Sv: pris på häst? Vad skulle ni ge?
Jag skulle vilja säga att det behöver absolut inte vara lättare med en 4-gångare. Fyrgångaren kan lika gärna börja att falla ner på bogarna och börja gå på framdelen tappa rumpestumpen och bli travtaktig. Mycket hänger ju också om man har en häst med en extriör som talar för sig, behöver inte vara så men om den har naturlig bra exteriör och gått "rätt".
min förr häst var en 5-gångare med STARKA grundgångarter och väl skilda, stabilt byggd med bra rygg och bra kors och länd, lättsamlad och lätt för sig och lättlärd. Pass i åtta hundra knyck och lätt töltat som få. Hade ridit islandshäst väldigt kort innan jag köpte honom som läromästare och bättre läromästare kunde man inte leta efter.
Numera äger jag en 4½ gångare, underbar häst, fantastisk häst med mycket fina gångarter men mycket "trixigare" att rida ridtekniskt. Nu har jag också provat och ridit otroligt många hästar i mitt islandshästliv, jag skulle vilja säga att jag tycker att du skall prova massor av hästar, ta massor av referenser, gå massor av kurser innan gäller dottern också så klart, leta inte efter en fem eller fyrgångare, är femgångaren het och framtagen pass, visst kan det bli problem när hästen tänder till och vill gå i pass, så i det fallet är det lättare att köpa en häst som har potentiell pass att ta fram om man gärna vill ha en femgångare. Jag hade inte det problemet som nybörjare på islandhäst efter storhästtiden, dels för att jag hade instruktörshjälp hela tiden och jobbade heltid med isisar dessutom...
En femgångare kan ha sådan underbart mjuk tölt ( och grisepass)...
Än idag har jag personligare lättare att "lösa" en passtaktig häst än en travtaktig häst, fast jag ridit massor av travtaktiga hästa, det passar mig helt enkelt bättre.
Jag skulle vilja säga att den hästen du beskriver kostar minst 50.000:- beroende på ålder och upp till 100.000:- beror så klart på hur mycket gång man vill ha i hästen, men att hästen är trygg, stabil med bra grundgångarter, lätthanterad...ja det kostar...