Pris, vad är rimligt?

N

naijna

Är på g att köpa min foderhäst.

Valack 6 år, super trevlig och arbetsvillig, inte efter någon känd hingst, är inte töltsatt eller särskilt utbildad.

Vad är rimligt pris mellan tummen och pekfingret???

Sv: Pris, vad är rimligt?

Mellan tummen och pekfingret 30-100.000 alltså det är helt omöjligt att ha en åsikt med de uppgifterna du ger. Med tanke på att han inte är töltsatt så lär det snarare ligga under 50.000 än över men det beror helt på potentialen.

Jag har ingen aning egentligen men kollar en hel del på annonser och min uppfattning är att en häst som kan kostar ca 40 000 kr (inga exem). Du skrev att det inte var någon känd hingst, men är det en bra godkänd hingst?
Jag skulle fått köpa min foderhäst (7 år, välutbildad, töltade som en gud, problemfri, dock ingen nybörjarhäst) för 30 000 kr men han var tyvärr reggad som ridponny så på honom var det de som drog ner priset.

Nej jag förstår att det inte är lätt.. Absolut det är en godkänd hingst..

Det jag ville komma fram till var mer hur mkt priset läggs efter utbildningsgrad på hästen.

Nej man tittar även på potential och kvalitet, för även om hästen inte hunnit bli töltsatt så kan den ändå komma att kosta en rejäl slant.

Är på g att köpa min foderhäst.

Valack 6 år, super trevlig och arbetsvillig, inte efter någon känd hingst, är inte töltsatt eller särskilt utbildad.

Vad är rimligt pris mellan tummen och pekfingret???

Om hästen ändå har anlag till tölten och fina, rena gångarter kan du nog få betela iaf 70.000. Men en outbildad häst som inte har kommit igång med tölten, och inte ser ut att göra det heller, och kanske med lite halvsjaskiga gångareter är den väl "värd" 30-40.000 :)

En rimlig peng med dina uppgifter som grund 30 000 kr +/- 5000 kr. frisk och utan eksem.

Rolle
Islandsfullblod på Lösdrift

Jag skulle nog säga runt 30.000 beroende på hur fina gångarter han har samt potential. Eftersom han ej är töltsatt än drar ju de ner priset en bit. Jag skulle absolut inte gett mer än 40.000 kr själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan Med anledning av diskussionen i en annan tråd (Vi som letar häst II) kände jag att jag ville fortsätta diskussionen om vad som är ett...
6 7 8
Svar
157
· Visningar
8 630
Senast: Franken
·
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 432
Senast: Strandad
·
Fritid Vi ska köpa en ny högtalare till en förening jag är med i. Högtalaren ska användas på ponnyutställningar och liknande arrangemang, både...
Svar
7
· Visningar
411
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 862
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Intressanta uppfostringsmetoder?