pris fråga

A

annizz

ja har en pris fråga.. min fodervärd vill köpa min häst men ja vet inte riktigt vilket pris som är relevant..
Det är en 4 gångs valack (E: Dropi fra midsitju) på 12 år och jag har tävlat med honom ganska mycket, var med i Lag-SM 2005 och han går väldigt bra i dressyr, har ridit mycket för kända tränare. Men när dom fick honom så visade det sig att han hade en skada i knäet som han fick när han var yngre och som nu visades sig på veterinärbesiktningen, han är helt frisk nu och kommer inte ha ont av det i framtiden, vi har betalat allt + försäkringen. Han har även tappat en tand som dom fick dra ut, men allt har vi betalat. Dom har iof lagt ner mycket tid..
Men vad kan man ta för pris? Han har bra gångarter och tex för traven har han 6,5, tölten är klockren och galopp och skritt är väldigt bra.. Vill verkligen sälja honom till dom för den tjejen som rider honom nu verkligen älskar honom! Vad tycker ni?

Sv: pris fråga

Hej

Det är väldigt svårt att säga vad han är värd. Men en häst som har tävlat så bra ligger väl runt 75 000 kr. Men eftersom han har haft en skada sjunker priset en del. Ålder spelar oxå in en hel del, är dom över 15 så sjunker priset. Har han exem?Har han exem sjunker priset ännu mer.

Men mellan 40 000-50 000 skulle jag säga eftersom det är en "kompis" du vill sälja honom till.

Lycka till
Hoppas du fick lite hjälp

Svårt att säga då man aldrig sett hästen. Men har fodervärden tränat hästen till det bättre? Isåfall kan man ju vara ytterligare sjysstare med priset. men annars skulle jag tippa på runt 55.000:-
Hade han inte varit skadad eller "kompispris" varit aktuellt skulle jag tagit 75.000:- för den.

Men som sagt, det är svårt att värdesätta....

jaha ok så pass mycket.. ja tänkte först från början 65 000 då inklusive min bennys harmony sadel och utrustning.. ja asså ja tycker dom som köper honom verkar bra så ja värdesätter det hemma mer än pengarna.. Först hade jag hästen hos en fodervärd som inte tog hand om den, sen denna fodervärden har ridit honom lite smått men han har ju haft ont i benet mest hela tiden.. Nej han har inget eksem, helt trafiksäker, otroligt snäll och han är verkligen en toppen häst.. men det är det att ja tycker att hon överdriver lite som ja ska sälja honom till, hon påpekar hela tiden att han måste tränas mycket för att må bra, om man ska tävla honom som dom ska göra så lär han ju tränas mycket ändå.. nu är det en liten tvist oxå om vilket pris jag sa, ja hävdar att jag sa 55 000 kr men hon säger 50 000 kr.. sen sa hon även att om det inte varit den veterinären i Skara utan en annan hade han kunnat bli trianglemärkt?? Det har ingen annan av veterinärerna sagt.. de låter lite konstigt eftersom den veterinären i skara sa att han skulle bli helt frisk..

Men är han inte helt frisk från sin skada?
Om han är det, är han uppe i normal kondition nu? Eller är han under igångsättning?
Det påverkar ju priset såklart. Du kan ju inte ta ut 55.000 för en fortfarande skadad häst. Även om veterinären säger att den ska bli frisk så är det stor risk att den får tillbaka skador på ben under igångsättningen.

Han är helt frisk och har varit igång ett tag.. veterinären säger att han kommer inte ha ont av det sen..

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 827
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 792
Senast: Lavinia
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
994
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix