dom billigare. Men då var ju allt mycket billigare. Då kunde vi hyra en 3:a för 1100 kr och nu kostar samma 3:a 4.500-5000 kr i månadshyra. Så du kan ju inte resonera på det viset. Var det Silverkedjan som skrev det? Svarar till dig ändå Ajda.
Varför jag tycker att man inte ska betala 35000 kr för en 15 åring. Jo, när dom börjar komma upp till omkring 20 år så kommer alla krämpor oavsett ras. Visst kan dom leva upp till 30 år men vilken livskvalitet har dom då???

Ang b-ponnyn. Det är klart att många olika hästar har gått upp i pris. Kanske rent av mer än vad dom är värda. Men just nu pratar vi ju om islänningar.
Jag har tex en fjording också. Och dom har inte gått upp nämnvärt i pris. Fast det är riktiga allroundhästar.
Men felet är ju att folk tror att islänningar är så starka. Många har turridning på islänningar. Låter hur stora och tjocka mäniskor som helst rida på dom. Det kan dom ju inte hålla för hur länge som helst. Och för att man har dom till turridning så tror folk att vem som helst kan rida dom. Så många okunninga och folk som inte kan rida, slänger upp pengar för att köpa sig just en islänning. Därför har prisest trissats upp tror jag. Men folk tänker inte på att dom har många sjukdomar också. Eksem, spatt osv...
Visst är dom tåliga och fina. Men många är heta och egna viljor. Många, många islänningar mår dåligt när okunninga mäniskor köper islänningar. Där har ni mitt svar varför jag tror att islänningar är så dyra.

Visst är det så att 1980 var dom billigare. Men då var ju allt mycket billigare. Då kunde vi hyra en 3:a för 1100 kr och nu kostar samma 3:a 4.500-5000 kr i månadshyra. Så du kan ju inte resonera på det viset. Var det Silverkedjan som skrev det?

Jag skrev det, och jag menade förstås att de är mycket billigare NU ;)

Varför jag tycker att man inte ska betala 35000 kr för en 15 åring. Jo, när dom börjar komma upp till omkring 20 år så kommer alla krämpor oavsett ras. Visst kan dom leva upp till 30 år men vilken livskvalitet har dom då???

Det där är inte sant. En 15 åring är bara medelålders och har mycket kvar att ge. Den är dessutom förbi den största risken för eksem och spatt om den inte fått dessa åkommor. Det är ju det som drabbar islandshästen mest. Mina hästar har haft bra livskvalitet upp till 30, mina 20- och 24-åringar rids för fullt och är MYCKET eftertraktade läromästare. En "äldre" häst kan alltid vara värd det den kan försäkras för kan man väl säga.

Det är klart att många olika hästar har gått upp i pris. Kanske rent av mer än vad dom är värda. Men just nu pratar vi ju om islänningar.

Som alltså INTE har gått upp i pris utan snarare aldrig varit billigare än nu. Dvs de kostar långt under uppfödningskostnaden. De föds ju upp ett par år längre än andra raser ;)

Så många okunninga och folk som inte kan rida, slänger upp pengar för att köpa sig just en islänning. Därför har prisest trissats upp tror jag.

Prisserna har INTE stigit.

Men folk tänker inte på att dom har många sjukdomar också. Eksem, spatt osv...

Här är vi helt överens. Det du missar är att du är säkrare på att undvika dessa sjukdomar om du köper en äldre FRISK häst :idea:

Visst är dom tåliga och fina. Men många är heta och egna viljor. Många, många islänningar mår dåligt när okunninga mäniskor köper islänningar. Där har ni mitt svar varför jag tror att islänningar är så dyra.

Är de dyra för att de mår dåligt?

Tvärtom är det så att de hästar du letar efter - de som INTE är heta med egna viljor, och INTE sjuka är så få att priserna på dessa borde vara ännu högre eftersom det är där efterfrågan finns. Fast som du säger är folk för okunniga för att förstå det ;)

Uppenbarligen du också :cool:

Nu skrev du själv vad säljaren hade begärt, men annars var det nog min tanke gång i detta fall mellan 43-45000 kr är nog realistiskt.

Vansinningt pris är tex en 7- årig tregångare med knappa töltanlag för 70000 kr, en genomtrygg pålle med alla gångarter samt befriad från spatt och eksem är värd sin vikt i guld. Är den dessutom tävlingsbar får man nog hosta upp ca 60-65000 kr för en sådan valack.

Det är som sagt inte billigt att föda upp en islänning, tillgång till en unghästflock under hela uppväxten samt fri tillgång till mat kostar en bra slant. Och detta är ju inte under en kort period av hästens liv, 40-48 månader multiplicerat med kostnaden per månad. Skulle köparen bli tvungen att betala faktiskt kostnad, hade priserna varit betydlligt dyrare än vad de är idag.

Jo, när dom börjar komma upp till omkring 20 år så kommer alla krämpor oavsett ras. Visst kan dom leva upp till 30 år men vilken livskvalitet har dom då???
Min 26-åring hälsar att livskvalitén är utmärkt tack.

Han är friskare än de flesta.
Och de 8 åren mellan 15 och 23 så var han i toppform.
Sedan så fick han litet problem med tänderna så det blev en svacka, men det är åtgärdat nu så han mår åter prima.

Han har under sitt liv varit oridbar p.g.a. ohälsa i 15 dagar totalt.
Sparkskada hopsydd med 12 stygn.
Ögonskada.
Kolik från tandproblemet.

En islandshäst har sina bästa år mellan 12 och 25, så dem får man vackert betala för.
Uppåt 30 så börjar de tackla av, det kan jag hålla med om.

Ska vi ge ytterligare exempel på ålder kan vi ju nämna en av våra mest kända domares allra första islandshäst (stod inackorderad hos mig en gång i tiden). Den hästen tävlade hon och vi kamperade ihop på några SM redan när jag var i svängen i början på 80-talet. Ägaren "dammade av" pållan för en del år sedan, ställde upp i SM och gick och vann :D 24 år gammal tror jag hon var - hästen alltså ;)

Det är väl självklart att en hel och frisk medelålders islandshäst har många bra år kvar. Jag har själv två sådana guldkorn :love: som jag aldrig skulle komma på tanken att sälja. Hade jag inte haft dessa och hittat en liknande häst för 45.000 skulle det varit ett kap.

Nu får ni väl ge er! Visst finns det undantag med åldern. Att vissa hästar är mer unga än andra gamlingar i sinnet.
Titta bara på mitt halvblod som är 19 år. Han är nyss inriden och går i unghästform. :D
Ja, ja jag är inte så insatt i priser och islänningar. Det medger jag. Men jag skrev en hel uppsats om varför jag tror att islänningar fortfarande är så dyra i pris, vilket jag tycker. Och jag måste ju få skriva vad jag tycker. Eller hur? Utan att bli nerskriven att jag inget vet osv....
Många försöker sälja islänningar med eksem tex, för bra mycket. Då skriver dom oftast lindrigt eksem. Vad är lindrigt eksem eg? Eksem som eksem. Och vad jag har läst, obs läst, vet inte om det är sant, så blir den värre med åren. Och visst är det så att har inte hästen fått eksem vid tex 15 års ålder så kan man kanske vara säker eller åtminstonde hoppas att den inte får det då. Men visst kan den få eksem då också. Man är aldrig säker på det. Sjukdomar kan komma när man minst anar det tyvärr.

Det är klart att dom inte är dyra för att dom mår dåligt. Min svenska kanske inte är så bra ibland. Men läser du en gång till så tror jag nog att du förstår vad jag menar.

Och jag måste ju få skriva vad jag tycker. Eller hur? Utan att bli nerskriven att jag inget vet osv....
Varför det?

Du skriver ju själv att
Ja, ja jag är inte så insatt i priser och islänningar. Det medger jag.
Och det håller jag med om, du verkar inte särskilt insatt i hur Islandshästar fungerar i det långa loppet.
Jag har haft min 26-åring i 18 år, så jag har följt honom länge.
Jag har dessutom tagit bort ett par unga hästar p.g.a. spatt resp. kotledsinflammation som inte gick att bota.
Min erfarenhet av Islandshästar är att den kritiska åldern för att få veta hållbarheten inträder mellan 7 och 9 år.
Har de klarat sig över 10-12 år så kan man säga att de har visat hållbarhet och att de antagligen kommer att hålla länge.
Den där sorteringen den kostar, och de friska 15-åringar som blir kvar, det är de som är de hållbara hästarna.

Att köpa en 5-6 årig Islandshäst, det är att ta hela risken själv.
De är inte vuxna, inte färdigtränade, före sin stora trottsålder vid 7 och har spattrisken framför sig.
Så en frisk 15-åring är värd mer än en 5-6 åring.

Om en häst är sjuk så drar det givetvis ner priset ordentlig, det kan alla här skriva under på men det är priser på friska hästar som vi diskuterat hittills. Kanske är det också så att eksemrisken drar upp priset på friska hästar.

Anledningen att islandshästar är dyra är givetvis för att det finns en marknad som är villig att betala, och en frisk häst med många år kvar är inte billig. Om du jämför med exv halvblod så är det få hästar där som är fullt brukbara långt över 20 års ålder, bland islänningarna är det vanligt. Den häst med överlägset mest vilja är ca 20 och han lär hänga med i 5-10 år till utan problem.

Du får givetvis tycka precis vad du vill, men räkna inte med att folk håller med ;), och vad vi tycker spelar mindre roll, det är ändå markanden som bestämmer.

Ähum, intressant det där med trotsålder vid 7 år. Alltså stämmer det? Undrar bara eftersom min 7-åring, som hittills alltid varit en liten ängel, börjat ifrågasätta ledarskapet och fått väldigt mycket egen vilja. :angel:

Ähum, intressant det där med trotsålder vid 7 år. Alltså stämmer det?
Jag har sett det på ALLA hästar som jag har följt genom den åldern. Och det är några stycken.
Nu så är min erfarenhet av hingstar i princip obefintlig, men på ston coh valackar, så har det varit så.
Jag kan tänka mig att det kommer tidigare på hingstar.

När jag tränar mina hästar, så är jag noga med att ha HELA grundarbetet klart före 7-års trottset kommer, för då så kommer man inte igenom med något.
Då så får man vänta till senare om man inte vill slåss.
Men efter 7 är det svårt att få till ledarskapet.

Om 7 årstrots vet jag inget, har aldrig tänkt på det men det är möjligt attd et är så.
Men att det är svårt att få till ledarskapet efter att de är 7 år har jag aldrig märkt något av. Tycker inte att åldern spelar nån roll.

Nu har jag ju inte haft honom så länge, så en hel del beror säkert på att han fortfarande testar mig. Men hos förra ägaren har han alltid varit som en nallebjörn, här visar han temperament (han har en hel del Kolkuosi i sig.... :devil:)
Förra ägaren är väldigt duktig på ledarskap och hästar i allmänhet, så visst misstänkte jag att han inte skulle vara fullt så medgörlig hemma hos mig, som är förhållandevis grön på området. :smirk:

Men att det är svårt att få till ledarskapet efter att de är 7 år har jag aldrig märkt något av. Tycker inte att åldern spelar nån roll.
För vissa människor så är ALDRIG ledarskapet något problem.
Och då så faller den punkten.
Ärligt talat så tror jag inte att du ägnar dig åt problem med ledarskapet ALLS.
Du löser det nog bara.

Jag löser det också, men alla gör inte det och då så smäller det ofta vid just 7.
Nu så är jag så lat att jag hellre tar det där med ledarskapet när det är enkelt, ordentligt före 7.

--------------------------------------------------------------------------------

Varför det?

Ja, varför skulle inte jag få skriva vad jag vill när alla andra gör det här på forumet. Är ni speciella eller???

"Att köpa en 5-6 årig Islandshäst, det är att ta hela risken själv.
De är inte vuxna, inte färdigtränade, före sin stora trottsålder vid 7 och har spattrisken framför sig."

Nu var det ju priset det handlade om. Jag tycker att många islänningar är för dyra i pris. Visst håller jag med om att friska hästar ska kosta mer än sjuka. Annars vore jag ju dum. :D Men många ggr står det har "lätt eksem". Vad är lätt eksem som jag skrev i förra inslaget?

Jag tog med mitt halvblod för att visa att visst finns det undantag, fattas bara annat. Som med både mäniskor och djur.
Förstår inte eran ilska över mig eg??? :confused:
Jag skriver vad jag tror. Och ni bara öser er över mig. Visst förstår jag att ni inte håller med i allt som folk skriver men nu känns det nästan som mobbing. Jag kan ju inte håller med er när inte jag tycker som ni. Eller hur?!

Men det är klart några av er är väl islänningsförsäljare och då måste ni ju försvara er.

Ja, varför skulle inte jag få skriva vad jag vill när alla andra gör det här på forumet. Är ni speciella eller???
Visst får du skriva vad du vill.
Men eftersom också jag får det, så får du ju de svar som jag vill ge.

Jag skriver vad jag tror. Och ni bara öser er över mig. Visst förstår jag att ni inte håller med i allt som folk skriver men nu känns det nästan som mobbing.
Men så tycker vi, och vi har alla ett starkt behov av att skriva det.
Så då gör vi det, och det får ju vi göra.

Jag personligen vill verkligen med eftertryck understryka att jag på intet vis håller med dig i denna fråga.
Och det vill nog de andra också.
Det är ingen mobbing i det, utan bara ett antal människor som ger utryck för sina åsikter.

Det kan förvisso vara intressant att diskutera vad som är rätt pris på en häst men egentligen är diskussinen rätt meningslös. Det finns inget objektivt rätt värde på en häst. En häst är värd det som någon är villig att betala för den.

Så det enda du kan göra om du anser en häst vara för dyr är att låta bli att köpa den!

Jag tycker inte alls det är konstigt att köpare och säljare inte alltid kan mötas och man kan ändå skiljas som vänner efter en förhandling som resulterar i att det inte blir något köp. Det här gäller ju inte bara hästar utan det mesta vi köper och säljer.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 080
Senast: kma
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Badrumsrenovering
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur