Pris på medryttarhäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pris på medryttarhäst.

knapplån**

Jag har egen häst plus att en kompis häst står hos mig. Denna häst skulle haft fodervärd och fodervärden skulle åd betala hyra till mig (lösdriftshyra inkl ALLT). Fodervärden strulade och jag står nu med en extra häst. Min kompis har ingen möjlighet att ta hem henne och jag MÅSTE ha sällskap till min herre.
Vi har valt att skaffa medryttare då en fodervärd som har kvar henne här är omöjligt!

Denna häst kommer ha medryttare 6 dagar i veckan = tre olika ryttare och en vilodag. Varje medryttare kommer till en början betala 450 kr i månaden senare 400. Anledning till dettaär att jag nu måste räkna in allt mat, verknig, vaccination, avmaskning osv. Plus att jag har en sadel som fodervärden skulle köpt av mig till denna häst då hon inte har ngn. Så för at tjag ska få ut ngt för de blir de en liten extra kostnad de med.

Sen har jag valt att ha medryttare på min herre två dagar i veckan då jag går i tvåan på gymnasiet och jag förväntar mig att få MASSOR av läxor inom kort. Priset blir detsamma för denna person.
Dels för att jag inte vill att ngn ska betala mer eller mindre än någon annan och sen så kommer de inte ingå några sysslor mer än att plocka undan borstar och utrustning efter sig!
Och ev kommer jag behöver hjälp med fodring tre ggr i veckan (med andra ord binda upp hästarna låta dem äta och sen släppa loss krakarna och plocka ur spannarna igen, all mat kommer vara färdigblandad)

Hästarna är halvblod och varmblod kan tilläggas dock är varmblodet hur lättlärd som helst så räknar med att folk kommer lära sig massor på henne och mitt halvblod är en läromästare. Så endel kanske tycker överpris, jag med lite men som sagt hade inte räknat med extra kostnader för denna häst. Dock är alla medvetna om kostnaderna så ja de kan inte säga ngt.

Alltså det finns ALLTID både rätt och fel i denna frågan. ELLER inga fel alls! Endel tar betalt för att de måste, endel är superglada för att få hjälp! Som ni ser i mitt fall är de bådeoch!
Till våren kommer alla medryttare även få ordna träningar osv om de har lust med detta, men vi får la se längre fram!

På söndag har jag alla medryttare färdigt iaf om jag får som jag vill, då blir de kontrakt nästa!

Blev ett låååååååångt och svammligt inlägg :P Men jag sållar mig till de som tar betalt dock rider jag en annan tjejs häst , där betalar jag inget, tjejen är gravid och hästen behöver ridas.
Hade jag varit gravid hade jag nog också varit glad om jag fick hjälp med hästen ifrån ryggen och det hade nog för mig varit en helt annan situation än vad det är idag!

Så lycka till verkligen alla hästägare och medryttare med hästar och relationer! :D
Det kan bli super, men de kan gå skit! Jag hoppas på de bästa :D

håller inte helt med dig. min travare tävlade hoppning igår med medryttaren och dom kom 5:a av 35 och fick placering, i 110 kom dom 2:a o placering..samtliga hästar dom tävlad emot va säkerligen halvblod. tävlingen 2 veckor innan det kom han 3 :a av 31 startande i 1 m o placering o 2:a av 17 i 110 o placering. tävlingen innan det fick han ytterligare rosetter, tävlingarna innan det också massor av placeringar. han drar placering säkert 80% av sina starter. Vad gör honom till en sämre häst? innan denna ryttare hade han en annan ryttare som tävlade hopp och också drog massa placeringar. Den ryttaren va bara van o rida ridskolehästar innan o aldrigt suttit på travare. Den nuvarande ryttaren hade åsikten att travare inte va bra ridhästar,,den åsikten är totalt borta nu. Han har även placeringar lokalt i dressyr med som bäst 2:a plats bland halvblod. Nu rider ryttaren gratis på min häst så det handlar inte om det men bara att det gör han inte till en sämre häst. Tvärtom..han har verkligen bevisat att han är väldigt duktig även om det hoppar upp oerfarna ryttare. En ryttare skulle testa o hoppa 90 för första gången för 3 veckors sen, ryttaren hade aldrig tränat hela bana förut på dne höjden och gick in o nolla på en gång. Inga problem. (givetvis kan det gå sämre på nån tävling men det är sällsynt..o även om det skulle gå dåligt så är han en sån häst som alltid försöker vara till lags iallafall) nu ska han starta 120 nästa år. (tränar på det nu) Tilläggas att han är endast ridtränad i 2 år.

innan denna har jag haft en annan travare som va lika bra.

sen är det dock inte alla ägare som låter sina medryttare ha så fria händer att dom låter medryttare träna o tävla på hög nivå. Många accepterar bara klubbnivå. då kvittar det ju iallafall.

Senast ändrad av en moderator:

varför beror det på ras?

Åh, uttryckte mig lite knasigt där, förlåt.

Menade mest typ av häst och hur gammal den är samt utbildningsnivå. T.ex. en nordsvensk, 27 år, som är utbildad till Lätt D dressyr kan ju inte kosta lika mycket som en 12-årig arab som går svår dressyr...

(Tog bara nordsvensk som ett exempel, ta inte illa upp, det är en av mina favoritraser... :p)

Jag betalar 800 i månaden för 2ggr i veckan. Hästen är ett varmblods travare som är 6 år och blivit riden i bara 1,5 år. Ska startas i tävling så fort galoppen är iordning :).
Jag rider mest dressyr, för instruktör och ute och måste ta in hästen, fixa kraft och hö och mocka. Dyrt är det men det känns värt då detta hästen är den som stod närmast (halvtimme med buss :cry:) när jag letade medryttarhäst och så är det ganska nära göteborg och INTE på hisningen där de flesta hästar verkar stå. Hästen är också välriden och verkligen en sån som jag kan utvecklas med och ha kul med nu när jag ridit länge på "läromästare". Så de 800 spännen känns väl spenderade även om det är ganska mycket pengar.

Priset beror ju mycket på vart hästen står: ofta är det det som styr priset då ju närmre stan= dyrare stallplats.

Min medryttare pröjsar inte ett öre. Då hjälper hon inte heller till med ett enda dugg:eek:. Hon rider 2-3 gånger i veckan då sambon är hemma. Och 1-2 gånger de veckor min sambo är på jobbet. (jobbar i norge).
Så hon har bara det roliga med att rida. Stall, vård mockning o allt annat sköter jag själv. Hon ska se till att hästen har vatten innan hon gå hem.
Men hon gör mej en tjänst. Jag får mer tid till hemmet och min sambo då hon rider. Så jag tycker inte att hon ska betala.

Nu är inte min häst nån supertävlingshäst. Utan ett enkelt varmblod under utbildning. Hennes uppgit är motionera henne och hoppa henne lite då och då. Jättesöt tjej på 15 år. Duktig och lugn.

Min medryttare pröjsar inte ett öre. Då hjälper hon inte heller till med ett enda dugg:eek:. Hon rider 2-3 gånger i veckan då sambon är hemma. Och 1-2 gånger de veckor min sambo är på jobbet. (jobbar i norge).
Så hon har bara det roliga med att rida. Stall, vård mockning o allt annat sköter jag själv. Hon ska se till att hästen har vatten innan hon gå hem.
Men hon gör mej en tjänst. Jag får mer tid till hemmet och min sambo då hon rider. Så jag tycker inte att hon ska betala.

Nu är inte min häst nån supertävlingshäst. Utan ett enkelt varmblod under utbildning. Hennes uppgit är motionera henne och hoppa henne lite då och då. Jättesöt tjej på 15 år. Duktig och lugn.

Men hur skulle du tänka om du dessutom var tvungen att hålla henne sällskap varje gång somjag med en av mina? Fortfarande gratis?

Men hur skulle du tänka om du dessutom var tvungen att hålla henne sällskap varje gång somjag med en av mina? Fortfarande gratis?

Då skulle hon inte få rida. Jag skaffar medrytare för att det ska underlätta. Inte göra det mer komplicerat. Är jag ändå där den tiden kan jag lika gärna rida själv.
Jag hinner inte alltid rida då jag har konstiga arbetspass. Tiderna kan vara väldigt besvärliga. Oxå då min sambo är hemma. Jag jobbar borta 2 veckor och är hemma 1 vecka. Den veckan vill jag umgås med honom så gott det går. Så då passar det utmärkt med en medryttare. Men kände ag att hon inte underlättade skulle jag byta medryttare bums.

Måste bara inflika att jag tycker att din travare och du personifierar den bästa kombinationen som går att gå. En duktig ryttare som har tålamod att ta till vara varmblodets arbetsvilja. Det är en fröjd att se!

Jag håller med Stilett här. Att det skulle vara "billigare" med en varmblodstravare är rent nys...ska man gå på kostnader så är det lika dyrt att hålla en varmblodstravare som vilken annan häst som helst.

Jag själv resonerar dock som så att om jag behöver en medryttare så är behovet mitt och jag betalar för tjänsten. Behöver jag inte någon medryttare så har jag ingen sådan...

Senast ändrad:

Jag har två hästar. Den ena fick jag ärva av min dotter när hon tappade sitt intresse. Så jag är i stort sett ensam med två hästar, därav medryttararrangemanget. Men, om inte jag har möjlighet att rida samma dag som medisarna, så blir ingen av de två riden. Sen är det en massa dagar när nån av medisarna skulle kunna, men inte vill/vågar för att jag inte är med.
Det är inga svåra hästar heller...Däremot har jag nog fått tag på medryttare med ridrädslotendenser. Det behövs inget för att de ska tycka att det är läskigt. Den ena har som jag skrev nån annanstans börjat rida ut själv, så det går verkligen framåt massor! Den andra har provat en gång. "Nej, si, det gick inte att rida ut den hästen själv. Han ville bara hem igen." Ryttarpåverkan?

Jag håller med Stilett här. Att det skulle vara "billigare" med en varmblodstravare är rent nys...ska man gå på kostnader så är det lika dyrt att hålla en varmblodstravare som vilken annan häst som helst.

Jag själv resonerar dock som så att om jag behöver en medryttare så är behovet mitt och jag betalar för tjänsten. Behöver jag inte någon medryttare så har jag ingen sådan...

Håller inte med...

Nu när jag letar häst så skulle jag aldrig betala för att rida en grundutbildat travare eftersom det skulle bli att jag utbildade hästen.

Hittar jag däremot en travare i MSV klassen kan jag tänka mig att betala för att jag då beviserligen kan utvecklas i min ridning...

Att ha en medryttare som utbildar hästen o man endå tar betalt är fel! Då ska man vara tacksam!(Det gäller ALLA raser)

Håller inte med...

Nu när jag letar häst så skulle jag aldrig betala för att rida en grundutbildat travare eftersom det skulle bli att jag utbildade hästen.

Hittar jag däremot en travare i MSV klassen kan jag tänka mig att betala för att jag då beviserligen kan utvecklas i min ridning...

Att ha en medryttare som utbildar hästen o man endå tar betalt är fel! Då ska man vara tacksam!(Det gäller ALLA raser)

Men ett grundutbildat halvblod skulle inte vara nåt hinder, eller??? Även om det även i det fallet skulle bli att du skulle utbilda den? Nu var det inte det jag menade i mitt inlägg...och personligen (upprepning igen) så tar jag inte betalt av medryttare...tvärtom, jag betalar.

De kostnader jag menar som många här hänvisar till är stallhyra, skor, mat o.s.v. De kostnader är precis lika för alla raser oavsett utbildningsnivå.

Jag har två hästar. Den ena fick jag ärva av min dotter när hon tappade sitt intresse. Så jag är i stort sett ensam med två hästar, därav medryttararrangemanget. Men, om inte jag har möjlighet att rida samma dag som medisarna, så blir ingen av de två riden. Sen är det en massa dagar när nån av medisarna skulle kunna, men inte vill/vågar för att jag inte är med.
Det är inga svåra hästar heller...Däremot har jag nog fått tag på medryttare med ridrädslotendenser. Det behövs inget för att de ska tycka att det är läskigt. Den ena har som jag skrev nån annanstans börjat rida ut själv, så det går verkligen framåt massor! Den andra har provat en gång. "Nej, si, det gick inte att rida ut den hästen själv. Han ville bara hem igen." Ryttarpåverkan?

Skulle åter byta medryttare. Jag vill inte ha nån som inte kan något. Det ska vara en erfaren ryttare även om h*n inte är ett proffs.
Jag tränar min häst i western. Men min medryttare har en hopphäst. Tjejen vill utvecklas som ryttare och vill därför rida mitt lilla varmblod. Hon har då oxå mer än en häst hemma som hon tränar regelbundet oxå.

Nu har jag bett henne att börja hoppa henne då jag tror väldigt starkt att min häst tycker detta är väldigt kul. Jag kan personligen inte hoppa själv.

Men även som i ditt läge så kan inte ryttaren hantera hästen utan ditt sällskap så skulle jag inte känna att jag fick ut något av att ha den personens tjänster. Jag ska känna mej trygg med att ryttaren rider o sköter min häst på bästa sätt.

jag tycker det är lite olika gällande att ta betalt när det gäller medryttare, har tidigare haft medryttare som betalt, men som det är i dagens läge när jag söker medryttare så vill jag ha en som får rida gratis. detta mot att det istället är väldigt mycket andra uppgifter runt detta som måste göras. tex. mockning, fodringar å sånt.

men rider man ca. 3 ggr i veckan så tycker jag att 600 kr är överkommligt, så länge det finns tillgång till ridhus/ridbana å trevliga ridvägar.
som medryttare så sliter man ju även på utrustning m.m. så självklart så kan folk ta en liten peng i månaden om dom själva inte är mångmiljonärer... :P

knapp

jag rider babben 2 g i veckan (helgerna.)oftare om hon är sjuk eller om det är lov, sedan till vintern kommer jag få rida ännu mer då hon blir stel i kroppen av kylan pga, sjukdom. hästen är ärkligen något att bita i men en riktig läro mästare kommer han bli när jag hittat knapparna

ag betalar 200:- pengar dras av om jag hjälper till och tömkör och hjälper med inkörningen.

Om du hade läst noga så skulle du sett att jag skrev inköpspris och inte löpande driftkostnader. Ett halvblod är nästan alltid mycket dyrare att köpa än ett varmblod, som ridhäst. Det finns naturligtvis anledningar till detta. Därför kan det vara befogat att betala mer för att få rida ett halvblod än att rida ett varmblod.

Häromkring rider många medryttare gratis på varmbloden men det är praxis att betala för att rida på halvbloden eller likvärdiga hästar som i och för sig i undantagsfall kan vara ett varmblod. Är det ett utbildat varmblod går det säkert bra att ta betalt medan man får räkna med att betala för att rida även ett relativt outbildat halvblod.

Jag tog 600kr/mån för ridning 2 ggr i veckan på mitt halvblod för 4 år sedan. Då fanns förstås ridhus men hästen kunde inte så väldigt mycket, han var 6 år. Ponnyn hade vi halvfodervärd på och denna fick oxå tävla ponnyn. Hon betalade 1000 kr/månad. Dyrt?

Jag känner igen det där. Kan du inte få tag i någon säkrare medryttare? Två medryttare jag hade som var skraja tyckte dels att den ena stora hästen var läbbig att hantera (lite förståeligt) medan den andra tjejen tyckte att b-ponnyn hade för stor galopp jämfört med ridskoleponnyerna.

När hästar känner att ryttaren är osäker kan hästar ofta vilja vända hemåt, bli icke trafiksäkra och t o m kasta av sina ryttare. Det är i alla fall min erfarenhet om dom rider ut ensamma. Det har inte hänt med mig som var ägare av hästen.

Apropå det här med att rida en annans häst när man är hästägare till egen häst. Då tycker jag och har märkt att man oftast inte behöver betala någonting. Man har ju redan alla kostnader för en häst och ska inte behöva betala ännu mer bara för att man av någon anledning rider någon annans häst emellanåt. Ev. är det oxå för att man inte har råd ekonomiskt som man inte har fler hästar.

Det blir annat om man inte själv är hästägare anser jag och många andra. Då kanske man inte heller vet vad det kostar att hålla häst.

Om du hade läst noga så skulle du sett att jag skrev inköpspris och inte löpande driftkostnader. Ett halvblod är nästan alltid mycket dyrare att köpa än ett varmblod, som ridhäst. Det finns naturligtvis anledningar till detta. Därför kan det vara befogat att betala mer för att få rida ett halvblod än att rida ett varmblod.

Häromkring rider många medryttare gratis på varmbloden men det är praxis att betala för att rida på halvbloden eller likvärdiga hästar som i och för sig i undantagsfall kan vara ett varmblod. Är det ett utbildat varmblod går det säkert bra att ta betalt medan man får räkna med att betala för att rida även ett relativt outbildat halvblod.

Jag tog 600kr/mån för ridning 2 ggr i veckan på mitt halvblod för 4 år sedan. Då fanns förstås ridhus men hästen kunde inte så väldigt mycket, han var 6 år. Ponnyn hade vi halvfodervärd på och denna fick oxå tävla ponnyn. Hon betalade 1000 kr/månad. Dyrt?

Ja, det kostar att köpa häst och åtminstone jag försäkrar hästen så att jag får en stor del av det tillbaka om det skulle gå åt pipan. Det är inget jag skulle belasta en medryttare med. Å andra sidan så belastar jag inte en medryttare med nåt alls då jag betalar om jag behöver en sådan. Därför tycker jag att det är dyrt ja med de priser du lägger upp.

Jag håller inte häst åt någon annan. Skulle aldrig falla mig in utan jag är högst egoistisk i mitt hästägande. Däremot om jag får tidsbrist av någon anledning kan jag tänka mig att anlita en medryttare men då har jag krav på nivå/utbildning och ridteknik.

Jag skulle aldrig betala mer än ca 300.
Det är ju dom som behöver hjälp. Varför ska dom då ta så himla mycket betalt för det. Förstår inte riktigt.

Visst är det så, att det är medryttarna som hjälper ägarna. Men sen är dte ganska många hästägare som vill ha hjälp med sin häst både pengamässigt och tidsmässigt, det är därför vissa tar betalt. Och sen så tycker jag att man som ägare ska få betalt för medryttaren "lånar" ju faktiskt hästen, känns lite kasst att hästägaren ska betala en massa pengar för en häst som sedan en medryttare får göra vad den vill med, om du förstår vad jag menar?

Jag har själv medryttare på mitt sto, hon är inte utbildad speciellt mkt, är en "problemhäst" och är en f.d travare, medryttaren mockar & gör iordning fodret när hon är ute i stallet, hon rider mellan 2-3 ggr i veckan, ibland mer och ibland mindre. Hon betalar 400kr/månad. Hon får göra i stort sett vad hon vill med hästen, hon har tillgång till paddock & super fina ridvägar.

//Diana

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama