Pris angivet utan moms, fakturan plussar på moms

Sv: Pris angivet utan moms, fakturan plussar på moms

Jag tycker nog också att TS ska göra det. Företaget måste få en chans att rätta till innan man slår dem i huvudet. Jag tycker dock att TS ska var ytterst nogrann med att ta en skärmdump på sidan innan hon kontaktar dem så de inte kan gå in i efterhand och ändra uppgifterna och sen skylla allt på "TS dåliga läsförmåga".

Fast jag fattar inte varför du inte kan ta kontakt med den som håller kursen och fråga varför momsen kom till efter?
Och sen handla efter vad du får som svar.

Det har gått tretton timmar sedan jag såg fakturan, vilket jag gjorde omkring kl 22 i gårkväll. Är det så konstigt att kolla upp vad som gäller innan kontakt med den ansvariga? Självklart ska jag kontakta kursansvarig. Jag ska bestämma vad jag ska ha för strategi först.

Jag tycker nog också att TS ska göra det. Företaget måste få en chans att rätta till innan man slår dem i huvudet. Jag tycker dock att TS ska var ytterst nogrann med att ta en skärmdump på sidan innan hon kontaktar dem så de inte kan gå in i efterhand och ändra uppgifterna och sen skylla allt på "TS dåliga läsförmåga".

Skärmdump var det första jag fixade igår.

Toppen nu ringer du och ifrågasätter och hänvisar till den svenska lagen så ordnar det sig förhoppningsvis :)
Min tanke är att det säkert är fler som undrar över en 25% höjning men kanske inte vågar ifrågasätta. Lycka till.

Fast måste du verkligen ha någon strategi i nuläget? Ring och hör vad de säger och om de krånglar så säger du bara att du återkommer och kollar upp det då. Har du otur har du lagt tid på ett samtal för mycket, har du tur så löser du problemet direkt och slipper tänka mer på det.

Det har gått tretton timmar sedan jag såg fakturan, vilket jag gjorde omkring kl 22 i gårkväll. Är det så konstigt att kolla upp vad som gäller innan kontakt med den ansvariga? Självklart ska jag kontakta kursansvarig. Jag ska bestämma vad jag ska ha för strategi först.

Jag svarar bara efter vad jag läst här. Jag visste inte du såg fakturan kl 22 i går.

Hur som, hade jag ändå ringt och kollat med dom först och sen handlat därefter. Men det är jag det :)

Det finns inget annat sätt att lösa det på än att ringa dem, så det har jag tänkt hela tiden.

Har ringt och pratat med en stressad kursledare som var utomlands. Hur som helst är detta faktura nummer ett av fyra. Kursen kostar xx xxx kr inklusive moms. Alltså den summan som var angiven på hemsidan. Detta bekräftades per telefon.

Kursavgiften kunde betalas på fyra gånger. Dvs xx xxx/4 kronor per gång. Faktura nummer ett som det här handlar om är på en fjärdedel av summan plus moms. Detta var i sin ordning enligt kursledaren då man måste speca moms. Ja, det vet jag väl! Jag är nästan 50 år! Totalsumman skulle dock bli som avtalat men regleras på sista fakturan.

Så. Allt kan vara i sin ordning, men det känns inte bra. Om jag betalar den här fakturan som delbetalning ett av fyra kanske sista fakturan blir på samma summa plus moms, som den första med hänvisning till att jag godtog den första. Lite nojig, jepp!

Dessutom är det skillnad att delbetala ca 31 % av kostnaden tre gånger och ca 6 % sista gången som slutsumman blir på, om det regleras, istället för 25 % av totalbeloppet 4 gånger.

Be om skriftligt på vad totalsumman ska bli om du nu ska betala på det där konstiga sättet.

Är det avtalat att man ska betala 1/4 per faktura, ska det vara just 1/4 av totalpriset per faktura. Inget annat.

Be om skriftligt på vad totalsumman ska bli om du nu ska betala på det där konstiga sättet.

Bra idé.

Jag pratade med en annan person som ska gå kursen som ville ha faktura på hela beloppet. Detta har hen inte fått, trots påstötning.

Är det avtalat att man ska betala 1/4 per faktura, ska det vara just 1/4 av totalpriset per faktura. Inget annat.

Visst känns det som det självklara! Tack för att du säger det så jag slipper känna mig besvärlig. Jag gillar raka rör och inget strul. När det blir så här om och men drar jag öronen åt mig.

Maila tillbaka och hänvisa till ursprunglig överenskommelse.

"Jag har anmält mig till kurs xxxx till en totalkostnad av yy yyy kr. Kostnaden skulle fördelas på fyra fakturor, d v s uu uuu kr/faktura. Jag har mottagit en faktura om totalt xx % av totalsumman och vill därför att ni korrigerar detta enligt ursprunglig överenskommelse. När jag fått korrekt faktura erlägger jag givetvis avtalat belopp enligt överenskommet betalningsvillkor"

Bra idé.

Jag pratade med en annan person som ska gå kursen som ville ha faktura på hela beloppet. Detta har hen inte fått, trots påstötning.

Och det är ju konstigt eftersom det står att om man inte vill betala hela summan så kan man få dela upp den på 4 ggr.
Hela summan verkar ju vara första alternativet, men vill man får man dela upp.

Gör som Cilla skriver, så du får allt på papper.

Antingen tog de en rövare eller så blev det fel, men de vill inte krångla med det. Eller så tänker de att nån kanske inte hänger med till det är dags att korrigera.

Det senare synsättet kan man visst ha, men då ska det framgå från början.

Har de gjort fel och tiden är knapp så kan man fråga om det är okej att kompensera till nästa faktura men inte svamla ur sig nåt svar. Vilket är lätt gjort i och för sig.

Ptr

Jag förstår faktiskt inte motivet till att göra som de gjorde. Har aldrig varit med om liknande.

Nu har jag mejlat och skrev enligt Lovisaeleonoras förslag. Detta plus att jag pratat med ansvarige gör att jag gjort vad jag kan i dagsläget.

*KL*
Kursarrangören kanske inte uttryckligen förbundit sig att dela de fyra betalningstillfällena lika.

I övrigt tror jag, som jag uppfattat det hela, inte att det är någon större anledning att oroa sig. Även om betalningarna blir ca 31+31+31+6 % så är det ju förhoppningsvis en hanterbar plan och lättare än att betala allt på en gång.

Har ringt och pratat med en stressad kursledare som var utomlands. Hur som helst är detta faktura nummer ett av fyra. Kursen kostar xx xxx kr inklusive moms. Alltså den summan som var angiven på hemsidan. Detta bekräftades per telefon.

Kursavgiften kunde betalas på fyra gånger. Dvs xx xxx/4 kronor per gång. Faktura nummer ett som det här handlar om är på en fjärdedel av summan plus moms. Detta var i sin ordning enligt kursledaren då man måste speca moms. .

Jag tycker att det låter som att kursledaren inte har full koll. Hon hade kunnat göra precis som hon gjort om det hade stått "varav xxx kr är moms", men inte plötsligt uppfinna att moms tillkommer. Jag sätter hundra kr på att den sista fakturan också kommer att vara på en full fjärdedel av totalsumman, PLUS moms.

Aldrig varit med om ett ställe som inte vill ha hela summan betald på en gång om folk vill betala så?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka