Priser på islandshästar

V

viljan

Går i hästköpartankar och tittar lite smått på olika islandshästar. Ser att priserna skiljer väldigt mycket på två likvärdiga hästar och blir lite osäker. Tänkte be er om lite råd här. Vad skulle ni ge för en sådan här häst.

Valack
F -90
Icke förstklassiga föräldrar
Eksemfri och frisk i övrigt
4-gångare men i stort riden som tregångare så tölten behövs jobbas med.

Jag vet inte, vad tror ni. Vad skulle ni ge för denna kille.

Jag skulle nog inte vilja ge mer än högst 20.000 kr.
Jag är av den uppfattningen att islänningar är på tok för mycket upptrissade i pris.
Jag har bl a en islänning själv så jag är inte islänningshatare om ni nu tror det. Men jag tycker att priserna har skenat upp lite för mycket.
Visst är dom mysiga i sin tölt osv men det är inte värt så mycket som en del tar. Som 35.000 kr för en 15 åring.
Vad ska dom ha då?

25-30 000 kr. Beror ju lite på vad som följer med och vad ditt syfte med hästen är. När man köper en islandshäst är det ju ändå någonstans tölten man vill uppleva (oftast) och om den inte är tränad och du vill ha fram den kommer du att behöva hjälp och hjälp kostar...

vad vill de ha för den? Lycka till!

/Malin

Ta med deg en som kan islandshester for å titte på hesten. Flere spm. måste besvaras; eks.
-hesten eksteriør
-hestens gangarter
-hestens lynne
Om hesten tølter, men trenger litt korrigering, behøver det jo ikke ta noen tid å jobbe opp den. Men det at den har blitt brukt som en 3-gjenger kan også være et påskudd for at den har veldig dårlig/ ingen tølt. Det er vanskelig å si; Men la oss si at hesten har et hyfsat eksteriør, hyfsat lettriden, hyfsade gångarter(klubb-nivå)- ca. 30.000,- Men det viktigste er jo at du virkelig trivs med hesten! OBS: ta røntgen- så att du inte sitter der med en spatt-hest :crazy:

Kan verkligen hålla med dig om att det är en aningen höga priser på islandshästarna och en del verkar verkligen kunna ta ut priser för hästar som inte ens är värda det. Som jag misstänkte så vill den här kvinnan ha för mycket för valacken. Hon har satt priset till 45000. :smirk:

Den här kvinnan vill ha 45000 för honom och det tycker jag är i överkant.

Jag är ju ute efter en häst som jag kan gå kurser med, tävla lite på klubbtävlingar och det tyckte kvinnan att hennes valack var perfekt till även om hon själv bara ridit dressyr och skogsridning med honom. Givetvis vill jag ju ha tölt hos hästen, det är ju därför jag rider islandshäst. :)

Kanske du kan få med hesten på et kurs før du kjøper honom. Da kan du jo forhåpentligvis få vite hvor mye jobb som ligger bakom tølten, hestens potentiale- deres potentiale osv. Og selvfølgelig om hesten er verdt 45000,- Man bruker vel også ha ca. et prutmån på ung. 5000,-? Men det absolut viktigaste er at dere trivs i hop. Om du skal ha en hest du skal gjøre det hyfsat på i tävlingar (og du ikke vil rida opp så mye selv) må man nok regne med rundt 40.000,- og uppåt... :crazy:

Är hästen kärnfrisk, fullt försäkringsbara garanterat utan eksem och spatt och har fyra brukbara gångarter (även om tölten kräver viss islandsvana) samt LÄTTRIDEN OCH TRYGG är den förmodligen värd mer än de 45´du fått som pris.

Det finns ett grymt underskott på just snälla FRISKA läromästare. Och 14 år är ingen ålder på en islänning, har de inte fått spatt då brukar de hålla över 30 ;)

Allt hänger på veterinärbesiktningen och tölten. Den kan ju mycket väl finnas där även om just säljaren inte kan förstå sig på den så bra.

Att sätta pris på en häst på ett par raders beskrivning går helt enkelt inte. Man måste veta hälsotillståndet och SE/KÄNNA gångarterna.

Ofta är inte säljare så kunniga att de värderar hästen rätt, men det kan ske både uppåt och nedåt ;)

Till dem som tycker islandshästarna är dyra nu vill jag säga att de har ALDRIG varit så billiga som nu. Fina tävlingshästar är dyrare men hästar utan potential för högre klasser ligger MYCKET lägre än någonsin om du räknar med inflationen. 1980 kostade en importerad "familjehäst" med stor eksemrisk 15-18000. 1988 35-40000.

Och visst är de - OM DE ÄR FRISKA - prisvärda jämfört med andra raser ? En eller två extra gångarter, en helt egen tävlingsvärld som är betydligt mer "jämlik" än tex hoppning/dressyr på hög nivå, långlivade, lättfödda och användbara till det mesta.

Ska ni jämföra priser så gör det med American Saddlebred eller andra töltande raser.

Nu är ju ofta islänningarna billigare än en medelmåttig d-ponny - som man växer ur :o

Visst ska det finnas riktiga billiga islandshästar också. Men dit hör inte de friska och problemfria ;)

Glömde - viljan: Stammen spelar ingen som helst roll på en valack. Tvärtom finns det många andraklasshingstar som ger "bättre" (läs: enklare) ridhästar än många superhögt bedömda.

Varför tycker du priserna är upptrissade? Vad är rätt värde/pris på en häst?

Om man tittar på vad det kostar att föda upp en häst så är de flesta hästar för billiga.

geisa -
Visst är dom mysiga i sin tölt osv men det är inte värt så mycket som en del tar. Som 35.000 kr för en 15 åring.
Vad ska dom ha då?
35.000 för en fullt frisk 15-åring "läromästare" med gångarterna på plats är inte dyrt. Har den inte drabbats av t.ex. spatt o/e eksem då, är inte risken så stor att den gör det i framtiden heller. Troligtvis har den MINST 8-10 goda år framför sig, om inte mer.
I övrigt har Silverkedjan beskrivit precis det jag tänkte skriva.

Haffe -
Man bruker vel også ha ca. et prutmån på ung. 5000,-?
Brukar man? Detta att en köpare anser att det bör ingå prutmån på en häst utan prutbara orsaker, gör endast köparna en stor otjänst. Det får bara säljarna att lägga på ett antal tusenlappar på priset för att hålla köparen nöjd då denne fått pruta.

Det kan ju vara ide att få prova den på en kurs. Jag har inte ens provridit denna än men har funderingar på att göra det snart. Sen om jag fattar tycke för hästen så kommer jag att ta hjälp av en kunnig som även hon kikar på honom.

Tack för den informationen :) Jag anser mig själv som rätt ny inom islandshästvärlden, har endast hållt på i drygt två år och känner nu efter medryttarhästar och foderhäst att det är dax för en egen. Som du säger så finns det väldigt få äldre läromästare för försäljning och det är just en sån jag är ute efter. Är bara lite osäker på priserna.

Jag går också i hästköpar tankar och den typen av häst som jag letar efter, trevligt sto med bra stam, högrest och med rena gångarter som ska kunna tävlas i lättare klasser, är för dyr i Sverige, kostar runt 50000kr. Jag har nu hittat ett perfekt sto på Island, fyrgångare, e. Hervar, rena gångarter kräver lite mer styrka i bakdelen och hon har ett lynne som passar mig perfekt, hon är villig och framåt men väldigt lyhörd och orädd. Henne får jag hem för ett betydligt billigare pris och skulle hon få eksem och säljas så skulle jag få igen pengarna som jag köpte henne för. Så för mig så blir det en import igen något annat har jag för tillfället inte råd med.
Jag tror även att de "höga" priserna på de svenskfödda hästarna gör så att det skapas en marknad för eksemhästar eftersom dom blir mycket billigare. Så om de svenska hästarna inte blir billigare (eller de isländska dyrare) så tror jag inte att antalet eksemhästar kommer att minska.

icehorse

Jeg introduserte henne for ideen at man kan forsøke og prute. Visst, det behøver inte vara så, men om hun kan spara 5000 (eller noe sånt) så kul for henne :) Jeg har alltid fått ned de hestene jeg har kjøpt noen tusenlapper... Det er vel ingen hemlighet at når man forsøker sälja en hest så hoppas man få mest møjligt for hesten og da händer det jo at man overspriser lite...

Det är dyrt och jobbigt att ha eksemhäst. Här finns det ingen som köper eksemhästar även om de är billigare. Kanske att okunniga skulle göra det.

Jag tror även att de "höga" priserna på de svenskfödda hästarna gör så att det skapas en marknad för eksemhästar eftersom dom blir mycket billigare. Så om de svenska hästarna inte blir billigare (eller de isländska dyrare) så tror jag inte att antalet eksemhästar kommer att minska.

Det stämmer ju att priset på importer är satt för att skapa en marknad för dem, men mekanismen bakom är jag inte ening med. För att få över huvudtaget kunna exportera islandshästar i någon betydande omfattning till t.ex sverige så måste islänningarna lägga sig på en nivå som gör att vissa kan tänka sig att chansa och därmed dumpa sina priser. Och ju mer medvetna konsumenterna blir dess fler inser att det kostar mycket i värdeminskning, omvårdnad, täcken och salvor mm, psykisk press (aldrig helt slappna av sommarhalvåret) och sist men definitivt inte minst, en stor del av importerna är dömda till att må mer eller mindre dåligt halva året. Den som sett en eksemhäst klia sig blodig glömmer det inte i första taget.

och skulle hon få eksem och säljas så skulle jag få igen pengarna som jag köpte henne för.
Med tanke på att det kostar c:a 10 000:- att få hem en häst från Island, så kan stoet då inte kosta mer än 10 000:- på Island = 20 000:- totalt.
För det är nog max vad man kan få för en eksemhäst.

Ett sto förlorar ju även sitt avelsvärde om det får eksem.

Jag tror att det är svårt att hitta någon bra häst för under 10 000:- även på Island.

Liknande trådar

Träning Min häst är egentligen allt jag drömt om - brukar säga (eller iaf tänka) att han är precis den hästen jag fantiserade om när jag var 10...
2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Roheryn
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 650
  • Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 080
Senast: kma
·
Fordon Jag har smått uppgivet insett att min gamla trotjänare på fyra hjul är på väg att ge upp. Den är av årsmodell 2010 och har gått som en...
Svar
4
· Visningar
1 226
Senast: aiquen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka