Pris på birma

_FiA_

Trådstartare
är 8000 kr överpris på en birmahane? Han är fint tecknad och skulle fungera på utställning, men jag är ute efter en sällskapskatt egentligen, i alla fall som jag känner nu. Men jag smälter ju när jag ser bilder på honom , han är otroligt vacker. Vad är normalpris för en birma idag? För en sällskapskatt vad borde jag behöva betala?
 
Sv: Pris på birma

Jag vet inte exakt vad birmor brukar kosta, men "produktionskostnaden" på en väluppfödd kattunge idag borde ligga på 6-10.000:-, så där ligger väl åtta rimligt till?

Jag tar 9000:- för mina sällskapsungar (korat), oavsett om de är BIS-material eller hemmakatter. Tar mer för avelskatter av den enkla anledningen att jag tycker att andra uppfödare ska vara med och betala vad det faktiskt kostar att föda upp dem. Sällskapsungarna bär inte riktigt sina egna kostnader men det får jag bjuda på för att marknaden fungerar så och jag föder upp främst för rasens skull. Att det går en massa ungar till sällskap är mest en bieffekt (även om det är precis lika roligt att följa en sällskapskatt i sitt vuxna liv).
 
Sv: Pris på birma

8000 för en sällskaps-Birma är ovanligt mycket. Min Ruben kostade 6000 när han var 6 månader och jag tror att det vanligaste är att birmor till sällskap kostar 6-7000. Om jag fastnade för en som kostade 8000 skulle jag dock inte tveka att köpa den bara p.g.a. en ynka tusenlapp mer eller mindre.
 
Sv: Pris på birma

Birma, ragdoll osv brukar väl ligga på 7000 kr om de är sällskapskatter och dyrare om de är till avel. För något enstaka år sedan var det 6000-6500 kr.
 
Sv: Pris på birma

Mao inte överpris alltså. Är han han perfekt tecknad och håller för show förstår jag priset :-)
 
Sv: Pris på birma

8000 för en sällskaps-Birma är ovanligt mycket. Min Ruben kostade 6000 när han var 6 månader och jag tror att det vanligaste är att birmor till sällskap kostar 6-7000. Om jag fastnade för en som kostade 8000 skulle jag dock inte tveka att köpa den bara p.g.a. en ynka tusenlapp mer eller mindre.

Var det nyss? Priserna har gått upp en hel del de senaste 2-3 åren pga mer påkostade testrutiner mm. De få birmauppfödare jag känner tar 8000:- för sina ungar, och ragdollsen ligger på runt 8-9000:- till sällskap och mer till avel/utställning (inga undersökta snittpriser alltså, utan vad jag vet att mina bekanta tar.)
 
Sv: Pris på birma

Var det nyss? Priserna har gått upp en hel del de senaste 2-3 åren pga mer påkostade testrutiner mm. De få birmauppfödare jag känner tar 8000:- för sina ungar, och ragdollsen ligger på runt 8-9000:- till sällskap och mer till avel/utställning (inga undersökta snittpriser alltså, utan vad jag vet att mina bekanta tar.)

Jag köpte Ruben (till sällskap) i oktober 2011 för 6000 kronor och när man kollar på Blocket är det fortfarande 6-7000 kronor registrerade uppfödare brukar ta för sina birmakattungar. Just nu ligger det en kull birmakattungar ute för 8000 kronor, men då står det i texten att de även har intressanta utländska linjer i sina stamtavlor från 3 olika länder. Detta antyder att de även skulle passa till avel ifall man är intresserad av det.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 280
Senast: dobbis
·
Hemmet Sitter här och funderar på min boendesituation, vad som är mest strategiskt... snäll buke, hjälp mig tänka <3 Jag har länge drömt om...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
16 878
Relationer En förälder/vårdnadsperson i det här fallet. Låt mig först vara tydlig med att jag egentligen inte tycker att jag gjort något fel...
2
Svar
30
· Visningar
4 668
Senast: honung
·
Samhälle Har jag tid (vilket jag har nu) vill jag gärna förstå in i minsta detalj innan jag tar nya beslut. Nu så ska jag flytta och för första...
Svar
15
· Visningar
2 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp