Men det ar ju helt absurt egentligen. Att en frysmarkning ska dra ner vardet pa hasten!
Jag tycker nog inte att travhastar skall saljas for billigt, om man inte kanner koparen valdigt val och VET att de far det bra. Och - en hast (vilken hast som helst) som ar grundskolad i dressyr och hopp, latt att hantera pa alla satt och vis, med bra temperament, hel och frisk i sina basta ar - VARFOR ska den skankas bort? Runt 15K tycker jag ar ett rimligt pris for en sadan hast, kanske inkl viss utrustning. Oavsett hastras. Givetvis far man inget stjarnamne for sadana pengar, vill man ha en serios tavlingshast far man val leta efter ett halvblod och dessutom vara beredd att latta pa planboken betydligt!
Den som inte har rad att betala over 10K for en hast tycker jag ska fortsatta vara medryttare ett tag till, for som nagon sade sa ar ju inkopskostnaden den MINSTA utgiften man har nar man ar hastagare.... tank pa att en ny sadel av nagorlunda kvalitet kostar i runda slangar 10K!!! For att inte tala om de lopande kostnaderna sasom stallhyra osv.
I england har vi motsvarande situation med alla galopphastar som finns har, de ar inte varda mycket och en fd galoppor fnyser man at. Men det finns flera "ombildningscenter" dit seriosa tranare skickar sina avlagda hastar, dar de skolas om och grundutbildas i hopp och dressyr, och sedan saljs vidare eller lanas ut pa livstidsfoder. Kanske vore nagot for travarna ocksa?