Pris på medryttarhäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Pris på medryttarhäst.

oj, jo grejen är att jag kommer dit med buss (tar en och en halv timma med buss men mindre än en halvtimma med bil). Men jag kommer inte hem igen. Så då måste min mamma köra ner och skjutsa mig till bussen. :/

Hon vill ha 600 kr i månaden.

alltså..avstånd till o från stallet är inte hästägarens ansvar.
det är medryttaren som väljer att pendla dit i så fall.
lika villkor ska det ju va oavsett hur långt medryttare har till stallet.
själv hade jag som hästägare 12 mil till mitt stall vid ett tillfälle i väntan på annan stallplats.

allt handlar om tillgång o efterfrågan :-) ang pris

Senast ändrad av en moderator:

Här i Finland där allt är dyrare än i sverige, betalar min medryttare 15€/gång (c.160 kr?). Hyran kommer att stiga till 18€/gång i.o.m att vi flyttar till ett stall som är närmare Helsingfors och har ridhus.

De här hyrorna är rätt så normala, jag har även en rätt så basic häst (LB-LA dressyr, hopp 110cm). Men de som har finare hästar o dyrare stall (stallhyror på 600€ (6000kr):eek: och uppåt) tar upp till 25€/gång för sina hästar. Men då får ju medryttaren använda hästen som sin egen under en dag.
Min medryttare får fara på träning o komma med på tävlingar med mig. Hon behöver inte sköta stall eller nåt annat.
;)

Förra tjejjen som red betalade även hovslagaren åt den hästen hon red. Eller om hon bealade halva hovis.. minns inte... Får se hur vi gör, nya tjejjen och jag.

Jag anser det väl egentligen som att hon är delfodervärd och inte medryttare, just eftersom att hon betalar. Hon har ju hästen som sin de dagar hon rider även om jag anser mig ha huvudansvaret.

Där tycker jag det krockar lite, en medryttare är för mig någon som tar hand om min häst mot del av kostnader men jag har kvar huvudansvaret, men en delfodervärd anser jag nog ska ha del i huvudansvaret.
Hur gör ni vid oförutsedda avgifter(eller andra grejer)?
Delar ni på veterinärräkningar, försäkringskostnader, sadelinköp osv.?

Till TS, Jag hade medryttare tidigare, som fick betala 700:-/månad och då hade hon tillgång till min häst med tillhörande utrustning och sysslor (mockning, samt hänga fram mat) enligt överenskomna direktiv.
Jag räknade ut vad min häst kostade per dag ( i drift: stallhyra, skoning, foder exklusive försäkring, löpande veterinäravgifter och slitage av utrustning) och den kostnaden fick medryttaren betala.

Kan tillägga, att jag värderar den lediga tid och den hjälp jag får högre än ekonomisk "hjälp".

När jag skaffade medryttare i början red hon 2-3 dagar i veckan. Jag slapp då åka ut till stallet de 2 dagar jag jobbade sent och fick en dag helt till mitt andra intresse.

Nu har jag medryttare varje dag, jag har dock haft 1 dag i veckan då jag åkt till stallet för att läsa av dagboken, se över hästens hull, muskler, foder ect.

En tid här snart framöver kommer mina medryttare få ta 7 dagar i veckan.

Mina medryttare betalar som sagt ingenting, det är nog bökigt att ta sig ut till stallet och väl där har vi ingen (upplyst) ridbana ens.

Hade jag inte haft råd att ha det såhär hade jag sökt efter en fodervärd som tar hästen helt (=jag står endast för livförsäkringen) eller en halvfodervärd (delar på kostnaderna, halvfodervärden får då göra "vad som helst" med hästen, åka och träna och tävla t.ex.)

Jag ska hitta en medryttare till en av mina hästar, och medryttaren kommer bara betala skorna till hästen, ca 850 kr var sjätte vecka.

Jag har medryttare på båda mina hästar. Jag har en d-ponny och en stor dressyrhäst. Ponnyn har jag medryttare till 6dgr i veckan och den store 3dgr. De får hjälpa till att betala skoningen på hästarna, så ca 400kr varannan månad. Mat och strö betalar jag. Vill de träna så får de betala det själva och de dagar de har hästen är den som deras egen, de får mocka, lägga upp mat och rida vad de vill. /M-L

jag betalar ingenting för min medryttarhäst och jag har han ca 2 gånger veckan. min syrra betalar 200 kr om hon har han två gånger i månaden, (100 per gång i veckan den månaden) men brukar oftast få ta fler dagar bara hon kan :) symbolisk summa.

jag har en medryttare till min häst.
Det är en 4 åring, hon rider 2 dagar i veckan.
Det finns en belyst ridbana och bra ridvägar i skogen. När hon tar hand om honom mockar hon, gör mat och tar in alla hästar. Det är fem st sammanlagt hon tar in.
För detta betalar hon 300kr/månad.
Nu får hon dock rida så mycket hon vill och kan då jag är gravid, behöver inte betala mer för det.

Jag har just nu två "skötare" på min häst. De tar hand om min häst enbart när jag inte kan och får ibland ta honom med kort varsel om det kör ihop sig för mig på jobbet. De mockar och gör i ordning foder samt rider (händer även att de tar dagar då han ska vila). Självklart tar jag inget betalt av dem eftersom det är helt på mina villkor.

Ibland tar de min stalltjänst (ut eller insläpp av alla hästarna någon helg). För detta "betalar" jag dem antingen genom att de får rida lektion på min häst eller med penngar.

Jag har även erbjudit dem att bli medryttare mot betalning. Skillnaden är då att de skulle få ha sin egen dag i veckan som var bestämd och då de fick rida som de själva ville och även få möjlighet att träna för tränare och ev. tävla på klubbnivå. För detta skulle de betala hästkostnaderna (stall, foder, hovslagare, försäkring)/7 * antalet dagar dag de ville ha per vecka. Med andra ord skulle de ta en del av den kostnaden som jag har för hästen.

Båda tjejerna är nöjda med överännskommelsen och en tjej överväger att sluta på ridskola och istället bli betalande medryttare på min häst (hon tycker att det ger mer då min häst är välutbildad).

För mig handlar det det inte om att jag vill tjäna penngar utan om att jag vill ha hjälp med min häst. Men om de vill börja ställa krav som t.ex. en fast dag i veckan och att de själva vill bestäma hur och var de vill rida så tycker jag att det är rimmligt att de också står för sin del av hästens kostnad

Tycker att du är inne på helt RÄTT linje. För ut din ide precis som du skrivit här så att alla förstår när man ska betala för en medryttarhäst resp. när man kan ha möjlighet att få rida o sköta en annans häst utan kostnad.

Men hur mkt blev kostnaden per dag om dom ska betala? Det gäller ju att den kostnaden inte överstiger priset av en lektion då man även har tillgång till en ridlärare samt inte behöver göra en massa sysslor.

Det beror på ras och vad man får göra med hästen, samt var den bor. Skulle väl tippa på att 200-500 kr är det vanligaste. Hade själv tagit 200-300 kr för det. :)
Det finns såklart variationer uppåt och neråt, många är gratis.

Haha.. där fick jag tillbaka bara för att jag skulle gardera mig och inte göra mig osams med massan som tycker att en medryttare inte ska betala någonting. ;)

Jag tar ju alla "stora" kostnader. Mat, utrustning, försäkring osv.
Väljer hon att köpa någonting till hästen så är det ju upp till henne.
Hon rider ju som hon vill, även om jag ser till att "lägga mig i" såpass mycket att jag har koll på vad som händer. Det är en gammal häst så jag vill hålla koll på att han inte går för hårt osv... Jag "bestämmer" vad och hur mycket han äter och så. Det är väl sådana saker jag menar med huvudansvar... Tjejjen är inte så kunnig (än) att jag vill överlåta sådant åt henne.
Medryttare/delfodervärd... Same shit, different name. ;)

kl
Jag har två medryttare som inte betalar nånting. Jag står för varenda krona som hästarna kostar. Båda medryttarna har en dryg halvtimmes bilväg enkel resa. Det är upp till dem om de vill åka.
Båda ska komma två gånger per vecka, är det meningen. Det blir inte alltid så. Jag skaffade medryttare på grund av tidsbrist. Jag har svårt att hinna med två hästar varje vecka året runt. Så istället för att betala i pengar så skulle de lägga ned tid, eftersom det är det jag har brist på.
Sen visar det sig att ingen av dem vågar rida själv. :eek:
Så istället för att bli avlastad i tid så håller jag nu på och ordnar gratis turridningar flera gånger per vecka?!
Den ena har börjat rida själv och är på mycket god väg. Jag har stort hopp om henne. Men inte den andra. Hon vill inte rida själv, det är så långt, dyrt att åka, hästen är lat och jag vet inte allt. Samtidigt klagar hon på att det inte finns vettiga hästar där hon bor. Jag vet inte vad hon tycker egentligen, faktiskt, undrar om hon trivs här eller inte?

varför beror det på ras?

Man kan väl säga att det snarare beror på hästens utbildning och kapacitet och hur rolig den är att rida. Kanske även hästens inköpspris kan spela roll. I och med dessa aspekter kommer ju rasen in. Som exempel kan vi ta ett varmblod kontra ett halvblod. Varmblodet kostar inte alls lika mkt i inköp och är oftast inte lika välutbildad (som ridhäst) som ett halvblod i samma ålder. Kapaciteten i både hopp och dressyr ligger generellt betydligt lägre än för halvbloden pga att de helt enkelt avlats för ett helt annat ändamål (travtävlingar). Dessutom har varmbloden nästan alltid helt annorlunda gång jämfört med halvblod vilket medför att dom inte är lika trevliga o roliga att rida på. Men undantag finns förstås alltid.

Det är även frågan om efterfrågan och då menar jag att många vill överhuvudtaget inte rida på varmblod för man känner direkt att dom liksom rullar fram i skritten, traven är konstig och galoppen ska vi bara inte tala om, den är oren på något vis. Jag har ridit ganska många varmblod och det är bara en som varit OK.

Hoppas du förstår nu hur rasen kan spela in eller rättare sagt individen som oftast hör ihop med vilken ras det är.

Min ena medryttare betalar 200 kr och den andra är det gratis för. Kan låta lite dumt men den ena rider till (läs: utbildar) hästen samt mockar och sköter henne de dagar jag inte kan. Hon rider gratis. Den andra är en tjej som har ridit 1 termin på ridskola men ville rida lite mer än 1 gång/vecka. Jag måste sköta hästen iaf men medryttaren (+mamma) tar hand om ridningen (1g/vecka).

Jag har även erbjudit dem att bli medryttare mot betalning. Skillnaden är då att de skulle få ha sin egen dag i veckan som var bestämd och då de fick rida som de själva ville och även få möjlighet att träna för tränare och ev. tävla på klubbnivå. För detta skulle de betala hästkostnaderna (stall, foder, hovslagare, försäkring)/7 * antalet dagar dag de ville ha per vecka. Med andra ord skulle de ta en del av den kostnaden som jag har för hästen.

Låter väldigt rimligt! :) De dagar de rider hästen är det ju nästan som om de hade egen häst och då är det vettigt att de får betala sin andel av vad hästhållningen kostar.

Att dra av från avgiften om medryttaren sköter stallsysslorna de dagar de är där är helt OK, men jag tycker inte att någon ska känna dåligt samvete om de inte gör det. Hästhållningskostnaden är ju densamma oavsett om det är ägaren eller medryttaren som mockar. ;)

Jag skulle nog inte ta betalt, om det inta var så att personen endast red och tävlade hästen, då kandke jag skulle ta ca 500 i månaden eller så. Men hjälper personen till med stallsysslor och liknande, då tycker jag inte att man ska behöva betala. Eller om hästen inte är i direkt kondition utan att den bara behöver en skötare, då tycker jag också att det är orättvist att ta betalt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 333
Ridning Hej! Oavsett vilken häst jag rider så är jag typ nära att trilla av varje gång vid uteritt. Eller trillar av. Alltså är de vanligt...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 132
Senast: Sesca
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
542
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Nu är det så att jag kommer från en familj utan hästintresse från början. Jag fick självmant säga till att jag ville börja rida, och dom...
Svar
10
· Visningar
1 196
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama