Pris fråga?

Demon

Trådstartare
Chansar och lägger tråden här.

Det här med att sätta pris på en häst är svårt, speciellt när det är min egen har jag märkt. Vi har haft lite diskution om det i stallet men jag skulle va tacksam för era åsikter.

Jag har ett 6årigt sto som ska säljas. Hon är grundriden med inte töltsatt, anledningen är att hon har haft föl förra sommaren och jag kan endast rida på helger, så därför har vi inte kommit längre. Men skickar man iväg henne på tränning till nån som kan så är det nog inga problem med att få fram den.
Hon är e Atli fra Sydra-Skördugili och ue Òfeigur fra Flugumyri
Jag vet inte om hennes mamma är bedöm, men det går ju att kolla upp.
Tycker ni att 45 000 kr är överpris? Jag köpte henne för ett år sen med föl för 60 000 kr.

Sv: Pris fråga?

Svårt att säga.. vad har hon för potensial? Hur ser gångarterna ut? Exteriört? Tror du hon skulle gå igenom en visning? Hur är lynnet? Är hon svår eller en häst "alla" kan rida?

Tycker inte 45 är överpris, men ev. skulle du kunna få mer för henne...
Skulle jag sälja min 6-åriga valack idag skulle jag sätta pris på över 55... Då är han förvisso töltsatt å har jättefina gångarter, men ett sto med avelsvärde är juh alltid ett sto med avelsvärde...

Jag tycker iofs inte det, ändå vet jag att du kan få problem med detta pris. Själv har jag sålt ett fint litet sto för några år sedan, grundriden med framtagen tölt som inte var satt. Gångarterna i övrigt var mycket fina, men som sagt det krävdes ändå en ryttare med lite egen erfarenhet och det var här problemet kom och då låg priset ändå på 5000 mindre än ditt. :smirk:

Jag tror att du kan få det priset, men du måste antagligen ha lite tålamod. Kretsen på spekulanter minskar iom att hästen kräver en ryttare med kunskap, alla vill inte köpa en häst för dessa pengar för att sen skicka iväg den på tillridning för 10000 kronor och då måste du antagligen vänta till rätt människa.

Lycka till

Haukur skrev:
Svårt att säga.. vad har hon för potensial? Hur ser gångarterna ut? Exteriört? Tror du hon skulle gå igenom en visning? Hur är lynnet? Är hon svår eller en häst "alla" kan rida?

Gångarterna ligger ganske på medel men dom kan bli bättre. Hon är väldigt smäcker och hur lugnt och snäll att rida. Hon har aldrigt reagerat på något, inte ens när det kommer en skoter och blåser om på åkern brevid vägen. :smirk:
Alla kan rida henne, så hon är inte komplicerat så.
Jag tror nog att hon kan gå igen en visning, hon har åtminstonde två visade systrar, jag vet inte exakt vad dom fick men dom låg mellan första och andra klass gränsen. Finns det någon stans där man kan gå in och kolla upp det även fast man inte kan deras namn?

Boj skrev:
Jag tror att du kan få det priset, men du måste antagligen ha lite tålamod. Kretsen på spekulanter minskar iom att hästen kräver en ryttare med kunskap, alla vill inte köpa en häst för dessa pengar för att sen skicka iväg den på tillridning för 10000 kronor och då måste du antagligen vänta till rätt människa.

Jo det är ju det, sen bor jag ju inte direkt på bästa stället i sverige. Det är inte många spekulanter som är villiga att åka så långt för att titta på en häst tyvärr.
Men jag har tålamod att vänta, vill inte sälja henne till vem som helst heller.

Jo det kan man ju göra. Om jag höjer med 5000 kr då? är det helt orimligt?

Jag tycker nog inte att det är överpris men det beror även på hästen, tex exteriör osv även om stammen enligt mej harviss betydelse.Jag betalde 45 för mitt helt oinridna sto när hon var 6 år men hade inte betalt det om hon inte haft fin exteriör å stam så du kan absolut ha det priset, bara att hästen är grundriden är mkt arbete som absolut är värt mer pengar.

Ja det ända som jag tycker är en nackdel med hennen är att hon är lite liten för mej, 1,35 ungefär och så jag ser lite stor ut på henne.
Men jag ska se om jag kanske kan ordna ett kort på henne så får ni ju se på ett undefär hur hon se ut.

I princip kan man ju sätta vilket pris som helst i en annons, kruxet är väl iså fall att få spekulanter för priset är väldigt avgörande har jag märkt.

För en normalmänniska med ett fritidsintresse för häst, verkar nivån ligga på ca 50000 kr för en färdig inriden pålle. Men då vill de ha allt på plats, tölten är ju en avgörande faktor vid ett köp och i just denna grupp kan det nog medföra problem att finna någon som vill arbeta och ta fram tölten.

Sen har du en grupp som fortfarande har ett fritidsintrsse för häst men ändå vill tävla någon enstaka gång då och då, även rida någon kurs mellan varven. Även här verkar priset vara avgörande, och nivån verkar också ligga på ca 50000 kr kanske något mer men inte mycket. Även här vill man ha gångarterna på plats och inte ta fram dem, däremot kanske utveckla befintlig lite grann.

Sen börjar vi komma till gruppen tävlingsmänniska, och här är spännvidden stor när det gäller priset och utbudet av människor. Allt från renoveringsobjekt till fullskalig, här betalar man strikt efter för vad man får och inget annat. Här verkar det inte finnas något tak när det gäller priset, det man vill ha betalar man för så enkelt är det. Men det är också så att det letar häst på speciella ställen, sannolikheten att finna en spekulant i denna grupp är liten men inte obefintlig. Har man en pärla och det upptäcks så är det nog så att hästen är såld, fast å andra sidan har vi väl pärlor allihop eller hur. :angel:

men var inte 60 för dyrt för henne från början då?. hinner du inte med att töltsätta henne så kan du ju ta ett högre pris så folk inte behöver skicka henne på tillridning direkt kanske hm? bara ett förslag hehe.

jag köpte min valack för 35 mkt bra stam (Hrimnir från ödmården 9,0trav 9,5tölt e: faukur fra saudarkroki). o han va grundriden töltsatt. 5år gammal

Gullan86 skrev:
men var inte 60 för dyrt för henne från början då?. hinner du inte med att töltsätta henne så kan du ju ta ett högre pris så folk inte behöver skicka henne på tillridning direkt kanske hm? bara ett förslag hehe.
Jo hade jag tid så skulle ja givetvis göra det. Vi jobbar på det nu med, med efter som jag bara är hemma på helger så går det inte så fort.

Kan kanske tyckas av vissa att jag betala för mkt. Men själv tycker jag inte det, hon var ju dräktig med Fákur frá Saudarkroki och jag fick behålla fölet. (Det blev ett fux sto) :D

Gullan86 skrev:
jag köpte min valack för 35 mkt bra stam (Hrimnir från ödmården 9,0trav 9,5tölt e: faukur fra saudarkroki). o han va grundriden töltsatt. 5år gammal

Man kan tänka sig att ett sto hade blivit något lite dyrare här, valack har i princip endast ett ridhästvärde.

Jag tyckte det var billigt!!Har aldrig sett en grundriden häst under 40 000(ovanligt iaf) så då hade du tur! :) Köpte min oinridna 3 åriga(nu 4år) valack e:Krapi frá Akureyri för 35... :love:

Det beror ju lite på vad man lägger i begreppet grundriden :idea:. 5 år är ungt och jag vet e katten om jag velat köpa en häst i den åldern som var gundriden, beror dock lite på vilken tid på året, tidigt på så kanske hästen endast är runt 4,5 och det känns väldigt ungt.

Jo det har du ju rätt i.Jag har fått uppfattningen att när man säger att en islandshäst är grundriden är det för det mesta att den kan grundgångarterna, kanske förberedelse inför tölt.Det kan ju oxå vara så att hästen är töltad med ite så väldigt mkt tränad i det.

Jag håller oxå på med stora hästar å där menas ofta grundriden att hästen går i alla gångarter i form å dessutom kan grundläggande sidförande hjälper, alltså framdelsvändning å skänkelvikning å ibland öppna.

Det blir ju dyrare så fort hästen är riden, även om den "bara" är grundriden, men många gånger är islandshästar inte så välutbildade så jag kan kalla dem mer än just grundriden även om andra kallar dem läromästare :crazy: .De kan 4 gångarter, styra, stanna å gå :smirk:

Det är ju mkt jobb med en grundriden häst, även om den inte är tölt satt, den ska vara van vid utrustning, man har lagt ner tid på uppsuttning, man har lärt den skänkel/tygelhjälper å även tränat den så den förstår hjälperna till skritt/trav/galopp å det är inte så lite heller tycker jag, skulle absolut lägga på en 10-15 000 bara hästen var grundriden.

Ja dessutom om man köper en ung häst tidigt på året, riskerar man ju att inte få rida på sin nyanskaffning. Hästen tränas ju sen bara i omgångar och korta sådana med en långt uppehåll över sommaren, och det är då så man kanske kan få ett större utbyte om hästen är något år äldre.

Jag som precis varit ute i landet och letat häst kan säga att du nog utan problem kan lägga på 10.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jaaahaaaaaaaa, så har man fått brev idag där jag ombedsge belägg och frambringa "bevisföring" som styrker att min häst hade det...
2 3
Svar
43
· Visningar
7 255

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka