Pris för sommarbete

Veronika

Trådstartare
Vad är rimligt att betala för sommarbete med daglig tillsyn, påfyllning av vatten, elstängsel på ca 3 ha?

Sv: Pris för sommarbete

JAg betalade 600kr för hela sommaren. Men då fick jag sköta vatten och tillsyn på egen hand.

Beror väl till stor del på läget samt betesefterfrågan i området.

Själv betalar jag 1000 kr/månad för sommarbete med daglig tillsyn och påfyllning av vatten (Sthlm).

Jag har för mig att jag betalade 750:-/månad för bete i Stockholms skärgård med daglig tillsyn och vattenpåfyllning.

Tydligen är det ganska dyrt att ha häst i stockholm, här nere kan jag inte tänka mig att någon betalar så mycket.. Stackars er :crazy:

Visst är det :crazy:

Får väl trösta mig med att jag har högre lön än kollegor ute i landet...

3 Ha är ingen stor beteshage och den räcke väl för en ca 2-5 hästar under sommaren beroende på väder, kvalité och hästtyp. Om jag över huvudtaget var beredd att hyra in mig alls beror på om den är välplannerad med bra bete och skydd för solen samt gärna kuperade. Om det finns "reservbete" eller stödfodring om gräset tar slut samt tänkt antal hästar.

Sommargäster betalar 400spänn
Inneboende 300
Då får dom sköta allt själva .Byte av hagar fylla på vatten,kolla hästarna.
Vill dom ha hjälp så säger dom till mig. :bow:

350 i månaden betalade jag för min foderhäst i somras inkl tillsyn och container att ha grejerna i vid hagen. Vatten fanns naturligt i hagen.

4 ha bete stängslat och klart. 500:-
Vatten och el ingår. Men för all skötsel (vatten påfyllning, kolla hästarna står man för själv)

Vi växlar mellan olika sommarhagar då vi har mycket bete och ägaren vill få hagarna avbetade, elstaket och vattenpåfyllning ingår. Tillsynen är bara från håll ingen koll av varje enskild häst. Vi har tillgång till förvaring av foder, sadel och träns, om man vill. För det betalar man 1000kr/månad.

Kan du inte jämföra med vad stallhyrorna i området går på?

Här går hyrorna på runt ca 550-850:- ungefär.
När jag köpt häst kommer stallhyran inkl. torv gå på endast 550:-
och då har jag tillgång till både ridhus, ridbanor, helt okej ridvägar i skog
och mark, spolspilta i ena stallet. Hagarna är OK, men kunde varit bättre..

Så om jag jämför med min stallhyra skulle jag inte betala mer än hälften för sommarbete
här omkring, om jag jämförde vad du erbjöd. Men nu så har jag t.o.m sommarbetet gratis, fixar dock vatten och tillsyn själv även fast min fabror och hans sambo (som har hästintresse) kan hjälpa till vid behov. Förvaringsutrymme för utrustning finns, även fast det inte är det bästa. Farbror har stolp, men vi (jag och syster) får själva stå för aggregat, tråd m.m. samt vara med och gärda (även fast farbror ofta hjälper till!)

Skulle dock kunna betala mer för sommarbete om det skulle finnas skapliga ridmöjligheteter framför allt i skog och mark, men det vore ju ett självklart plus om det skulle finnas ridavstånd till någon ridbana (alternativt ridhus.) Förvaring för foder, utrustning m.m. Uppbidningsplats då man ska göra i ordning hästen Stora betesytor där hästen skulle kunna gå i flock, med kuperad terräng med någerlunda bra "naturligt"
skydd, inkl. daglig tillsyn, kanske uppåt femhundralappen..

Jag skulle nog kunna tänka mig att erbjuda gratis sommarbete men då skulle ingen tillsyn ingå, möjligen vatten.

Hos oss är det bara hyresgästerna i stallet som betalar (har alltså inga utomstående beteshästar) och de betalar halva månadsavgiften och då ingår vatten, förutom hagen då.

Jag betalar gladeligen 1000kr för bete. Då ska det ingå daglig tillsyn, koll av vatten, mineralkrubba i hagen, stödutfodring med kraftfoder och hö då betet börjar sina. Ett bra stängsel är för mig ett krav. Vidare ska gården vara ansluten till en veterinär som kan komma ganska omgående om något skulle hända.

knapplån

jag tar 500kr månad 750kr på vintern
sommarbete inkluderar gräs så länge det finns, rinnande vatten hela tiden, slat/mineralsten samt hagbyten eller stall om det blir skitväder. bor i gbg

Tycker att 4-500/månad o häst verkar rimligt..

Senast ändrad av en moderator:

Jag betalar 350 kr/månad o häst i stallhyra men då sköter jag ALLT själv. Har inget bete vid stallet så därför ska jag ev. hyra in mig på bete hos en annan i närheten som vill ha 700 kr/månad o häst.. tycker det verkar DYRT.. Får nog se om man kan förhandla om priset lite.. Jag kan själv ordna med vatten o dagl. tillsyn eftersom det bara är 2 km hemifrån..

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 133
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 413
Ekonomi & Juridik Hej alla hästgalningar ;) Tror mig hittat rätt ponny åt min 13-åriga dotter, 15-årig valack i mycket fin form, utan skadehistorik...
2 3
Svar
48
· Visningar
8 180
Senast: Strandad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar