Priser på halm i år?

fjordtokan

Trådstartare
Jag höll på att sätta kaffet i halsen i morse när jag ringde på en annons med halm. Förra året betalade jag 200 kr för samma bal och i år skulle den kosta 750 kr. Visst att det är ont om halm i år men varför denna extrema ökning?

Jag har än så länge inte hittat någon halm som har legat under dubbla priset mot vad jag betalar för mitt hö. Så jag överväger faktiskt starkt om man inte kan strö med hö i ligghallen...

Sv: Priser på halm i år?

Jisses! Jag inser hur lyckligt lottad jag är som väl gav 130:-/bal inkört och klart i ladan.
Nu är det iofs så att halmen kommer från åkrarna runt stallet vilka arrenderas av grannbonden, och vi köper bara en del av det han slår, men ändå!

Jag behöver inte ha bra kvalitet alls bara den inte är dammig. Fram till denna vecka har jag haft halm som har varit några år gammal. Men det är helt sjuka priser här i år...

Dels är det för att det eldas med halm, dels för att används vid ex morotsodlingar och dels pga dålig skörd.

Men om det eldas med halm så borde den ju va skitbillig i år eftersom det är så mycket som bara är att elda upp ;)

Jag tycker inte det är konstigt att priset ökar, jag bara tycker det är konstigt att det är så dyrt.

Senast ändrad:

Men om det eldas med halm så borde den ju va skitbillig i år eftersom det är så mycket som bara är att elda upp ;)

Jag tycker inte det är konstigt att priset ökar, jag bara tycker det är konstigt att det är så dyrt.

Den största boven, efter vad jag har hört, är morotsodlarna. De köper upp lastbilslass och betalar dessutom ganska bra, så därför ger inte bönderna bort halmen längre.

Minst två kronor kilot har halmen legat på runt här om man kollar annonser. Och vi bor ändå mitt på slätten där det i vanliga fall vimlar av halm som ingen vill ha.
I år har jag sett massor med halmbalar liggandes ute på åkrarna sen de balades, helt förstörda och börjar bli svarta :crazy:

Jag är glad att mina kontakter hade halm åt oss. Inte toppkvalitet alla gånger, men tillräckligt god för att den ska gå att fodra med.
Om vi har tur kan vi få köpa några rundbalar av en kompis för bara några kronor :d

Jag köper småbalar av min höbonde. Betalar 25 kr balen för dem. ca 15 kg/bal.
Verkar vara ont om halm i år. Jag fick boka mina balar för att allt jag inte skulle ha ville en dam med galoppstall i Stockholm ha. Hon hade inte fått tag i halm alls. Det är ändå 30 mil härifrån och är det så ont om halm så förstår jag att priserna stiger mycket.

jag ger 300 kr för en rundbal på ca 250 kg. Prima kvalitet, går utmärkt o fodra med. Jag är bortskämd med väldigt bra kvalite på allt jag köper från honom, tom länsstyrelsen o veterinären har påpekat den fina kvaliten o undrat vart jag köpt det från. En bra leverantör är GULD värd!

Jag betalar 1600 för en bal på 600 kg, i augusti betalade jag 1 kr/kg hos samma säljare. Har noll koll på exakt vad som gett upphov till denna extrema höjning, dock.

Morotsodlingar, why? :confused:

Morot har jag inte sett, i alla fall inte här.
Våran granne använder det däremot till jordgubbsodlingarna. Både mellan raderna på sommaren och nu på vårkanten genom att täcka en del av fälten helt, för att få en senade skörd på delar av jordgubbarna.

De använder ca 1200 storbal per år. Vi brukar köpa tillsammans med dom och de 2 senaste åren har det varit svårt att få ihop det vi behöver i närheten.

2 stora gårdar eldar med halm i närheten, den ena värmer växthus mm och vet ej vad den andra värmer.

Vi har ligghall i beteshagen hästarna använder under sommarbetet. Förra sommaren ströade vi faktiskt med fräscht hö där, för att det blev billigaste alternativet...

Jag betalar 1,50 + moms per kg för plastad havrehalm, riktigt bra kvalité. Sedan tillkommer 0,16 kr/kg + moms för frakten.

Vi har halm som vi skördar normala fall men i somras förstördes allt :( de var inget att odla på då de blev för varmt ett tag oh växte dåligt när de inte fick vatten, sen öste de ner vatten så de blev inget bra alls :(...

KÖpte en 300kg bal av en i närheten. 820 kr kostar dem....

Beställde från skåne, 250:-/st.

Liknande trådar

T
Foder & Strö Undrar lite hur prisbilden ser ut i år? Jag köper ensilage på ca 65-70 ts ( vill ha det så) och beställer större balar, de som är 130...
Svar
6
· Visningar
5 533
Senast: Angelique
·
S
Ekonomi & Juridik Jag har en liten lösdrift där endast min häst och en annan häst går. Det funkar jättebra och de trivs tillsammans (de trivs med att inte...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: bambi82
·
Foder & Strö Sitter och letar ensilage/hö eftersom det vi har inte kommer att räcka, men jag blir så himla förvånad över priserna! Jag är väl...
2
Svar
28
· Visningar
2 839
Senast: aramis
·
Hästvård Hösten är på väg med stormsteg och snart är det dags att stalla in hästarna. Mitt huvudbry just nu är bara vad jag ska välja för strö...
2 3
Svar
41
· Visningar
7 418
Senast: Adnoc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar