Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

nyponros

Trådstartare
Nu kan man se på skatteverkets hemsida hur mycket man kommer få tillbaka på skatten :)

Hur mycket får ni och vad ska ni göra med pengarna?
Stämde summan överrens med vad ni förväntade er?

Sv: Prisa Gud, här kommer skatteåterbäringen!

Happy over here! Upptäckte precis att jag kommer att få tillbaka dubbelt så mycket som jag räknade med. Väldigt skönt! Pengarna kommer att täcka glappet mellan sista csn och första lönen på sommaren, så att jag slipper låna pengar av familjen. Väldigt trevlig överraskning, jag ber aldrig om jämkning eftersom det brukar gå hyfsat jämt upp med en liten slant tillbaka. Men i år var det en rejäl bonus, måste höftat helt fel på förra årets extrajobb.

Jag får tillbaka en mycket trevlig summa! Skulle kunna köpa en kull siameser :D (men det ska jag försöka låta bli)
Kommer bli ett väldigt fint tillskott på sparkontot inför livet som student. Behöver definitivt inte oroa mig över att ha råd med flytt och eventuell förskottsbetalning av hyror.
Mest troligt kommer jag shoppa lite också, men det mesta ska ändå in på sparkontot. Vill ha en så bra buffert där som möjligt nu inför studentåren. Får dessutom semesterersättningen från jobbet ungefär samtidigt, så jag kommer känna mig rik :D

Jag får tillbaka dubbelt så mycket som jag hoppades på :banana:. Det betyder egentligen att jag inte förväntade mig speciellt mycket alls eftersom jag bara sommarjobbat och haft lite extrajobb under hösten pga studier, men summan tar mig halvvägs igenom en redan inbokad resa i sommar.

Får tillbaka 84 kr. Var ganska säker på att jag hade betalat in rätt skatt under året, så det stämmer med mina förväntningar. Staten ger så dålig ränta så jag har slutat "låna ut" pengar åt dom...

kl

Får tillbaka 6000:-
Jag misstänkte själv att det skulle gå jämnt upp, eller kanske tom. bli kvarskatt, eftersom jag hade 4 olika jobb och inte alla drog full skatt. (Mer noggrant än så har jag inte orkat räkna efter). Fick också en påminnelse om hur dåligt insatt jag är i ekonomi/politik eftersom jag först idag insåg vad det där jobbskatteavdraget är...:idea:

Får tillbaka 84 kr. Var ganska säker på att jag hade betalat in rätt skatt under året, så det stämmer med mina förväntningar. Staten ger så dålig ränta så jag har slutat "låna ut" pengar åt dom...

Håller med om detta! Blir helt trött när jag ser alla statusar på Facebook om "Jippie, jag får 16.000 tillbaka!" Visst är det kul att få tillbaka pengar men folk missar ju att man låser dem helt gratis :)

Bra du sa, annars hade jag glömt att deklarera :o
Vet inte hur mycket jag får tillbaka, kollade inte. Misstänker att det är en ganska blygsam summa.
Eller ja, så har jag tänkt sen 2009 när jag fick tillbaka 40k. Efter det känns allt litet :p

Jag borde inte få tillbaka så mycket då jag ändrat så jag betalar in mindre, innan har jag fått tillbaka större summor men vill inte låna ut pengar gratis. Ska bli intressant att se hur mycket jag får tillbaka (jag vill inte behöva betala!) ifall jag behöver ändra skattesumman igen.

Håller med om detta! Blir helt trött när jag ser alla statusar på Facebook om "Jippie, jag får 16.000 tillbaka!" Visst är det kul att få tillbaka pengar men folk missar ju att man låser dem helt gratis :)

I mitt fall vet jag mycket väl att jag hade spenderat upp dom där pengarna om jag fått dom på lönen jämnt utspritt över hela året :angel: Då känns det värt att gå miste om räntan, för att få en klumpsumma som åker direkt in på sparkontot :)

Får tillbaka drygt 3000. Det kommer gå till att överleva under första delen av sommaren ;)

Trodde inte jag skulle få tillbaka en spänn eftersom jag inte tänkte på att jag faktiskt har en liten "inkomst" som det dras skatt på (månatliga utbetalningar från en försäkring mamma och pappa hade) men jag får tillbaka nästan 5 500 kr. :banana:

Hade ingen aning om vad jag kunde vänta mig, men får tillbaka strax över 11k. Extremt välbehövligt efter en knaper vår!

Kl.

Hade 2 jobb förra året, varav ett drog fullskatt och den andra arbetsgivaren egentligen skulle jämka men drog fullskatt på en av tre löner ändå. Visste ju att jag skulle få tillbaka men hade någon tanke om runt 5 000. Så fel jag hade, för när jag loggade in så såg jag att det är nästan dubbelt så mycket som jag får tillbaka! Trevlig överraskning :D

Fick 4700 kr tillbaka i år, ungefär samma som vanligt. Jag gör nog inget särskilt för de pengarna, utan de blir ett bra inkomsttillskott under sommaren som annars är lite knaper :)

Nu är ju iofs sparräntorna inte mycket att hänga i julgranen just nu ändå. Sen kan det ju finnas rätt många anledningar till att man väljer att skatta i överkant. T.ex. att man är dålig på att spara kontinuerligt. Eller att det känns lyxigt att få en större klumpsumma utbetalt. Eller att det faktiskt inte är så himla lätt att uppskatta hur mycket man ska skatta alla gånger (ex man jobbar extra och vet inte hur mycket man kommer få jobba under året, man har bolån med rörlig ränta, man har fonder som man kanske kommer vilja sälja av etc) och att man vill försäkra sig om att inte bli återbetalningsskyldig.

Liknande trådar

Samhälle Vår befolkning blir allt äldre, och friskare, vilket är väldigt roligt! Samtidigt fyller vi inte på i samma utsträckning som tidigare...
9 10 11
Svar
205
· Visningar
6 113
Senast: EZMK
·
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 147
Senast: Masqueradee
·
Juridik & Ekonomi Till veckan kommer deklarationen för många av oss. Man får reda på om får tillbaka på skatten eller om man behöver betala. Jag brukar få...
20 21 22
Svar
427
· Visningar
30 029
Senast: Unafraid
·
R
Kultur Jag skulle väldigt gärna vilja ha tips om poddar och tv program och youtube kanaler osv. Som går att se eller lyssna på gratis så ingen...
2
Svar
33
· Visningar
890
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar